Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien työntekijöiden osaamisen hyödyntämistä ja oppimista työyhteisössä. Tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan heidän kokemuksiaan osaamisensa hyödyntämisestä ja oppimisesta työyhteisössä. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Eronen, Sanna
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46766
_version_ 1828193113258065920
author Eronen, Sanna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eronen, Sanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eronen, Sanna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eronen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien työntekijöiden osaamisen hyödyntämistä ja oppimista työyhteisössä. Tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan heidän kokemuksiaan osaamisensa hyödyntämisestä ja oppimisesta työyhteisössä. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset työyhteisön tekijät edistävät vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä ja millaiset tekijät puolestaan rajoittavat vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä. Tarkastelunäkökulma pohjautui Fullerin ja Unwinin ekspansiivis-rajoittavan oppimisen teoriaan ja Wengerin sosiaalisen oppimisen teoriaan. Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee vastavalmistuneen osaamisen hyödyntämistä oppimisen näkökulmasta ja Wengerin teoria näkee puolestaan osallisuutta edistävien tekijöiden työyhteisössä tukevan osaamisen hyödyntämistä. Wengerin määrittämällä käytäntöyhteisön käsitteellä tarkoitettiin tässä tutkimuksessa työyhteisöä, jota Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee oppimisympäristönä. Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa vastavalmistunutta uutta työntekijää, jotka työskentelivät kahdessa suuressa yrityksessä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemat johdettiin Wengerin käytäntöyhteisöjen ulottuvuuksista. Analyysi pohjautui Fullerin ja Unwinin sekä Wengerin teorioista johdettuihin teemoihin, joiden avulla aineistosta jäsennettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisin tieto. Tutkimuksen perusteella tärkein osallisuutta ja oppimista edistävä tekijä oli vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä, joita edisti molemmissa yrityksissä työyhteisön jäsenten positiivinen vastaanotto ja ajanviettäminen yhdessä. Sen lisäksi auttamisen kulttuuri ja mielipiteisiin kannustava ilmapiiri tuki vastavalmistuneiden oppimista ja osallisuutta työyhteisössä sekä osaamisen hyödyntämistä. Osallisuutta ja oppimista rajoitti puolestaan molemmissa yrityksissä puutteellinen tiedonsiirto ja mielipiteiden heikko vaikuttavuus. Suurin ero yritysten välillä oli asteittaisen siirtymisen tukeminen, toisessa yrityksessä vastavalmistuneiden tuen määrää vähennettiin asteittain kuin toisessa yrityksessä tällainen tukimallin puuttui kokonaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin vuorovaikutuksen työyhteisön jäsenten välillä olevan tärkein ominaisuus osallisuuden ja oppimisen edistämisen näkökulmasta sekä vastavalmistuneelle uudelle työntekijälle että yritykselle. Myönteinen vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä mahdollisti uuden työntekijän osallisuuden ja oppimisen ja näin hän pääsi tuomaan osaamistaan työyhteisön käyttöön. Tällöin myös yritys hyötyi vastavalmistuneen onnistuneesta integroitumisesta työyhteisöön. Sen lisäksi asteittaisen siirtymisen tukeminen osoittautui merkittäväksi vastavalmistuneen oppimista edistäväksi tekijäksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eronen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-06T07:09:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-06T07:09:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46766", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien ty\u00f6ntekij\u00f6iden\r\nosaamisen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 ja oppimista ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin\r\nkuvailemaan heid\u00e4n kokemuksiaan osaamisensa hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 ja oppimisesta\r\nty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset ty\u00f6yhteis\u00f6n tekij\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t\r\nvastavalmistuneen uuden ty\u00f6ntekij\u00e4n osallisuutta ja oppimista ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 ja millaiset\r\ntekij\u00e4t puolestaan rajoittavat vastavalmistuneen uuden ty\u00f6ntekij\u00e4n osallisuutta ja\r\noppimista ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4.\r\nTarkastelun\u00e4k\u00f6kulma pohjautui Fullerin ja Unwinin ekspansiivis-rajoittavan oppimisen\r\nteoriaan ja Wengerin sosiaalisen oppimisen teoriaan. Fullerin ja Unwinin teoria\r\ntarkastelee vastavalmistuneen osaamisen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja\r\nWengerin teoria n\u00e4kee puolestaan osallisuutta edist\u00e4vien tekij\u00f6iden ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\r\ntukevan osaamisen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Wengerin m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6yhteis\u00f6n k\u00e4sitteell\u00e4\r\ntarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4, jota Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4.\r\nTutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa vastavalmistunutta uutta\r\nty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t kahdessa suuressa yrityksess\u00e4. Haastattelut toteutettiin\r\nteemahaastatteluina. Teemat johdettiin Wengerin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6yhteis\u00f6jen ulottuvuuksista.\r\nAnalyysi pohjautui Fullerin ja Unwinin sek\u00e4 Wengerin teorioista johdettuihin teemoihin,\r\njoiden avulla aineistosta j\u00e4sennettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisin tieto.\r\nTutkimuksen perusteella t\u00e4rkein osallisuutta ja oppimista edist\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oli\r\nvuorovaikutus ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten v\u00e4lill\u00e4, joita edisti molemmissa yrityksiss\u00e4\r\nty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten positiivinen vastaanotto ja ajanviett\u00e4minen yhdess\u00e4. Sen lis\u00e4ksi\r\nauttamisen kulttuuri ja mielipiteisiin kannustava ilmapiiri tuki vastavalmistuneiden\r\noppimista ja osallisuutta ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 osaamisen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Osallisuutta ja\r\noppimista rajoitti puolestaan molemmissa yrityksiss\u00e4 puutteellinen tiedonsiirto ja\r\nmielipiteiden heikko vaikuttavuus. Suurin ero yritysten v\u00e4lill\u00e4 oli asteittaisen siirtymisen\r\ntukeminen, toisessa yrityksess\u00e4 vastavalmistuneiden tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 v\u00e4hennettiin asteittain\r\nkuin toisessa yrityksess\u00e4 t\u00e4llainen tukimallin puuttui kokonaan.\r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todettiin vuorovaikutuksen ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten v\u00e4lill\u00e4\r\nolevan t\u00e4rkein ominaisuus osallisuuden ja oppimisen edist\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4\r\nvastavalmistuneelle uudelle ty\u00f6ntekij\u00e4lle ett\u00e4 yritykselle. My\u00f6nteinen vuorovaikutus\r\nty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten v\u00e4lill\u00e4 mahdollisti uuden ty\u00f6ntekij\u00e4n osallisuuden ja oppimisen ja\r\nn\u00e4in h\u00e4n p\u00e4\u00e4si tuomaan osaamistaan ty\u00f6yhteis\u00f6n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4ll\u00f6in my\u00f6s yritys hy\u00f6tyi\r\nvastavalmistuneen onnistuneesta integroitumisesta ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n. Sen lis\u00e4ksi asteittaisen\r\nsiirtymisen tukeminen osoittautui merkitt\u00e4v\u00e4ksi vastavalmistuneen oppimista edist\u00e4v\u00e4ksi\r\ntekij\u00e4ksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Eronen (sanmaier) on 2015-09-06 07:09:53.839523. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-06T07:09:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509062813.pdf: 1167373 bytes, checksum: fbf618e8d96814a17b967999db313640 (MD5)\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 33ec9c53453934ef15fbff622f4ff857 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-06T07:09:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509062813.pdf: 1167373 bytes, checksum: fbf618e8d96814a17b967999db313640 (MD5)\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 33ec9c53453934ef15fbff622f4ff857 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edist\u00e4minen ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509062813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-06T07:09:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastavalmistuneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46766
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46d079e5-6b22-44fd-bf2f-a8476a99f386\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509062813.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eronen, Sanna Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä Adult Education Aikuiskasvatus 102 työyhteisöt osallisuus oppiminen vastavalmistuneet
title Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_full Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_fullStr Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_full_unstemmed Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_short Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_sort vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
title_txtP Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
topic Adult Education Aikuiskasvatus 102 työyhteisöt osallisuus oppiminen vastavalmistuneet
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus oppiminen osallisuus työyhteisöt vastavalmistuneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46766 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509062813
work_keys_str_mv AT eronensanna vastavalmistuneentulokkaanosallisuudenjaoppimisenedistäminentyöyhteisössä