Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle

Mediat elävät murrosta, joka johtuu digitalisoitumisesta ja internetin yleistymi-sestä. Ongelmana on se, että medioiden perinteiset toimintatavat ja asiakkaan kulutustottumukset eivät sovellu yksiin. Asiakas pystyy saamaan tietoa milloin vain ja mistä vain. Perinteisen median toimintatavat eivät pys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivanen, Eemi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47160
_version_ 1826225814150053888
author Toivanen, Eemi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivanen, Eemi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivanen, Eemi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivanen, Eemi
datasource_str_mv jyx
description Mediat elävät murrosta, joka johtuu digitalisoitumisesta ja internetin yleistymi-sestä. Ongelmana on se, että medioiden perinteiset toimintatavat ja asiakkaan kulutustottumukset eivät sovellu yksiin. Asiakas pystyy saamaan tietoa milloin vain ja mistä vain. Perinteisen median toimintatavat eivät pysty vastaamaan tähän tarpeeseen. Tästä syystä mediat ovat siirtyneet vauhdilla verkkoon tar-joamaan sisältöä. Verkossa ongelmaksi on muodostunut kova kilpailu, joka on pudottanut valtavirtauutisten arvon lähes ilmaiseksi. Vaihtoehtojen ollessa laa-jat asiakkaalle ja medioiden väliset vaihtokustannukset pienet, asiakkaat eivät ole olleet valmiit maksamaan mediatuotteista verkossa. Asiakkaan maksuha-lukkuuteen ja sitoutumiseen vaikuttaa tuotteen antama arvo. Tutkielman ta-voitteena onkin selvittää mitä arvon luomisen mahdollisuuksia verkkomedian ominaisuuksilla on. Tämä toteutetaan tarkastelemalla relevanttia tutkimuskir-jallisuutta, jotta ymmärrettäisiin mitä ovat verkkomedian ominaispiirteet sekä millainen arvon käsite on. Lopuksi ominaisuuksia tarkastellaan arvon käsitteen valossa asiakkaan näkökulmasta ja tästä johdetaan millaisia arvon luomisen mahdollisuuksia ominaisuuksilla on. Ominaisuuksina kirjallisuus osoittaa ole-van hypertekstuaalisuus, multimediaalisuus ja vuorovaikutteisuus. Arvo näh-dään olevan asiakkaan subjektiivinen preferenssi objektista ja muodostuvan asiakkaan ja palvelun kohdatessa vuorovaikutuksellisesti. Verkkomedian omi-naisuudet vaikuttavat palvelun ja asiakkaan rajapinnassa, joten niiden voidaan todeta mahdollistavan arvon muodostumisen. Lopuksi verkkomedian ominai-suudet tyypiteltiin niiden muodostamien arvojen mukaan ja tästä huomataan niiden tarjoavan monia arvon luonnin mahdollisuuksia. There is a change in media landscape and the problem has arisen that it is hard to engage customers in online media services. You can’t price the media prod-uct based on the production costs anymore. The valuation has to happen ac-cording to the value. The perceived value is the thing what makes the custom-ers interested and that affects customers’ decision making. This thesis tries to solve what kind of value creation and value offering potentials the characteris-tics of online media has. This is done by literature review to find out the charac-teristics of online media and what kind of concept value is. Finally the charac-teristics are observed regarding the value. The literature presents three charac-teristics for online media: hypertextuality, multimedia and interactivity. Value is seen as customers’ subjective preference of the object and value is created when the service is encountered by the customer. The characteristics of online media affect in the interface between the provider and customer and thus they have the potential to create value. In the end the characteristics are typed ac-cording to what kind of value they potentially can create. This states that the characteristics of online media have a vast potential for value creation.
first_indexed 2015-09-22T20:29:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivanen, Eemi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-22T09:18:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-22T09:18:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mediat el\u00e4v\u00e4t murrosta, joka johtuu digitalisoitumisesta ja internetin yleistymi-sest\u00e4. Ongelmana on se, ett\u00e4 medioiden perinteiset toimintatavat ja asiakkaan kulutustottumukset eiv\u00e4t sovellu yksiin. Asiakas pystyy saamaan tietoa milloin vain ja mist\u00e4 vain. Perinteisen median toimintatavat eiv\u00e4t pysty vastaamaan t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 mediat ovat siirtyneet vauhdilla verkkoon tar-joamaan sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Verkossa ongelmaksi on muodostunut kova kilpailu, joka on pudottanut valtavirtauutisten arvon l\u00e4hes ilmaiseksi. Vaihtoehtojen ollessa laa-jat asiakkaalle ja medioiden v\u00e4liset vaihtokustannukset pienet, asiakkaat eiv\u00e4t ole olleet valmiit maksamaan mediatuotteista verkossa. Asiakkaan maksuha-lukkuuteen ja sitoutumiseen vaikuttaa tuotteen antama arvo. Tutkielman ta-voitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 arvon luomisen mahdollisuuksia verkkomedian ominaisuuksilla on. T\u00e4m\u00e4 toteutetaan tarkastelemalla relevanttia tutkimuskir-jallisuutta, jotta ymm\u00e4rrett\u00e4isiin mit\u00e4 ovat verkkomedian ominaispiirteet sek\u00e4 millainen arvon k\u00e4site on. Lopuksi ominaisuuksia tarkastellaan arvon k\u00e4sitteen valossa asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja t\u00e4st\u00e4 johdetaan millaisia arvon luomisen mahdollisuuksia ominaisuuksilla on. Ominaisuuksina kirjallisuus osoittaa ole-van hypertekstuaalisuus, multimediaalisuus ja vuorovaikutteisuus. Arvo n\u00e4h-d\u00e4\u00e4n olevan asiakkaan subjektiivinen preferenssi objektista ja muodostuvan asiakkaan ja palvelun kohdatessa vuorovaikutuksellisesti. Verkkomedian omi-naisuudet vaikuttavat palvelun ja asiakkaan rajapinnassa, joten niiden voidaan todeta mahdollistavan arvon muodostumisen. Lopuksi verkkomedian ominai-suudet tyypiteltiin niiden muodostamien arvojen mukaan ja t\u00e4st\u00e4 huomataan niiden tarjoavan monia arvon luonnin mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "There is a change in media landscape and the problem has arisen that it is hard to engage customers in online media services. You can\u2019t price the media prod-uct based on the production costs anymore. The valuation has to happen ac-cording to the value. The perceived value is the thing what makes the custom-ers interested and that affects customers\u2019 decision making. This thesis tries to solve what kind of value creation and value offering potentials the characteris-tics of online media has. This is done by literature review to find out the charac-teristics of online media and what kind of concept value is. Finally the charac-teristics are observed regarding the value. The literature presents three charac-teristics for online media: hypertextuality, multimedia and interactivity. Value is seen as customers\u2019 subjective preference of the object and value is created when the service is encountered by the customer. The characteristics of online media affect in the interface between the provider and customer and thus they have the potential to create value. In the end the characteristics are typed ac-cording to what kind of value they potentially can create. This states that the characteristics of online media have a vast potential for value creation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eemi Toivanen (eesatoiv) on 2015-09-22 09:18:21.328212. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-22T09:18:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509223227.pdf: 380818 bytes, checksum: 2c3f97831189e42c079ab3f12fbee71c (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: e741b0ef025044e76dd1127d5afe9609 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-22T09:18:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509223227.pdf: 380818 bytes, checksum: 2c3f97831189e42c079ab3f12fbee71c (MD5)\nlicense.html: 4790 bytes, checksum: e741b0ef025044e76dd1127d5afe9609 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Online media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online media characteristics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "value", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509223227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-22T09:18:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47160
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48bcd2ad-2a0a-4e6f-b4c9-3a1888e882ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509223227.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivanen, Eemi Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle Online media online media characteristics value Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_full Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_fullStr Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_full_unstemmed Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_short Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_sort verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
title_txtP Verkkomedian ominaispiirteiden arvo asiakkaalle
topic Online media online media characteristics value Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Online media Tietojärjestelmätiede online media characteristics value
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47160 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509223227
work_keys_str_mv AT toivaneneemi verkkomedianominaispiirteidenarvoasiakkaalle