Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina

Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan arvioimana ne oppilaat, joilla on kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä eli moto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuikka, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47214
_version_ 1826225734726713344
author Kuikka, Henna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuikka, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuikka, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuikka, Henna
datasource_str_mv jyx
description Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan arvioimana ne oppilaat, joilla on kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä eli motorisen oppimisen vaikeuksia ja kuinka luotettava Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) on tunnistettaessa niitä lapsia, joilla haasteita opettajan mukaan on havaittavissa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mukaan – liikun, opin, osallistun –tutkimushankkeen kanssa. Mukaan- liikun, opin, osallistun – hanke (2012 – 2014) toteutetaan yhteistyössä Suomen CP-liiton, Niilo Mäki Instituutin, Jyväskylän yliopiston, LIKES – tutkimuskeskuksen ja Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. Hankkeen rahoituksesta vastaa Raha-automaattiyhdistys (RAY). Tämä pro gradu –tutkielma on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimusongelmiin: 1. Tunnistavatko opettajat luokastaan ne lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia? ja 2. Kuinka luotettavia tuloksia Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) antaa niiden oppilaiden kohdalla, joilla opettaja arvioi olevan motorisen oppimisen vaikeuksia?. Tutkimukseen osallistui Kouvolan ja Jyväskylän alueelta yhteensä 12 opettajaa. MOQ-T-lomakkeella arvioitiin yhteensä 40 oppilasta, joista 36 oppilasta testattiin M-ABC-testillä. Oppilaat olivat iältään 7-8-vuotiaita. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää sitä, että tämän tutkimuksen mukaan opettajat eivät tunnista riittävän hyvin luokastaan oppilaita, joilla motorisen oppimisen vaikeuksia ilmenee, eikä motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) ei anna tässä tutkimuksessa riittävän tarkkoja tuloksia tunnistettaessa oppilaita, joilla opettaja arvioi olevan kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä. Avainsanat: motorisen oppimisen vaikeus, DCD, kehityksellinen koordinaatiohäiriö, Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T), Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2)
first_indexed 2023-03-22T09:59:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuikka, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-28T13:05:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-28T13:05:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1496573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47214", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyv\u00e4tk\u00f6 opettajan arvioimana ne oppilaat, joilla on kehityksellisi\u00e4 koordinaatioh\u00e4iri\u00f6it\u00e4 eli motorisen oppimisen vaikeuksia ja kuinka luotettava Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) on tunnistettaessa niit\u00e4 lapsia, joilla haasteita opettajan mukaan on havaittavissa. Tutkimus toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 Mukaan \u2013 liikun, opin, osallistun \u2013tutkimushankkeen kanssa. Mukaan- liikun, opin, osallistun \u2013 hanke (2012 \u2013 2014) toteutetaan yhteisty\u00f6ss\u00e4 Suomen CP-liiton, Niilo M\u00e4ki Instituutin, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston, LIKES \u2013 tutkimuskeskuksen ja Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. Hankkeen rahoituksesta vastaa Raha-automaattiyhdistys (RAY).\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu \u2013tutkielma on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimusongelmiin: 1. Tunnistavatko opettajat luokastaan ne lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia? ja 2. Kuinka luotettavia tuloksia Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) antaa niiden oppilaiden kohdalla, joilla opettaja arvioi olevan motorisen oppimisen vaikeuksia?. Tutkimukseen osallistui Kouvolan ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueelta yhteens\u00e4 12 opettajaa. MOQ-T-lomakkeella arvioitiin yhteens\u00e4 40 oppilasta, joista 36 oppilasta testattiin M-ABC-testill\u00e4. Oppilaat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 7-8-vuotiaita.\r\n\r\nTutkimuksen keskeisimpin\u00e4 tuloksina voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan opettajat eiv\u00e4t tunnista riitt\u00e4v\u00e4n hyvin luokastaan oppilaita, joilla motorisen oppimisen vaikeuksia ilmenee, eik\u00e4 motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) ei anna t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa riitt\u00e4v\u00e4n tarkkoja tuloksia tunnistettaessa oppilaita, joilla opettaja arvioi olevan kehityksellisi\u00e4 koordinaatioh\u00e4iri\u00f6it\u00e4.\r\n \r\nAvainsanat: motorisen oppimisen vaikeus, DCD, kehityksellinen koordinaatioh\u00e4iri\u00f6, Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T), Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2)", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna Kuikka (hekrkuik) on 2015-09-28 13:05:07.625437. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-28T13:05:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283276.pdf: 697943 bytes, checksum: f09426970418b44f8eb9831ddf5a1434 (MD5)\r\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 241e0bd325932c72809b96547e25acb9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-28T13:05:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283276.pdf: 697943 bytes, checksum: f09426970418b44f8eb9831ddf5a1434 (MD5)\r\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: 241e0bd325932c72809b96547e25acb9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motorisen oppimisen vaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DCD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehityksellinen koordinaatioh\u00e4iri\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509283276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-28T13:05:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47214
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e43f1392-79ee-4dd8-a31c-f631103a4bde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509283276.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuikka, Henna Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina motorisen oppimisen vaikeus DCD kehityksellinen koordinaatiohäiriö Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2) Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 opettajat arviointi motoriset taidot motorinen kehitys motoriikka
title Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_full Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_fullStr Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_full_unstemmed Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_short Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_sort alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
title_txtP Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
topic motorisen oppimisen vaikeus DCD kehityksellinen koordinaatiohäiriö Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2) Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 opettajat arviointi motoriset taidot motorinen kehitys motoriikka
topic_facet 103 DCD Kvantitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2) Teacher Education arviointi kehityksellinen koordinaatiohäiriö motoriikka motorinen kehitys motorisen oppimisen vaikeus motoriset taidot opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47214 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509283276
work_keys_str_mv AT kuikkahenna alakoulunopettajatmotoriikanarvioijina