Grammar teaching methods in an EFL lesson

Kieliopilla on keskeinen asema englantia vieraana kielenä opiskeltaessa ja rakenteiden tuntemus on osa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Menetelmät, joilla kielioppia opetetaan, ovat laajalti opettajien itse päätettävissä ja opetusmenetelmien kirjo on valtava. Opetus voi olla hyvinkin opettajake...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takala, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46798
_version_ 1826225808245522432
author Takala, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Anni
datasource_str_mv jyx
description Kieliopilla on keskeinen asema englantia vieraana kielenä opiskeltaessa ja rakenteiden tuntemus on osa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Menetelmät, joilla kielioppia opetetaan, ovat laajalti opettajien itse päätettävissä ja opetusmenetelmien kirjo on valtava. Opetus voi olla hyvinkin opettajakeskeistä ja tyyliltään luennoivaa tai puolestaan hyvin toiminnallista ja oppilaslähtöistä sekä kaikkea tältä väliltä. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui yksi englantia vieraana kielenä opettava alakoulun opettaja sekä hänen oppitunnillaan olleet 14 oppilasta. Tutkielman aihe oli kieliopin opetusmenetelmät, joten huomio keskittyi opettajaan, ei oppilaisiin. Tutkielman aineistona oli 45minuutin pituinen englannin oppitunti ja opettajan haastattelu havainnoidun oppitunnin jälkeen. Oppitunti sekä haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tämä tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin 1) Mitä opetusmenetelmiä opettaja käyttää kieliopin opettamisessa? 2) Mikä opetusmenetelmän valintaan vaikuttaa? Tulokset osoittivat, että opettajan tyyli oli hyvin perinteinen ja opettajajohtoinen. Menetelmät, joita hän käytti opettaessaan kielioppia, olivat audiolingual metodi sekä grammar-translation metodi. Opetusmenetelmän valintaan puolestaan vaikuttaa oppilaiden lukumäärä, taidot ja luonteenpiirteet. Opettaja mainitsi myös ajankäytön olevan tärkeä tekijä oppitunteja suunniteltaessa. Tutkimusta voisi jatkaa lisäämällä osallistujien määrää ja siten pyrkiä yleistettävyyteen, tai seuraamalla kyseisen opettajan useampia oppitunteja ja päästä vielä syvemmin käsiksi hänen henkilökohtaiseen opetusfilosofiaansa.
first_indexed 2015-09-10T20:07:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-10T16:14:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-10T16:14:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46798", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliopilla on keskeinen asema englantia vieraana kielen\u00e4 opiskeltaessa ja rakenteiden tuntemus on osa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Menetelm\u00e4t, joilla kielioppia opetetaan, ovat laajalti opettajien itse p\u00e4\u00e4tett\u00e4viss\u00e4 ja opetusmenetelmien kirjo on valtava. Opetus voi olla hyvinkin opettajakeskeist\u00e4 ja tyylilt\u00e4\u00e4n luennoivaa tai puolestaan hyvin toiminnallista ja oppilasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 kaikkea t\u00e4lt\u00e4 v\u00e4lilt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui yksi englantia vieraana kielen\u00e4 opettava alakoulun opettaja sek\u00e4 h\u00e4nen oppitunnillaan olleet 14 oppilasta. Tutkielman aihe oli kieliopin opetusmenetelm\u00e4t, joten huomio keskittyi opettajaan, ei oppilaisiin. Tutkielman aineistona oli 45minuutin pituinen englannin oppitunti ja opettajan haastattelu havainnoidun oppitunnin j\u00e4lkeen. Oppitunti sek\u00e4 haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin 1) Mit\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 opettaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kieliopin opettamisessa? 2) Mik\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n valintaan vaikuttaa? Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajan tyyli oli hyvin perinteinen ja opettajajohtoinen. Menetelm\u00e4t, joita h\u00e4n k\u00e4ytti opettaessaan kielioppia, olivat audiolingual metodi sek\u00e4 grammar-translation metodi. Opetusmenetelm\u00e4n valintaan puolestaan vaikuttaa oppilaiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4, taidot ja luonteenpiirteet. Opettaja mainitsi my\u00f6s ajank\u00e4yt\u00f6n olevan t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 oppitunteja suunniteltaessa. Tutkimusta voisi jatkaa lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 osallistujien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja siten pyrki\u00e4 yleistett\u00e4vyyteen, tai seuraamalla kyseisen opettajan useampia oppitunteja ja p\u00e4\u00e4st\u00e4 viel\u00e4 syvemmin k\u00e4siksi h\u00e4nen henkil\u00f6kohtaiseen opetusfilosofiaansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Takala (antakala) on 2015-09-10 16:14:41.544767. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-10T16:14:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509102845.pdf: 445695 bytes, checksum: fca982c2a9b6ccee05b99d8ae566dd8f (MD5)\r\nlicense.html: 4780 bytes, checksum: 7bc8687f567951ca98342394fcf6489e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-10T16:14:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509102845.pdf: 445695 bytes, checksum: fca982c2a9b6ccee05b99d8ae566dd8f (MD5)\r\nlicense.html: 4780 bytes, checksum: 7bc8687f567951ca98342394fcf6489e (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personal theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grammar teaching methods in an EFL lesson", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509102845", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-10T16:14:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46798
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e749731a-cfbe-4819-a027-c17cd5df54a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509102845.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Anni Grammar teaching methods in an EFL lesson EFL teaching grammar teaching methods personal theory English Englannin kieli
title Grammar teaching methods in an EFL lesson
title_full Grammar teaching methods in an EFL lesson
title_fullStr Grammar teaching methods in an EFL lesson Grammar teaching methods in an EFL lesson
title_full_unstemmed Grammar teaching methods in an EFL lesson Grammar teaching methods in an EFL lesson
title_short Grammar teaching methods in an EFL lesson
title_sort grammar teaching methods in an efl lesson
title_txtP Grammar teaching methods in an EFL lesson
topic EFL teaching grammar teaching methods personal theory English Englannin kieli
topic_facet EFL teaching Englannin kieli English grammar teaching methods personal theory
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46798 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509102845
work_keys_str_mv AT takalaanni grammarteachingmethodsinanefllesson