Musiikinopettajan opettamismotivaatio

Oppimismotivaatio on paljonkin tutkittu aihe. Sen sijaan kandidaatintutkielmassani halusin ottaa selvää millaiset asiat vaikuttavat opettajan opettamismotivaatioon ja millainen yhteys sillä on oppilaiden oppimismotivaatioon. Selvitin myös opettamismotivaation yhteyttä työssäjaksamiseen. Opettamismot...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sällinen, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47166
_version_ 1826225809708285952
author Sällinen, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sällinen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sällinen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sällinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Oppimismotivaatio on paljonkin tutkittu aihe. Sen sijaan kandidaatintutkielmassani halusin ottaa selvää millaiset asiat vaikuttavat opettajan opettamismotivaatioon ja millainen yhteys sillä on oppilaiden oppimismotivaatioon. Selvitin myös opettamismotivaation yhteyttä työssäjaksamiseen. Opettamismotivaatio ei ole itsestäänselvyys vaan sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen vaikuttavat monet tekijät. Eheä ammatillinen identiteetti, hyvä itsetunto ja henkinen hyvinvointi ovat perusta opettamismotivaatiolle. Jos opettaja tuntee itsensä ammattitaitoiseksi ja asiantuntijaksi, se parantaa opettamismotivaatiota. Kykenemättömyyden tunne taas voi vähentää sitä. Musiikkikasvattajalle on työn mielenkiinnon ja motivaation säilymiseksi usein tärkeää voida toteuttaa omaa muusikkouttaan ja luovuuttaan sekä opetuksessa että koulumaailman ulkopuolella. Ovathan musiikkikasvattajat nimensä mukaan kasvattajia ja muusikoita. Hyvät vuorovaikutussuhteet työympäristössä ja muuallakin elämässä ovat tärkeitä kaikenlaiselle motivaatiolle kuin myös työssäjaksamiselle. Opettajan ja oppilaan motivaatiot ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Opettajan tärkeimpiä tehtäviä onkin saada oppilaat motivoitumaan. Tähän tehtävään hänen on kuitenkin löydettävä ensin motivaatio itsestään. Oppilaat motivoituvat, kun opettaja on innostava ja motivoiva. Opettaja taas saa motivoituneista oppilaista motivaatiota itselleen. Molempien osapuolien on kuitenkin tehtävä osansa itsensä motivoimisessa. Jos lähtökohtaisesti oppilaat eivätkä opettaja ole motivoituneita saavuttamaan yhteisiä päämääriä musiikintunneilla, on silloin myös toisten osapuolen motivoiminen olematonta. Esimerkiksi oppilaiden osallistamisen tuntien suunnitteluun on havaittu olevan tehokas tapa lisätä heidän motivoituneisuuttaan. Työmotivaatiolla on suuri vaikutus työssäjaksamiseen ja näin ollen myös työkykyyn. Työssäjaksamisen ja opettamismotivaation säilymiseen vaikuttavat hyvin paljon samat asiat, kuten hyvät vuorovaikutussuhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuus, kykeneväisyyden tunne ja hyvä suhde oppilaisiin.
first_indexed 2015-09-23T20:45:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4llinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-23T09:31:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-23T09:31:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47166", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimismotivaatio on paljonkin tutkittu aihe. Sen sijaan kandidaatintutkielmassani halusin ottaa selv\u00e4\u00e4 millaiset asiat vaikuttavat opettajan opettamismotivaatioon ja millainen yhteys sill\u00e4 on oppilaiden oppimismotivaatioon. Selvitin my\u00f6s opettamismotivaation yhteytt\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4jaksamiseen.\nOpettamismotivaatio ei ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys vaan sen rakentamiseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen vaikuttavat monet tekij\u00e4t. Ehe\u00e4 ammatillinen identiteetti, hyv\u00e4 itsetunto ja henkinen hyvinvointi ovat perusta opettamismotivaatiolle. Jos opettaja tuntee itsens\u00e4 ammattitaitoiseksi ja asiantuntijaksi, se parantaa opettamismotivaatiota. Kykenem\u00e4tt\u00f6myyden tunne taas voi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 sit\u00e4. Musiikkikasvattajalle on ty\u00f6n mielenkiinnon ja motivaation s\u00e4ilymiseksi usein t\u00e4rke\u00e4\u00e4 voida toteuttaa omaa muusikkouttaan ja luovuuttaan sek\u00e4 opetuksessa ett\u00e4 koulumaailman ulkopuolella. Ovathan musiikkikasvattajat nimens\u00e4 mukaan kasvattajia ja muusikoita.\nHyv\u00e4t vuorovaikutussuhteet ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja muuallakin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ovat t\u00e4rkeit\u00e4 kaikenlaiselle motivaatiolle kuin my\u00f6s ty\u00f6ss\u00e4jaksamiselle. Opettajan ja oppilaan motivaatiot ovat vahvasti yhteydess\u00e4 toisiinsa. Opettajan t\u00e4rkeimpi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 onkin saada oppilaat motivoitumaan. T\u00e4h\u00e4n teht\u00e4v\u00e4\u00e4n h\u00e4nen on kuitenkin l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 ensin motivaatio itsest\u00e4\u00e4n. Oppilaat motivoituvat, kun opettaja on innostava ja motivoiva. Opettaja taas saa motivoituneista oppilaista motivaatiota itselleen. Molempien osapuolien on kuitenkin teht\u00e4v\u00e4 osansa itsens\u00e4 motivoimisessa. Jos l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti oppilaat eiv\u00e4tk\u00e4 opettaja ole motivoituneita saavuttamaan yhteisi\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4 musiikintunneilla, on silloin my\u00f6s toisten osapuolen motivoiminen olematonta. Esimerkiksi oppilaiden osallistamisen tuntien suunnitteluun on havaittu olevan tehokas tapa lis\u00e4t\u00e4 heid\u00e4n motivoituneisuuttaan.\nTy\u00f6motivaatiolla on suuri vaikutus ty\u00f6ss\u00e4jaksamiseen ja n\u00e4in ollen my\u00f6s ty\u00f6kykyyn. Ty\u00f6ss\u00e4jaksamisen ja opettamismotivaation s\u00e4ilymiseen vaikuttavat hyvin paljon samat asiat, kuten hyv\u00e4t vuorovaikutussuhteet, itsens\u00e4 toteuttamisen mahdollisuus, kykenev\u00e4isyyden tunne ja hyv\u00e4 suhde oppilaisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna S\u00e4llinen (sapasall) on 2015-09-23 09:31:48.840773. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-23T09:31:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509233235.pdf: 578113 bytes, checksum: 90215ba90c545455506f8747a830c43d (MD5)\nlicense.html: 4784 bytes, checksum: 44be64c129d8d68e06aedf6a81743e08 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-23T09:31:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509233235.pdf: 578113 bytes, checksum: 90215ba90c545455506f8747a830c43d (MD5)\nlicense.html: 4784 bytes, checksum: 44be64c129d8d68e06aedf6a81743e08 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettamismotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutussuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajan opettamismotivaatio", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509233235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-23T09:31:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47166
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11f533a3-c054-442d-8060-d393180dbeb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509233235.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sällinen, Sanna Musiikinopettajan opettamismotivaatio Motivaatio musiikinopettaja opettamismotivaatio oppimismotivaatio vuorovaikutussuhteet työssäjaksaminen Music Education Musiikkikasvatus
title Musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_full Musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_fullStr Musiikinopettajan opettamismotivaatio Musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_full_unstemmed Musiikinopettajan opettamismotivaatio Musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_short Musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_sort musiikinopettajan opettamismotivaatio
title_txtP Musiikinopettajan opettamismotivaatio
topic Motivaatio musiikinopettaja opettamismotivaatio oppimismotivaatio vuorovaikutussuhteet työssäjaksaminen Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Motivaatio Music Education Musiikkikasvatus musiikinopettaja opettamismotivaatio oppimismotivaatio työssäjaksaminen vuorovaikutussuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47166 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509233235
work_keys_str_mv AT sällinensanna musiikinopettajanopettamismotivaatio