Yhteenveto: | Kieliopilla on keskeinen asema englantia vieraana kielenä opiskeltaessa ja rakenteiden tuntemus on osa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Menetelmät, joilla kielioppia opetetaan, ovat laajalti opettajien itse päätettävissä ja opetusmenetelmien kirjo on valtava. Opetus voi olla hyvinkin opettajakeskeistä ja tyyliltään luennoivaa tai puolestaan hyvin toiminnallista ja oppilaslähtöistä sekä kaikkea tältä väliltä. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui yksi englantia vieraana kielenä opettava alakoulun opettaja sekä hänen oppitunnillaan olleet 14 oppilasta. Tutkielman aihe oli kieliopin opetusmenetelmät, joten huomio keskittyi opettajaan, ei oppilaisiin. Tutkielman aineistona oli 45minuutin pituinen englannin oppitunti ja opettajan haastattelu havainnoidun oppitunnin jälkeen. Oppitunti sekä haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämä tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin 1) Mitä opetusmenetelmiä opettaja käyttää kieliopin opettamisessa? 2) Mikä opetusmenetelmän valintaan vaikuttaa? Tulokset osoittivat, että opettajan tyyli oli hyvin perinteinen ja opettajajohtoinen. Menetelmät, joita hän käytti opettaessaan kielioppia, olivat audiolingual metodi sekä grammar-translation metodi. Opetusmenetelmän valintaan puolestaan vaikuttaa oppilaiden lukumäärä, taidot ja luonteenpiirteet. Opettaja mainitsi myös ajankäytön olevan tärkeä tekijä oppitunteja suunniteltaessa. Tutkimusta voisi jatkaa lisäämällä osallistujien määrää ja siten pyrkiä yleistettävyyteen, tai seuraamalla kyseisen opettajan useampia oppitunteja ja päästä vielä syvemmin käsiksi hänen henkilökohtaiseen opetusfilosofiaansa.
|