Muutakin kuin musiikkiteatteria musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen

Käsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatuksen näkökulmasta. Teen katsauksen draama- ja musiikkikasvatuksen keskeisiin teorioihin ja pohdin niiden yhtymäkohtia sekä mahdollisia käytännön sovelluksia yläkoulussa. Avaan draamakasvatuksen keskeisiä käsitteit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesalainen, Katriina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46781
_version_ 1826225806310899712
author Vesalainen, Katriina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesalainen, Katriina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesalainen, Katriina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesalainen, Katriina
datasource_str_mv jyx
description Käsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatuksen näkökulmasta. Teen katsauksen draama- ja musiikkikasvatuksen keskeisiin teorioihin ja pohdin niiden yhtymäkohtia sekä mahdollisia käytännön sovelluksia yläkoulussa. Avaan draamakasvatuksen keskeisiä käsitteitä, ideologiaa ja potentiaalia oppimisen mahdollistajana. Musiikkikasvatuksen osalta nojaudun uuteen, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmassa huomioni keskittyy niihin tavoitteisiin, jotka voidaan erityisen hyvin saavuttaa draamakasvatusta hyödyntäen niin laaja-alaisten kuin oppiainekohtaisten osaamistavoitteiden osalta. Tavoitteeni on löytää ja luoda perusteltuja draamakasvatuksen työtapoja käytettäväksi musiikintunneilla ja siten tukea myös omaa ammatillista kasvuani kahden aineen opettajana. Neljännessä luvussa esittelen joitakin mahdollisia käytännön sovelluksia siitä, mitä draamatoimintaa yläkoulun musiikintunnilla voi tehdä. Draaman maailma tarjoaa oppilaille fiktiivisen luonteensa ansiosta mahdollisuuden kokea ja harjoitella sellaisia asioita, joita todellinen minä ei voi arkielämässä tehdä. Erilaiset roolit antavat oppilaalle mahdollisuuden tutkia ilmiötä monista näkökulmista, ja samalla ne antavat turvaa harjoitella ja kokeilla asioita ilman, että omaan itseen kohdistuu paineita. Opettajalle roolit tarjoavat oivan mahdollisuuden muun muassa eriyttämiseen. Draamakasvatustoiminta aloitetaan aina draamasopimuksen tekemisellä, mikä niin ikään lisää luokan turvallista ilmapiiriä. Jatkotutkimuksen kannalta seuraava askel olisi viedä draamaharjoituksia musiikintunneille, kokeilla niitä käytännössä ja tutkia oppilaiden ja opettajien kokemuksia harjoitusten käytöstä. Kiinnostavia kysymyksiä ovat muun muassa oppimistulosten tarkastelu sekä oppilaiden kokemukset oppimistilanteen mukavuudesta/epämukavuudesta ja oppimisen helppoudesta/vaikeudesta.
first_indexed 2015-09-07T20:01:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesalainen, Katriina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-07T14:36:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-07T14:36:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46781", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4sittelen kandidaatintutkielmassani musiikkikasvatuksen oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 draamakasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teen katsauksen draama- ja musiikkikasvatuksen keskeisiin teorioihin ja pohdin niiden yhtym\u00e4kohtia sek\u00e4 mahdollisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovelluksia yl\u00e4koulussa.\r\n\r\nAvaan draamakasvatuksen keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4, ideologiaa ja potentiaalia oppimisen mahdollistajana. Musiikkikasvatuksen osalta nojaudun uuteen, vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelmassa huomioni keskittyy niihin tavoitteisiin, jotka voidaan erityisen hyvin saavuttaa draamakasvatusta hy\u00f6dynt\u00e4en niin laaja-alaisten kuin oppiainekohtaisten osaamistavoitteiden osalta. Tavoitteeni on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ja luoda perusteltuja draamakasvatuksen ty\u00f6tapoja k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi musiikintunneilla ja siten tukea my\u00f6s omaa ammatillista kasvuani kahden aineen opettajana. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa esittelen joitakin mahdollisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovelluksia siit\u00e4, mit\u00e4 draamatoimintaa yl\u00e4koulun musiikintunnilla voi tehd\u00e4.\r\n\r\nDraaman maailma tarjoaa oppilaille fiktiivisen luonteensa ansiosta mahdollisuuden kokea ja harjoitella sellaisia asioita, joita todellinen min\u00e4 ei voi arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tehd\u00e4. Erilaiset roolit antavat oppilaalle mahdollisuuden tutkia ilmi\u00f6t\u00e4 monista n\u00e4k\u00f6kulmista, ja samalla ne antavat turvaa harjoitella ja kokeilla asioita ilman, ett\u00e4 omaan itseen kohdistuu paineita. Opettajalle roolit tarjoavat oivan mahdollisuuden muun muassa eriytt\u00e4miseen. Draamakasvatustoiminta aloitetaan aina draamasopimuksen tekemisell\u00e4, mik\u00e4 niin ik\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4 luokan turvallista ilmapiiri\u00e4.\r\n\r\nJatkotutkimuksen kannalta seuraava askel olisi vied\u00e4 draamaharjoituksia musiikintunneille, kokeilla niit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja tutkia oppilaiden ja opettajien kokemuksia harjoitusten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Kiinnostavia kysymyksi\u00e4 ovat muun muassa oppimistulosten tarkastelu sek\u00e4 oppilaiden kokemukset oppimistilanteen mukavuudesta/ep\u00e4mukavuudesta ja oppimisen helppoudesta/vaikeudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katriina Vesalainen (kaanvesa) on 2015-09-07 14:36:25.375119. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-07T14:36:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509072825.pdf: 9362356 bytes, checksum: 6aee820a864d5bbb1c0e50af14ef3559 (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 3b43a655e5d3874c96b080c5ddc0667d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-07T14:36:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509072825.pdf: 9362356 bytes, checksum: 6aee820a864d5bbb1c0e50af14ef3559 (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 3b43a655e5d3874c96b080c5ddc0667d (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamapedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmaisukasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 draamakasvatusta hy\u00f6dynt\u00e4en", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509072825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-07T14:36:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46781
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/702d7035-d9c3-4504-8ef8-9c271121a588\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509072825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesalainen, Katriina Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen musiikkikasvatus draamakasvatus draamapedagogiikka ilmaisukasvatus Music Education Musiikkikasvatus
title Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_full Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_fullStr Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_full_unstemmed Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_short Muutakin kuin musiikkiteatteria
title_sort muutakin kuin musiikkiteatteria musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_sub musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
title_txtP Muutakin kuin musiikkiteatteria : musiikkikasvatuksen oppisisältöjä draamakasvatusta hyödyntäen
topic musiikkikasvatus draamakasvatus draamapedagogiikka ilmaisukasvatus Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus draamakasvatus draamapedagogiikka ilmaisukasvatus musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46781 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509072825
work_keys_str_mv AT vesalainenkatriina muutakinkuinmusiikkiteatteriamusiikkikasvatuksenoppisisältöjädraamakasvatusta