Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina

Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan arvioimana ne oppilaat, joilla on kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä eli moto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuikka, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47214
Description
Summary:Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan arvioimana ne oppilaat, joilla on kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä eli motorisen oppimisen vaikeuksia ja kuinka luotettava Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) on tunnistettaessa niitä lapsia, joilla haasteita opettajan mukaan on havaittavissa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mukaan – liikun, opin, osallistun –tutkimushankkeen kanssa. Mukaan- liikun, opin, osallistun – hanke (2012 – 2014) toteutetaan yhteistyössä Suomen CP-liiton, Niilo Mäki Instituutin, Jyväskylän yliopiston, LIKES – tutkimuskeskuksen ja Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. Hankkeen rahoituksesta vastaa Raha-automaattiyhdistys (RAY). Tämä pro gradu –tutkielma on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimusongelmiin: 1. Tunnistavatko opettajat luokastaan ne lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia? ja 2. Kuinka luotettavia tuloksia Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) antaa niiden oppilaiden kohdalla, joilla opettaja arvioi olevan motorisen oppimisen vaikeuksia?. Tutkimukseen osallistui Kouvolan ja Jyväskylän alueelta yhteensä 12 opettajaa. MOQ-T-lomakkeella arvioitiin yhteensä 40 oppilasta, joista 36 oppilasta testattiin M-ABC-testillä. Oppilaat olivat iältään 7-8-vuotiaita. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää sitä, että tämän tutkimuksen mukaan opettajat eivät tunnista riittävän hyvin luokastaan oppilaita, joilla motorisen oppimisen vaikeuksia ilmenee, eikä motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) ei anna tässä tutkimuksessa riittävän tarkkoja tuloksia tunnistettaessa oppilaita, joilla opettaja arvioi olevan kehityksellisiä koordinaatiohäiriöitä. Avainsanat: motorisen oppimisen vaikeus, DCD, kehityksellinen koordinaatiohäiriö, Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T), Movement Assessment Battery for Children 2 (M-ABC-2)