Motivoivan oppimispelin piirteet

Digitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piir...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heire, Maija
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47113
_version_ 1826225793978597376
author Heire, Maija
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heire, Maija Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heire, Maija Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heire, Maija
datasource_str_mv jyx
description Digitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lisäksi alakouluikäisten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleistä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa käytettyyn lähdeaineistoon kuuluu tieteellisiä julkaisuja, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, raportteja sekä väitöskirjoja. Oppimispeleillä on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehittäjien on tärkeää tietää, mitkä asiat oppimispeleissä voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa myös opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa käsitellään ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita käsitellään erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lisäksi tarkastellaan, mitä oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyvälle oppimispelille on. Tämän jälkeen tutkielmassa käsitellään pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustutaan myös käytännön esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. Käytännön esimerkkinä käytetään Ekapeliä. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joista tärkeimmäksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, että oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehittäjät voivat vaikuttaa suunnittelutyössään.
first_indexed 2015-09-18T20:01:56Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heire, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-18T14:05:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-18T14:05:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47113", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalisten pelien pelaaminen on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosina merkitt\u00e4v\u00e4sti. Samalla on lis\u00e4\u00e4ntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien k\u00e4ytt\u00f6, mik\u00e4 tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma k\u00e4sittelee digitaalisia oppimispelej\u00e4, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lis\u00e4ksi alakouluik\u00e4isten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleist\u00e4. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa k\u00e4ytettyyn l\u00e4hdeaineistoon kuuluu tieteellisi\u00e4 julkaisuja, aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 kirjallisuutta, raportteja sek\u00e4 v\u00e4it\u00f6skirjoja. Oppimispeleill\u00e4 on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehitt\u00e4jien on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 asiat oppimispeleiss\u00e4 voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa my\u00f6s opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lis\u00e4ksi tarkastellaan, mit\u00e4 oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyv\u00e4lle oppimispelille on. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielmassa tutustutaan my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n esimerkkin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Ekapeli\u00e4. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4, joista t\u00e4rkeimm\u00e4ksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehitt\u00e4j\u00e4t voivat vaikuttaa suunnitteluty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija Heire (aimakahe) on 2015-09-18 14:05:00.884300. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-18T14:05:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509183178.pdf: 495099 bytes, checksum: 91f395287382f42d119c7cd994b55090 (MD5)\nlicense.html: 1072 bytes, checksum: 33ec0aae324bed764cf6d05fd4956af5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-18T14:05:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509183178.pdf: 495099 bytes, checksum: 91f395287382f42d119c7cd994b55090 (MD5)\nlicense.html: 1072 bytes, checksum: 33ec0aae324bed764cf6d05fd4956af5 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimispeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ekapeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivoivan oppimispelin piirteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509183178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-18T14:05:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_47113
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heire, Maija Motivoivan oppimispelin piirteet oppiminen motivaatio flow oppimispeli Ekapeli Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Motivoivan oppimispelin piirteet
title_full Motivoivan oppimispelin piirteet
title_fullStr Motivoivan oppimispelin piirteet Motivoivan oppimispelin piirteet
title_full_unstemmed Motivoivan oppimispelin piirteet Motivoivan oppimispelin piirteet
title_short Motivoivan oppimispelin piirteet
title_sort motivoivan oppimispelin piirteet
title_txtP Motivoivan oppimispelin piirteet
topic oppiminen motivaatio flow oppimispeli Ekapeli Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Ekapeli Information Systems Science Tietojärjestelmätiede flow motivaatio oppiminen oppimispeli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47113 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509183178
work_keys_str_mv AT heiremaija motivoivanoppimispelinpiirteet