Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket

Opiskelijoiden kielikäsitykset voivat vaikuttaa heidän toimintaansa kielenoppimisprosessissa ja käsitykset voivat olla jopa ristiriitaisia keskenään. Kuitenkin käsityksiä ruotsin kielestä on tutkittu vain vähän, sillä aiempi tutkimus on painottunut asenteisiin tai mielipiteisiin. Tämän tutkielman ta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lanu, Katja
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47188
_version_ 1828193113748799488
author Lanu, Katja
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lanu, Katja Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lanu, Katja Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lanu, Katja
datasource_str_mv jyx
description Opiskelijoiden kielikäsitykset voivat vaikuttaa heidän toimintaansa kielenoppimisprosessissa ja käsitykset voivat olla jopa ristiriitaisia keskenään. Kuitenkin käsityksiä ruotsin kielestä on tutkittu vain vähän, sillä aiempi tutkimus on painottunut asenteisiin tai mielipiteisiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää alakoululaisten käsityksiä ruotsin kielestä ja ruotsin kielen oppimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä 12 ruotsin A2- tason oppilasta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti ja käsitysten analyysissä käytettiin hyväksi Bakhtinin äänen käsitettä sekä sosiokulttuurisen teorian toimijuuden käsitettä. Oppilaat katsoivat, että ruotsia opitaan lähinnä koulussa kuuntelemalla, mutta kielen käyttö puolestaan painottui suulliseen tuottamiseen. Oppilaiden kielikäsityksiä kuvasti lisäksi moniäänisyys: oppilaat lainasivat etenkin erilaisten auktoriteettien ääniä. Itselleen oppilaat olivat omaksuneet kielenopiskelijan äänen ja koulun puhetavan. Myös omat henkilökohtaiset kokemukset vahvistivat oman äänen käyttöä. Oppilaiden toimijuus taas oli kaksijakoista: osa painotti aktiivista toimintaa kun taas osa suosi melko passiivisia oppimismetodeita. Oppilaiden metakognitiiviset taidot osoittautuivat osittain puutteellisiksi, sillä heillä oli vaikeuksia ilmaista joitakin käsityksiään. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa kävi ilmi, että ruotsia opiskellaan lähinnä tulevaisuutta ja aikuiselämää varten. Sekä oppilaiden tarve, kielenkäyttäjän ääni että aktiivinen toimijuus ja kielenkäyttö vaikuttivat painottuvan tulevaisuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bergroth, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lanu, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-24T13:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-24T13:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1496381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opiskelijoiden kielik\u00e4sitykset voivat vaikuttaa heid\u00e4n toimintaansa kielenoppimisprosessissa ja k\u00e4sitykset voivat olla jopa ristiriitaisia kesken\u00e4\u00e4n. Kuitenkin k\u00e4sityksi\u00e4 ruotsin kielest\u00e4 on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n, sill\u00e4 aiempi tutkimus on painottunut asenteisiin tai mielipiteisiin. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 alakoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 ruotsin kielest\u00e4 ja ruotsin kielen oppimisesta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhteens\u00e4 12 ruotsin A2- tason oppilasta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti ja k\u00e4sitysten analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin hyv\u00e4ksi Bakhtinin \u00e4\u00e4nen k\u00e4sitett\u00e4 sek\u00e4 sosiokulttuurisen teorian toimijuuden k\u00e4sitett\u00e4.\n\nOppilaat katsoivat, ett\u00e4 ruotsia opitaan l\u00e4hinn\u00e4 koulussa kuuntelemalla, mutta kielen k\u00e4ytt\u00f6 puolestaan painottui suulliseen tuottamiseen. Oppilaiden kielik\u00e4sityksi\u00e4 kuvasti lis\u00e4ksi moni\u00e4\u00e4nisyys: oppilaat lainasivat etenkin erilaisten auktoriteettien \u00e4\u00e4ni\u00e4. Itselleen oppilaat olivat omaksuneet kielenopiskelijan \u00e4\u00e4nen ja koulun puhetavan. My\u00f6s omat henkil\u00f6kohtaiset kokemukset vahvistivat oman \u00e4\u00e4nen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. \n\nOppilaiden toimijuus taas oli kaksijakoista: osa painotti aktiivista toimintaa kun taas osa suosi melko passiivisia oppimismetodeita. Oppilaiden metakognitiiviset taidot osoittautuivat osittain puutteellisiksi, sill\u00e4 heill\u00e4 oli vaikeuksia ilmaista joitakin k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 ruotsia opiskellaan l\u00e4hinn\u00e4 tulevaisuutta ja aikuisel\u00e4m\u00e4\u00e4 varten. Sek\u00e4 oppilaiden tarve, kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n \u00e4\u00e4ni ett\u00e4 aktiivinen toimijuus ja kielenk\u00e4ytt\u00f6 vaikuttivat painottuvan tulevaisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Lanu (kahahokk) on 2015-09-24 13:24:05.328635. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-24T13:24:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509243259.pdf: 770803 bytes, checksum: b0329cf0a0bf428c558fe808cb26b850 (MD5)\nlicense.html: 4801 bytes, checksum: 136614291d0c2ed0425291c116ee1acf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-24T13:24:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509243259.pdf: 770803 bytes, checksum: b0329cf0a0bf428c558fe808cb26b850 (MD5)\nlicense.html: 4801 bytes, checksum: 136614291d0c2ed0425291c116ee1acf (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (126 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppfattningar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "r\u00f6st", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "agentivitet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e5gstadieelevers uppfattningar om svenska spr\u00e5ket", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509243259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-24T13:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47188
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ffb874a2-8fd6-4744-aba9-b45d53908675\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509243259.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lanu, Katja Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket uppfattningar dialogism röst agentivitet Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 käsitykset dialogisuus koululaiset ruotsin kieli kielen oppiminen toimijuus
title Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_full Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_fullStr Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_full_unstemmed Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_short Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_sort lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
title_txtP Lågstadieelevers uppfattningar om svenska språket
topic uppfattningar dialogism röst agentivitet Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 käsitykset dialogisuus koululaiset ruotsin kieli kielen oppiminen toimijuus
topic_facet 103 306 Luokanopettajakoulutus Ruotsin kieli Swedish Teacher Education agentivitet dialogism dialogisuus kielen oppiminen koululaiset käsitykset ruotsin kieli röst toimijuus uppfattningar
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47188 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509243259
work_keys_str_mv AT lanukatja lågstadieeleversuppfattningaromsvenskaspråket