Constructing consumer femininities a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs

Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nykyään aikakauslehtien lisäksi toimivat blogit, joissa nuoret naiset itse rakent...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärki, Maija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46823
_version_ 1826225745016389632
author Kärki, Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärki, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärki, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärki, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nykyään aikakauslehtien lisäksi toimivat blogit, joissa nuoret naiset itse rakentavat identiteettiään kuluttamalla ja jakavat käsityksiään ja arvojaan muiden blogien kirjoittajien ja lukijoiden kanssa. Tätä valtavaa määrää nuoria naisia koskettavaa ilmiötä ei kuitenkaan juuri ole tutkittu, ja tähän tarpeeseen tutkimukseni koettaakin vastata. Sen pyrkimyksenä on selvittää, kuinka nuoret naiset kuvaavat kuluttamista muotiblogeissaan ja millaisia merkityksiä he antavat kuluttamiselle, kuten myös tuoda esiin bloggaajien keinot luoda kulutuskulttuurin normatiivisuutta. Tutkimuksen aineistona toimii seitsemästä eri muotiblogista valittuja blogikirjoituksia, kustakin 18 kappaletta. Analysoin aineistoani koodaamalla sen kategorioihin aineistosta esiin nousseiden teemojen ja diskurssien perusteella, käyttäen apunani grounded theoryn menetelmiä. Tutkimuksen tärkein havainto oli, että identiteetin rakentaminen on pääasiallinen motiivi kulutusvalintojen tekemiselle. Bloggaajat pyrkivät kukin rakentamaan omaa naiseuttaan itselleen sopivalla, persoonallisella tavalla ja kulutusvalinnoillaan erottumaan joukosta. Koettiin, että kuluttaminen toimi itseilmaisukanavana ja sen avulla pystyi myös parantamaan itseluottamustaan. Toisaalta kuluttamalla haluttiin myös kuulua joukkoon ja täyttää hyväksytyn naiseuden muotti. Lisäksi kulutukselle ja kulutushyödykkeille annettiin paljon arvoa, sillä ne nähtiin esimerkiksi stressinlaukaisijoina sekä symboleina muille, fyysistä esinettä tärkeämmille asioille. Tyypillistä oli myös rakkauden tunteiden ilmaisu kuluttamista ja kulutushyödykkeitä kohtaan. Kuitenkin myös jonkin verran kritiikkiä nykyajan kulutuskeskeistä kulttuuria kohtaan esitettiin, sillä sen koettiin olevan pinnallista ja erkaannuttavan ihmisen asioista, joilla koettiin olevan kuluttamista syvempi merkitys. Usein kulutuskriittiset lausunnot liittyivät ekologiseen muotiin, mikä oli monille myös keino luoda identiteettiä. Enimmäkseen bloggaajat eivät kuitenkaan kyseenalaistaneet kulutuskulttuuria tai identiteetin rakentamista kulutuksen varaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4 Samu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rki, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-15T15:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-15T15:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1495652", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkijat ovat jo pitk\u00e4\u00e4n kiinnitt\u00e4neet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille\r\nsuunnatut aikakauslehdet esitt\u00e4v\u00e4t naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heit\u00e4\r\nrakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nyky\u00e4\u00e4n aikakauslehtien lis\u00e4ksi toimivat\r\nblogit, joissa nuoret naiset itse rakentavat identiteetti\u00e4\u00e4n kuluttamalla ja jakavat\r\nk\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n ja arvojaan muiden blogien kirjoittajien ja lukijoiden kanssa.\r\nT\u00e4t\u00e4 valtavaa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 nuoria naisia koskettavaa ilmi\u00f6t\u00e4 ei kuitenkaan juuri ole\r\ntutkittu, ja t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen tutkimukseni koettaakin vastata. Sen pyrkimyksen\u00e4 on\r\nselvitt\u00e4\u00e4, kuinka nuoret naiset kuvaavat kuluttamista muotiblogeissaan ja millaisia\r\nmerkityksi\u00e4 he antavat kuluttamiselle, kuten my\u00f6s tuoda esiin bloggaajien keinot luoda\r\nkulutuskulttuurin normatiivisuutta.\r\nTutkimuksen aineistona toimii seitsem\u00e4st\u00e4 eri muotiblogista valittuja\r\nblogikirjoituksia, kustakin 18 kappaletta. Analysoin aineistoani koodaamalla sen\r\nkategorioihin aineistosta esiin nousseiden teemojen ja diskurssien perusteella, k\u00e4ytt\u00e4en\r\napunani grounded theoryn menetelmi\u00e4.\r\nTutkimuksen t\u00e4rkein havainto oli, ett\u00e4 identiteetin rakentaminen on p\u00e4\u00e4asiallinen\r\nmotiivi kulutusvalintojen tekemiselle. Bloggaajat pyrkiv\u00e4t kukin rakentamaan omaa\r\nnaiseuttaan itselleen sopivalla, persoonallisella tavalla ja kulutusvalinnoillaan\r\nerottumaan joukosta. Koettiin, ett\u00e4 kuluttaminen toimi itseilmaisukanavana ja sen avulla\r\npystyi my\u00f6s parantamaan itseluottamustaan. Toisaalta kuluttamalla haluttiin my\u00f6s\r\nkuulua joukkoon ja t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksytyn naiseuden muotti. Lis\u00e4ksi kulutukselle ja\r\nkulutushy\u00f6dykkeille annettiin paljon arvoa, sill\u00e4 ne n\u00e4htiin esimerkiksi\r\nstressinlaukaisijoina sek\u00e4 symboleina muille, fyysist\u00e4 esinett\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mmille asioille.\r\nTyypillist\u00e4 oli my\u00f6s rakkauden tunteiden ilmaisu kuluttamista ja kulutushy\u00f6dykkeit\u00e4\r\nkohtaan. Kuitenkin my\u00f6s jonkin verran kritiikki\u00e4 nykyajan kulutuskeskeist\u00e4 kulttuuria\r\nkohtaan esitettiin, sill\u00e4 sen koettiin olevan pinnallista ja erkaannuttavan ihmisen\r\nasioista, joilla koettiin olevan kuluttamista syvempi merkitys. Usein kulutuskriittiset\r\nlausunnot liittyiv\u00e4t ekologiseen muotiin, mik\u00e4 oli monille my\u00f6s keino luoda\r\nidentiteetti\u00e4. Enimm\u00e4kseen bloggaajat eiv\u00e4t kuitenkaan kyseenalaistaneet\r\nkulutuskulttuuria tai identiteetin rakentamista kulutuksen varaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija K\u00e4rki (mkkarki) on 2015-09-15 15:40:16.560947. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-15T15:40:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509152879.pdf: 1242866 bytes, checksum: ab8a1f54ff229364c63008ac31a42d14 (MD5)\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 9ec1c96be40e9538f514cdcfb3d0cd88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-15T15:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509152879.pdf: 1242866 bytes, checksum: ab8a1f54ff229364c63008ac31a42d14 (MD5)\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 9ec1c96be40e9538f514cdcfb3d0cd88 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509152879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-15T15:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bloggaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutuskulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46823
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd4035a3-23cc-4936-b5b2-1f230b67f986\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509152879.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärki, Maija Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs Englannin kieli English Grounded theory 301 bloggaajat blogit kulutuskulttuuri identiteetti naiset naiseus
title Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_alt Study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_full Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_fullStr Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_full_unstemmed Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_short Constructing consumer femininities
title_sort constructing consumer femininities a study of young female bloggers portrayal of consumption in fashion blogs
title_sub a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
title_txtP Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
topic Englannin kieli English Grounded theory 301 bloggaajat blogit kulutuskulttuuri identiteetti naiset naiseus
topic_facet 301 Englannin kieli English Grounded theory bloggaajat blogit identiteetti kulutuskulttuuri naiset naiseus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46823 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509152879
work_keys_str_mv AT kärkimaija constructingconsumerfemininitiesastudyofyoungfemalebloggersportrayalofconsumptioninfa