Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa

Verkkokaupankäynnin yleistymisestä huolimatta suuri osa ihmisistä ei tee kauppaa verkon välityksellä ja yksi suurimmista syistä tähän on luottamuksen puute. Yrityksen ja kuluttajan välisessä B2C-kaupassa verkkokaupat pyrkivät lisäämään kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan eri keinoin, joista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanninen, Paavo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46779
_version_ 1826225814687973376
author Vanninen, Paavo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vanninen, Paavo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vanninen, Paavo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vanninen, Paavo
datasource_str_mv jyx
description Verkkokaupankäynnin yleistymisestä huolimatta suuri osa ihmisistä ei tee kauppaa verkon välityksellä ja yksi suurimmista syistä tähän on luottamuksen puute. Yrityksen ja kuluttajan välisessä B2C-kaupassa verkkokaupat pyrkivät lisäämään kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan eri keinoin, joista yksi on kolmannen osapuolen luottamussertifikaattien hankkiminen ja näyttäminen verkkosivulla. Luottamussertifikaatteja on tutkittu verkkokaupan kontekstissa melko runsaasti viimeisen noin kahdenkymmenen vuoden aikana. Tutkimustulokset näistä tutkimuksista ovat kuitenkin olleet vaihtelevia. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kolmannen osapuolen tarjoamat, verkkokaupassa näkyvät luottamussertifikaatit vaikuttavat luottamukseen ja sitä kautta kuluttajan ostokäyttäytymiseen verkkokaupassa. Aiheen tutkiminen rajattiin B2C kontekstiin, eli yritysten ja kuluttajien väliseen kaupankäyntiin verkkokaupassa. Valtaosassa läpikäytyjen tutkimusten tuloksissa annettiin ymmärtää, että luottamussertifikaatit ovat hyvä keino vähentää kuluttajan kokemaa riskiä ja lisätä luottamuksen tunnetta. Poikkeavia näkökulmia kuitenkin löytyi, sillä joissain tutkimuksissa luottamussertifikaateilla ei havaittu olevan vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi nämä esiin nousseet näkökulmat kyseenalaistivat luottamussertifikaattien myöntäjien aseman ja luottamussertifikaattien myöntämisen laadulliset perusteet. Despite the growth of e-commerce, a large proportion of people wont do business over the internet and one biggest reason for this is the lack of trust. Online stores aim to increase consumers trust in various ways, one of which is a third-party assurance by displaying trust certificates on the website. Trust certificates have been studied in the context of e-commerce over the last 20 years. The results of these studies, however, have been mixed. The aim of this study was to find out how a third-party certificate affects trust and consumer purchasing behavior online in the context of B2C, i.e. business to consumer ecommerce. The results of my study show that most research papers that were read suggest, that trust certificates are a good way of reducing the risk perceived by the consumer and increase the consumers feeling of trust. Divergent aspects, however, were also found. These perspectives questioned the status of the trust certificate issuers and also the qualitative criteria in which the trust certificates are granted. In addition, some studies showed that trust certificates had no effect on purchase behavior.
first_indexed 2015-09-07T20:01:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanninen, Paavo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-07T12:01:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-07T12:01:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokaupank\u00e4ynnin yleistymisest\u00e4 huolimatta suuri osa ihmisist\u00e4 ei tee kauppaa verkon v\u00e4lityksell\u00e4 ja yksi suurimmista syist\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on luottamuksen puute. Yrityksen ja kuluttajan v\u00e4lisess\u00e4 B2C-kaupassa verkkokaupat pyrkiv\u00e4t lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan eri keinoin, joista yksi on kolmannen osapuolen luottamussertifikaattien hankkiminen ja n\u00e4ytt\u00e4minen verkkosivulla. Luottamussertifikaatteja on tutkittu verkkokaupan kontekstissa melko runsaasti viimeisen noin kahdenkymmenen vuoden aikana. Tutkimustulokset n\u00e4ist\u00e4 tutkimuksista ovat kuitenkin olleet vaihtelevia. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kolmannen osapuolen tarjoamat, verkkokaupassa n\u00e4kyv\u00e4t luottamussertifikaatit vaikuttavat luottamukseen ja sit\u00e4 kautta kuluttajan ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen verkkokaupassa. Aiheen tutkiminen rajattiin B2C kontekstiin, eli yritysten ja kuluttajien v\u00e4liseen kaupank\u00e4yntiin verkkokaupassa. Valtaosassa l\u00e4pik\u00e4ytyjen tutkimusten tuloksissa annettiin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 luottamussertifikaatit ovat hyv\u00e4 keino v\u00e4hent\u00e4\u00e4 kuluttajan kokemaa riski\u00e4 ja lis\u00e4t\u00e4 luottamuksen tunnetta. Poikkeavia n\u00e4k\u00f6kulmia kuitenkin l\u00f6ytyi, sill\u00e4 joissain tutkimuksissa luottamussertifikaateilla ei havaittu olevan vaikutusta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 esiin nousseet n\u00e4k\u00f6kulmat kyseenalaistivat luottamussertifikaattien my\u00f6nt\u00e4jien aseman ja luottamussertifikaattien my\u00f6nt\u00e4misen laadulliset perusteet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Despite the growth of e-commerce, a large proportion of people wont do business over the internet and one biggest reason for this is the lack of trust. Online stores aim to increase consumers trust in various ways, one of which is a third-party assurance by displaying trust certificates on the website. Trust certificates have been studied in the context of e-commerce over the last 20 years. The results of these studies, however, have been mixed. The aim of this study was to find out how a third-party certificate affects trust and consumer purchasing behavior online in the context of B2C, i.e. business to consumer ecommerce. The results of my study show that most research papers that were read suggest, that trust certificates are a good way of reducing the risk perceived by the consumer and increase the consumers feeling of trust. Divergent aspects, however, were also found. These perspectives questioned the status of the trust certificate issuers and also the qualitative criteria in which the trust certificates are granted. In addition, some studies showed that trust certificates had no effect on purchase behavior.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paavo Vanninen (paosilva) on 2015-09-07 12:01:06.718458. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-07T12:01:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509072821.pdf: 761028 bytes, checksum: 4c954cb01b5a35bdaf6f8959a3457840 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: 403bbcd8d27e7ef7624ed8e61b6287be (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-07T12:01:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509072821.pdf: 761028 bytes, checksum: 4c954cb01b5a35bdaf6f8959a3457840 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: 403bbcd8d27e7ef7624ed8e61b6287be (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-commerce", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "electronic shop", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmas osapuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luottamussertifikaatti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "third-party", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "trust", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "trust certificate", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkoliiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509072821", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-07T12:01:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46779
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b998db17-a0c9-4ed2-9a00-46b71043a230\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509072821.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanninen, Paavo Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa B2C e-commerce electronic shop kolmas osapuoli luottamus luottamussertifikaatti third-party trust trust certificate verkkokauppa verkkoliiketoiminta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_full Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_fullStr Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_full_unstemmed Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_short Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_sort luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
title_txtP Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
topic B2C e-commerce electronic shop kolmas osapuoli luottamus luottamussertifikaatti third-party trust trust certificate verkkokauppa verkkoliiketoiminta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet B2C Information Systems Science Tietojärjestelmätiede e-commerce electronic shop kolmas osapuoli luottamus luottamussertifikaatti third-party trust trust certificate verkkokauppa verkkoliiketoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509072821
work_keys_str_mv AT vanninenpaavo luottamussertifikaattienvaikutuksetverkkokaupassa