Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet

Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka hyvin ensimmäisen vuoden ruotsin opiskelijat hallitseva ruotsinkielisen kielioppiterminologian, jota käytetään perusopintojen kielioppikursseilla. Lisäksi halusin tutkia oppikirjojen, oppimäärän ja äidinkielen kielioppiterminologian hallinnan merkitystä ru...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lång, Minna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46791
_version_ 1826225789607084032
author Lång, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lång, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lång, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lång, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka hyvin ensimmäisen vuoden ruotsin opiskelijat hallitseva ruotsinkielisen kielioppiterminologian, jota käytetään perusopintojen kielioppikursseilla. Lisäksi halusin tutkia oppikirjojen, oppimäärän ja äidinkielen kielioppiterminologian hallinnan merkitystä ruotsin kielioppiterminologian osaamisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 24 ensimmäisen vuoden ruotsin pääaineopiskelijaa. Heidän tietämystään ruotsin kielioppitermeistä testattiin kyselylomakkeella, joka sisälsi käännös-, selitys- ja alleviivaustehtävää. Tehtäviä varten valikoin yhteensä 13 termiä Jyväskylän yliopiston ruotsin kielen perusopintojen kielioppikursseilla käytettävistä materiaalivihkosista. Tutkimuksen alussa oletin, että kaikki tutkittavat hallitsisivat keskeisimmät kielioppitermit, jotka esiintyvät usein luokkahuonekeskustelussa peruskoulussa ja lukiossa, esim. subjekti ja predikaatti. Toinen olettamukseni oli, että suurimmalla osalla tutkimushenkilöistä olisi vaikeuksia harvemmin käytettyjen termien kanssa, esim. substantiiviatribuutti. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ensimmäinen hypoteesini ei pitänyt paikkaansa. Vastaajien joukosta löytyi yksi opiskelija, joka ei osannut selittää termiä subjekti ja kaksi opiskelijaa, jotka eivät hallinneet termiä predikaatti. Toinen hypoteesini osoittautui kuitenkin paikkansapitäväksi. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää suuremmassa mittakaavassa, mutta tulosten voidaan katsoa olevan edustavia vuonna 2012 Jyväskylässä aloittaneiden ruotsin opiskelijoiden kohdalla. Kielioppiterminologiaa on aikaisemmin tutkittu melko vähän ja monet olemassa olevat tutkimukset ovat suhteellisen vanhoja. Tämä tutkimus tarjoaa uusia ideoita tutkimukseen sekä uusia ajatuksia kielioppiterminologian käytöstä ruotsin opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e5ng, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-09T05:50:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-09T05:50:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin ensimm\u00e4isen vuoden ruotsin opiskelijat hallitseva ruotsinkielisen kielioppiterminologian, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n perusopintojen kielioppikursseilla. Lis\u00e4ksi halusin tutkia oppikirjojen, oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n ja \u00e4idinkielen kielioppiterminologian hallinnan merkityst\u00e4 ruotsin kielioppiterminologian osaamisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 24 ensimm\u00e4isen vuoden ruotsin p\u00e4\u00e4aineopiskelijaa. Heid\u00e4n tiet\u00e4myst\u00e4\u00e4n ruotsin kielioppitermeist\u00e4 testattiin kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi k\u00e4\u00e4nn\u00f6s-, selitys- ja alleviivausteht\u00e4v\u00e4\u00e4. Teht\u00e4vi\u00e4 varten valikoin yhteens\u00e4 13 termi\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ruotsin kielen perusopintojen kielioppikursseilla k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 materiaalivihkosista. Tutkimuksen alussa oletin, ett\u00e4 kaikki tutkittavat hallitsisivat keskeisimm\u00e4t kielioppitermit, jotka esiintyv\u00e4t usein luokkahuonekeskustelussa peruskoulussa ja lukiossa, esim. subjekti ja predikaatti. Toinen olettamukseni oli, ett\u00e4 suurimmalla osalla tutkimushenkil\u00f6ist\u00e4 olisi vaikeuksia harvemmin k\u00e4ytettyjen termien kanssa, esim. substantiiviatribuutti. Tulokset kuitenkin osoittivat, ett\u00e4 ensimm\u00e4inen hypoteesini ei pit\u00e4nyt paikkaansa. Vastaajien joukosta l\u00f6ytyi yksi opiskelija, joka ei osannut selitt\u00e4\u00e4 termi\u00e4 subjekti ja kaksi opiskelijaa, jotka eiv\u00e4t hallinneet termi\u00e4 predikaatti. Toinen hypoteesini osoittautui kuitenkin paikkansapit\u00e4v\u00e4ksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 suuremmassa mittakaavassa, mutta tulosten voidaan katsoa olevan edustavia vuonna 2012 Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 aloittaneiden ruotsin opiskelijoiden kohdalla. Kielioppiterminologiaa on aikaisemmin tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n ja monet olemassa olevat tutkimukset ovat suhteellisen vanhoja. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa uusia ideoita tutkimukseen sek\u00e4 uusia ajatuksia kielioppiterminologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ruotsin opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna L\u00e5ng (miorlang) on 2015-09-09 05:50:28.746834. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-09T05:50:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509092837.pdf: 539543 bytes, checksum: 33a9f0dcf0a2ff6d6561e64c7b9da645 (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: e9da20fa3a0a7c309409c69c76143df7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-09T05:50:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509092837.pdf: 539543 bytes, checksum: 33a9f0dcf0a2ff6d6561e64c7b9da645 (MD5)\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: e9da20fa3a0a7c309409c69c76143df7 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatik", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terminologi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatikundervisning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "universitet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Beh\u00e4rskning av grammatikterminologin hos f\u00f6rsta \u00e5rets studerande vid Jyv\u00e4skyl\u00e4 universitet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509092837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-09T05:50:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46791
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/657b175b-c876-4ac2-9390-a651ad122d6b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509092837.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lång, Minna Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet grammatik terminologi grammatikundervisning universitet Swedish Ruotsin kieli
title Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
title_full Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
title_fullStr Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
title_full_unstemmed Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
title_short Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
title_sort behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid jyväskylä universitet
title_txtP Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet
topic grammatik terminologi grammatikundervisning universitet Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish grammatik grammatikundervisning terminologi universitet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509092837
work_keys_str_mv AT långminna behärskningavgrammatikterminologinhosförstaåretsstuderandevidjyväskyläuniversitet