Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin

Tässä kandidaatintutkielmassa käydään kirjallisuuskatsauksen avulla läpi massadatan käsitettä ja sen tuomia hyötyjä ja haasteita sekä yleisellä tasolla että vähittäismyyntiyrityksissä. Massadata on viimevuosien aikana noussut yhdeksi puhutuimmista teknologiatrendiksi. Tutkielmaan valittu kirjallisuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesaluoma, Matti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47138
_version_ 1826225796002349056
author Vesaluoma, Matti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesaluoma, Matti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesaluoma, Matti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesaluoma, Matti
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa käydään kirjallisuuskatsauksen avulla läpi massadatan käsitettä ja sen tuomia hyötyjä ja haasteita sekä yleisellä tasolla että vähittäismyyntiyrityksissä. Massadata on viimevuosien aikana noussut yhdeksi puhutuimmista teknologiatrendiksi. Tutkielmaan valittu kirjallisuus edustaa pääasiassa tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita. Massadatailmiön uutuuden takia lähdeaineistoksi on valikoitunut myös muutamia kaupallisia lähteitä ja blogeja. Tutkielmassa esitellään aluksi massadatan käsitettä yleisesti, jonka jälkeen käsitellään massadatan lähteitä ja massadatan tuomia hyötyjä ja haasteita yleisesti. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään massadatailmiötä vähittäismyyntiyritysten näkökulmasta. Tutkielmassa esitellään vähittäismyyntiyritysten massadatan lähteitä sekä massadatan hyötyjä ja haasteita vähittäiskauppayrityksille ja niiden markkinointiin. This Bachelor’s thesis goes through definition of the Big Data, benefits and chal-lenges of the Big Data at a general level and in the retail industry. It is based on the literature review. In the recent years Big Data has been one of the most hyped technology trend. The collected literature represents mainly academic journals and papers. There is also some commercial sources and blogs because Big Data is such a new thing. First Big Data definition is introduced at a general level and then some sources of Big Data is presented at a general level. After that benefits and challenges of Big Data are introduced in general level. Next Big Data phenomenon is dealt with from a retail industry perspective. The sources, benefits and challenges of Big Data are introduced from a retail indus-try point of view. Also Big Data’s challenges and benefits for a retail marketing are considered.
first_indexed 2024-09-11T08:52:48Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesaluoma, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-21T09:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-21T09:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47138", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen avulla l\u00e4pi massadatan k\u00e4sitett\u00e4 ja sen tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita sek\u00e4 yleisell\u00e4 tasolla ett\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyrityksiss\u00e4. Massadata on viimevuosien aikana noussut yhdeksi puhutuimmista teknologiatrendiksi. Tutkielmaan valittu kirjallisuus edustaa p\u00e4\u00e4asiassa tieteellisi\u00e4 julkaisuja ja artikkeleita. Massadatailmi\u00f6n uutuuden takia l\u00e4hdeaineistoksi on valikoitunut my\u00f6s muutamia kaupallisia l\u00e4hteit\u00e4 ja blogeja. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n aluksi massadatan k\u00e4sitett\u00e4 yleisesti, jonka j\u00e4lkeen k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n massadatan l\u00e4hteit\u00e4 ja massadatan tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita yleisesti. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen siirryt\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n massadatailmi\u00f6t\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyritysten massadatan l\u00e4hteit\u00e4 sek\u00e4 massadatan hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita v\u00e4hitt\u00e4iskauppayrityksille ja niiden markkinointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Bachelor\u2019s thesis goes through definition of the Big Data, benefits and chal-lenges of the Big Data at a general level and in the retail industry. It is based on the literature review. In the recent years Big Data has been one of the most hyped technology trend. The collected literature represents mainly academic journals and papers. There is also some commercial sources and blogs because Big Data is such a new thing. First Big Data definition is introduced at a general level and then some sources of Big Data is presented at a general level. After that benefits and challenges of Big Data are introduced in general level. Next Big Data phenomenon is dealt with from a retail industry perspective. The sources, benefits and challenges of Big Data are introduced from a retail indus-try point of view. Also Big Data\u2019s challenges and benefits for a retail marketing are considered.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matti Vesaluoma (masavesa) on 2015-09-21 09:16:45.143282. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-21T09:16:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509213208.pdf: 560925 bytes, checksum: 4ee09b36652db1a70a403a2227eee5bc (MD5)\nlicense.html: 1108 bytes, checksum: a493791927bb3bed65439cf3df89dba4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-21T09:16:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509213208.pdf: 560925 bytes, checksum: 4ee09b36652db1a70a403a2227eee5bc (MD5)\nlicense.html: 1108 bytes, checksum: a493791927bb3bed65439cf3df89dba4 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "massadata", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyritys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonlouhinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintaosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Massadatan vaikutukset v\u00e4hitt\u00e4ismyyntiyritysten markkinointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509213208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-21T09:16:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47138
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesaluoma, Matti Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin massadata vähittäismyyntiyritys tiedonlouhinta data liiketoimintaosaaminen markkinointi big data Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_full Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_fullStr Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_full_unstemmed Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_short Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_sort massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
title_txtP Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
topic massadata vähittäismyyntiyritys tiedonlouhinta data liiketoimintaosaaminen markkinointi big data Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede big data data liiketoimintaosaaminen markkinointi massadata tiedonlouhinta vähittäismyyntiyritys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509213208
work_keys_str_mv AT vesaluomamatti massadatanvaikutuksetvähittäismyyntiyritystenmarkkinointiin