Lastentarhanopettajan ajankäyttö työpäivän aikana pysyvässä pienryhmässä

Ajankäytön ja työajan käytön tutkimusta on tehty Suomessa jonkin verran. Kuitenkaan lastentarhanopettajan ajankäyttöä ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on lastentarhanopettajan työpäivä pysyvässä pienryhmässä. Erityisesti haluttiin selvittää, miten last...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46768
Description
Summary:Ajankäytön ja työajan käytön tutkimusta on tehty Suomessa jonkin verran. Kuitenkaan lastentarhanopettajan ajankäyttöä ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on lastentarhanopettajan työpäivä pysyvässä pienryhmässä. Erityisesti haluttiin selvittää, miten lastentarhanopettajan ajankäyttö jakautuu eri toimintoihin työpäivän aikana. Lisäksi haluttiin tietää, mitä lastentarhanopettajat ajankäytöstään kertovat. Tämä tutkimus on toteutettu käyttäen monimenetelmällistä tutkimusotetta. Ajankäyttö eri toimintoihin on kerätty havainnoiden kahden lastentarhanopettajan kokonaisia työpäiviä mitaten ajan kulumista eri toimintoihin. Lisäksi samoja lastentarhanopettajia haastateltiin ajankäytön havainnoinnin jälkeen tulosten syventämiseksi. Lastentarhanopettajien ajankäytöstä työpäivän aikana on muodostettu kaksi erillistä tapausta ja tulokset on esitetty tapauskertomusten muodossa. Ajankäytön tuloksista saatiin selville, että molempien lastentarhanopettajien suurin osa ajasta kului lapsiryhmätyössä. Määrällisesti eniten aikaa kului perushoidollisten toimintojen ohjaamiseen, suunnitteluaikaan sekä pedagogiseen toimintaan. Lapsiryhmästä irrottautumisen ja ajan löytymisen kirjallisille töille koettiin haastavaksi. Lastentarhanopettajan ajankäytöstä voidaan sanoa, että se vaihtelee työvuoron ja työpäivän mukaan. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että lastentarhanopettajan aika kuluu lapsiryhmässä ja muihin töihin irrottautumisen ratkaisuna pidettiin töiden priorisointia sekä toimintojen ja ajankäytön suunnittelua lapsiryhmän ja resurssien mukaisesti.