"Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteita ei ole tutkittu aiemmin. Pro gradu -työ on...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Elomaa, Sannamari, Suni, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47207
_version_ 1826225732169236480
author Elomaa, Sannamari Suni, Hanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Elomaa, Sannamari Suni, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Elomaa, Sannamari Suni, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Elomaa, Sannamari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteita ei ole tutkittu aiemmin. Pro gradu -työ on osa Niilo Mäki Instituutin Hahku-hanketta (Hahmottamisen kuntoutus -hanke). Aineisto kerättiin ekokulttuurista perhehaastattelumenetelmää (EPH) soveltaen niin, että haastattelussa huomioittiin ADHD:n ja visuospatiaalisen hahmottamisen haasteet. Lisäksi vanhempien ja opettajien haastatteluissa oli omat painotuksensa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Analyysina käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat, että visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteita on vaikea havaita kouluympäristössä. Aineiston pohjalta muodostui uusi visuospatiaalisen hahmottamisen haasteiden määritelmä. Visuo-spatiaalinen hahmottamisen haaste on ulkoisen minän, “minä muiden joukossa”, hahmottaminen suhteessa fyysiseen ympäristöön ja sosiaalisten suhteiden normeihin sekä sisäisen minän, “minä itseni kanssa”, hahmottaminen suhteessa visuaaliseen informaatioon ja abstraktiin aikaan. Aineistosta löytyi myös kaksi äitityyppiä ”Asioiden selvittäjä” ja ”Arjen pyörittäjä”-äidit sekä kaksi opettajatyyppiä ”Yksilöä tukevan pedagogiikan omaavat” ja ”Yhteisöä tukevan pedagogiikan omaavat” -opettajat. Äiti- ja opettajatyypit yhdistäen muodostui neljä erilaista lapsen lähiympäristöä, jotka erosivat toisistaan yksilö- ja yhteisölähtöisyyden osalta. Visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteista tiedetään vähän ja asiasta toivotaan lisää tietoa sekä työkaluja arkeen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elomaa, Sannamari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suni, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-28T09:02:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-28T09:02:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1496780", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten vanhemmat ja opettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t\r\nvisuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten\r\nhe vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten visuo-spatiaalisen\r\nhahmottamisen haasteita ei ole tutkittu aiemmin. Pro gradu -ty\u00f6 on osa Niilo\r\nM\u00e4ki Instituutin Hahku-hanketta (Hahmottamisen kuntoutus -hanke).\r\n Aineisto ker\u00e4ttiin ekokulttuurista perhehaastattelumenetelm\u00e4\u00e4\r\n(EPH) soveltaen niin, ett\u00e4 haastattelussa huomioittiin ADHD:n ja visuospatiaalisen\r\nhahmottamisen haasteet. Lis\u00e4ksi vanhempien ja opettajien haastatteluissa\r\noli omat painotuksensa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita.\r\nAnalyysina k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n Tulokset osoittivat, ett\u00e4 visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteita\r\non vaikea havaita kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Aineiston pohjalta muodostui uusi visuospatiaalisen\r\nhahmottamisen haasteiden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4. Visuo-spatiaalinen hahmottamisen\r\nhaaste on ulkoisen min\u00e4n, \u201cmin\u00e4 muiden joukossa\u201d, hahmottaminen\r\nsuhteessa fyysiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja sosiaalisten suhteiden normeihin sek\u00e4\r\nsis\u00e4isen min\u00e4n, \u201cmin\u00e4 itseni kanssa\u201d, hahmottaminen suhteessa visuaaliseen\r\ninformaatioon ja abstraktiin aikaan. Aineistosta l\u00f6ytyi my\u00f6s kaksi \u00e4itityyppi\u00e4\r\n\u201dAsioiden selvitt\u00e4j\u00e4\u201d ja \u201dArjen py\u00f6ritt\u00e4j\u00e4\u201d-\u00e4idit sek\u00e4 kaksi opettajatyyppi\u00e4 \u201dYksil\u00f6\u00e4\r\ntukevan pedagogiikan omaavat\u201d ja \u201dYhteis\u00f6\u00e4 tukevan pedagogiikan\r\nomaavat\u201d -opettajat. \u00c4iti- ja opettajatyypit yhdist\u00e4en muodostui nelj\u00e4 erilaista\r\nlapsen l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, jotka erosivat toisistaan yksil\u00f6- ja yhteis\u00f6l\u00e4ht\u00f6isyyden\r\nosalta. Visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteista tiedet\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4n ja asiasta\r\ntoivotaan lis\u00e4\u00e4 tietoa sek\u00e4 ty\u00f6kaluja arkeen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sannamari Elomaa (saelomaa) on 2015-09-28 09:02:02.366068. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-28T09:02:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283269.pdf: 853590 bytes, checksum: 32bdbf4e050925adcb62e22a69970a4f (MD5)\r\nlicense.html: 5263 bytes, checksum: 3c1cfae655c3f0c1e509af38728cef8b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-28T09:02:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509283269.pdf: 853590 bytes, checksum: 32bdbf4e050925adcb62e22a69970a4f (MD5)\r\nlicense.html: 5263 bytes, checksum: 3c1cfae655c3f0c1e509af38728cef8b (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (122 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuo-spatiaalinen hahmottaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekokulttuurinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Asiat ei liity toisiinsa h\u00e4nen mieless\u00e4\u00e4n samalla lailla kuin muilla\" : alakouluik\u00e4isen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Alakouluik\u00e4isen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509283269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-28T09:02:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hahmottaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47207
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5c51a7c-fe4e-4e98-ad16-5f6020893583\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509283269.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Elomaa, Sannamari Suni, Hanna "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana visuo-spatiaalinen hahmottaminen ekokulttuurinen teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD hahmottaminen lapset vanhemmat opettajat
title "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_alt Alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_full "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_fullStr "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_full_unstemmed "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_short "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla"
title_sort asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla alakouluikäisen adhd lapsen visuo spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_sub alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
title_txtP "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
topic visuo-spatiaalinen hahmottaminen ekokulttuurinen teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD hahmottaminen lapset vanhemmat opettajat
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education ekokulttuurinen teoria hahmottaminen lapset opettajat vanhemmat visuo-spatiaalinen hahmottaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509283269
work_keys_str_mv AT elomaasannamari asiateiliitytoisiinsahänenmielessäänsamallalaillakuinmuillaalakouluikäisenadhdla