Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii

Yksi kielenopetuksen keskeinen tavoite on opettaa oppijat puhumaan kohdekieltä. Pro gradu -työssäni tutkin, millaisia suullisen viestinnän opetukseen tarkoitettuja materiaaleja on Možno! 1 oppikirjoissa ja opettajan materiaalissa ja miten kyseistä oppimateriaalia käyttävät opettajat hyödyntävät näit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koikkalainen, Heidi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46764
_version_ 1826225686727098368
author Koikkalainen, Heidi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koikkalainen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koikkalainen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koikkalainen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Yksi kielenopetuksen keskeinen tavoite on opettaa oppijat puhumaan kohdekieltä. Pro gradu -työssäni tutkin, millaisia suullisen viestinnän opetukseen tarkoitettuja materiaaleja on Možno! 1 oppikirjoissa ja opettajan materiaalissa ja miten kyseistä oppimateriaalia käyttävät opettajat hyödyntävät näitä materiaaleja sekä muita suullisen viestinnän opetusmateriaaleja opetuksessaan lukion lyhyen venäjän kursseilla. Vallitsevassa länsimaisessa kieltenopetuksen metodiikassa kieli nähdään kommunikaation välineenä, ja siten myös puhumisella on oma tärkeä roolinsa opetuksessa. Formaalisen ja funktionaalisen kielenopetuksen traditiot kuitenkin kulkevat opetuksessa monesti rinta rinnan. Nykyisissä lukion opetussuunnitelman perusteissa (LOPS 2003) kielenopetuksen tavoitteet kielen eri osa-alueiden suhteen on määritetty Eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvan taitotasotaulukon kriteereillä. Tavoitteet on määritetty kuullun- ja luetunymmärtämiselle sekä suulliselle ja kirjalliselle tuottamiselle. Opetussuunnitelman perusteiden kurssikuvausten mukaan ensimmäisillä viidellä lukiossa alkavan kielen kurssilla painotetaan puheviestintää. Tällä hetkellä ylioppilaskirjoituksissa ei testata suullista viestintää, mutta suullinen osa on suunnitelmissa liittää kokeisiin viimeistään vuonna 2019. Oppikirjasta löytyi erilaisia suullisen kielitaidon opettamiseen tarkoitettuja materiaaleja, ja ylivoimaisesti suurin ryhmä olivat suulliset harjoitukset. Lisäksi löytyi ääntämisohjeita, itsearviointimateriaalia ja suullisia koetehtäviä. Kommunikatiivisia harjoituksia oppimateriaalista löytyi vähemmän kuin valmistavia, ns. mekaanista harjoituksia. Tutkimuksessa haastatellut lyhyen venäjän opettajat käyttävät opetuksessaan sekä oppikirjan materiaaleja että muita materiaaleja, mutta opettajien välillä löytyi keskinäisiä eroja siinä, kuinka voimakas oppikirjan rooli on suullisen kielitaidon opettamisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koikkalainen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-04T15:57:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-04T15:57:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46764", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yksi kielenopetuksen keskeinen tavoite on opettaa oppijat puhumaan kohdekielt\u00e4. Pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin, millaisia suullisen viestinn\u00e4n opetukseen tarkoitettuja materiaaleja on Mo\u017eno! 1 oppikirjoissa ja opettajan materiaalissa ja miten kyseist\u00e4 oppimateriaalia k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 materiaaleja sek\u00e4 muita suullisen viestinn\u00e4n opetusmateriaaleja opetuksessaan lukion lyhyen ven\u00e4j\u00e4n kursseilla. Vallitsevassa l\u00e4nsimaisessa kieltenopetuksen metodiikassa kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kommunikaation v\u00e4lineen\u00e4, ja siten my\u00f6s puhumisella on oma t\u00e4rke\u00e4 roolinsa opetuksessa. Formaalisen ja funktionaalisen kielenopetuksen traditiot kuitenkin kulkevat opetuksessa monesti rinta rinnan. Nykyisiss\u00e4 lukion opetussuunnitelman perusteissa (LOPS 2003) kielenopetuksen tavoitteet kielen eri osa-alueiden suhteen on m\u00e4\u00e4ritetty Eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvan taitotasotaulukon kriteereill\u00e4. Tavoitteet on m\u00e4\u00e4ritetty kuullun- ja luetunymm\u00e4rt\u00e4miselle sek\u00e4 suulliselle ja kirjalliselle tuottamiselle. Opetussuunnitelman perusteiden kurssikuvausten mukaan ensimm\u00e4isill\u00e4 viidell\u00e4 lukiossa alkavan kielen kurssilla painotetaan puheviestint\u00e4\u00e4. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ylioppilaskirjoituksissa ei testata suullista viestint\u00e4\u00e4, mutta suullinen osa on suunnitelmissa liitt\u00e4\u00e4 kokeisiin viimeist\u00e4\u00e4n vuonna 2019. Oppikirjasta l\u00f6ytyi erilaisia suullisen kielitaidon opettamiseen tarkoitettuja materiaaleja, ja ylivoimaisesti suurin ryhm\u00e4 olivat suulliset harjoitukset. Lis\u00e4ksi l\u00f6ytyi \u00e4\u00e4nt\u00e4misohjeita, itsearviointimateriaalia ja suullisia koeteht\u00e4vi\u00e4. Kommunikatiivisia harjoituksia oppimateriaalista l\u00f6ytyi v\u00e4hemm\u00e4n kuin valmistavia, ns. mekaanista harjoituksia. Tutkimuksessa haastatellut lyhyen ven\u00e4j\u00e4n opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan sek\u00e4 oppikirjan materiaaleja ett\u00e4 muita materiaaleja, mutta opettajien v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyi keskin\u00e4isi\u00e4 eroja siin\u00e4, kuinka voimakas oppikirjan rooli on suullisen kielitaidon opettamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Koikkalainen (hemakoik) on 2015-09-04 15:57:56.781885. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-04T15:57:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509042811.pdf: 1140259 bytes, checksum: f77f960057dce3907f1db27cca5031fd (MD5)\r\nlicense.html: 1247 bytes, checksum: 65dd68d650468a2123bea0407baee6b5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-04T15:57:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509042811.pdf: 1140259 bytes, checksum: f77f960057dce3907f1db27cca5031fd (MD5)\r\nlicense.html: 1247 bytes, checksum: 65dd68d650468a2123bea0407baee6b5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielten opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uc\u030cebnye materialy \"Moz\u030cno 1\" v obuc\u030cenii ustnoj rec\u030ci kratkogo kursa russkogo a\u0302zyka v finskoj gimnazii", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509042811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-04T15:57:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46764
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koikkalainen, Heidi Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii venäjän kieli kielten opetus suullinen viestintä oppikirjat Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielet opetus puheviestintä suullinen kielitaito
title Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_full Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_fullStr Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_full_unstemmed Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_short Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_sort učebnye materialy možno 1 v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
title_txtP Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
topic venäjän kieli kielten opetus suullinen viestintä oppikirjat Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielet opetus puheviestintä suullinen kielitaito
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kielet kielten opetus opetus oppikirjat puheviestintä suullinen kielitaito suullinen viestintä venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509042811
work_keys_str_mv AT koikkalainenheidi ucebnyematerialymozno1vobuceniiustnojrecikratkogokursarusskogoazykavfinskojgim