Summary: | Tässä kandidaatintutkielmassa pohdin digitaalisten musiikkipelien käyttöä soitonoppimisen sekä -opettamisen apuvälineenä. Oppimista tapahtuu muuallakin kuin vain koulussa tai soit-totunneilla. Kehittyvä teknologia mahdollistaa uusia tapoja oppia musiikkia, esim. soi-tonoppimispelien avulla. Lähdin selvittämään, millaisia nämä pelit ovat ja miten soitono-pettaja voisi hyödyntää niitä työssään.
Suomalaisissa oppilaitoksissa ollaan selkeästi monia muita maita jäljessä digitaalisen oppimisen ja opettamisen asenteissa ja valmiuksissa. Pelien rakenteelliset ominaisuudet voivat olla ihanteelliset opetuskäyttöön, mutta niiden ominaisuuksia ei osata laajasti hyödyntää kouluissa eikä musiikkioppilaitoksissa. Soitonoppimispelien suunnittelussa haasteena on soittoprosessin kokonaisvaltainen huomioiminen ja pelistä opittujen taitojen siirtäminen käytäntöön.
Saadakseni vastauksia tämänhetkisiin musiikinoppimispelihin liittyviin pedagogisiin kysymyksiin haastattelin suomalaista Yousician -firmaa, joka on toteuttanut soitonoppimispelin kitaralle ja on aikeissa toteuttaa vastaavan pianolle. Haastattelu nousi mielenkiintoiseksi aineistoksi tutkielmassani ja herätti paljon ajatuksia soitonoppimisen tulevaisuudesta. Soitonoppimispelit ovat uusi kasvava ilmiö ja mielenkiintoinen tutkimuksen kenttä, jonka parissa aion jatkaa työskentelyä.
|