Facebook ja identiteetti lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä

Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt rakentavat identiteettiään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskimies, Juho
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46760
_version_ 1826225734725664768
author Koskimies, Juho
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskimies, Juho Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskimies, Juho Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskimies, Juho
datasource_str_mv jyx
description Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt rakentavat identiteettiään Facebookin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen keväällä 2010, jolloin haastateltiin kuutta lukioikäistä nuorta. He olivat iältään 17–18- vuotiaita. Lisäksi 20 oppilasta osallistuivat kirjoitelmien tekoon, jossa olin valmiiksi antanut heille otsikon nimeltä ”Minä ja Facebook”. Tutkielman teoreettisena näkökulmana oli Thomas Ziehen ajatus nuorten identiteettityöstä jatkuvana ”ylikuumentumisen prosessina”, jota mediakulttuuri ylläpitää. Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia. Tutkielman mukaan Facebook on lukiolaisille kommunikoinnin väline, jossa pyritään jakamaan positiivista elämänasennetta kuvien ja tekstien muodossa. Avoimuutta pidetään tärkeänä, mutta samalla halutaan suojella omaa profiilia. Yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeää Facebookissa ja omien ajatusten jakamista pidetään tärkeänä. Facebook toimii paikkana, jossa voi levähtää ja päivittää kuulumisia tai seurata muiden päivityksiä. Facebookin avulla nuoret hakevat myös hyväksyntää. Julkisuus näyttäytyi yhteisten kokemusten ja omien kokemusten jakamisena, yksityisyyden piiriin liittyivät erilaiset henkilökohtaisemmat asiat. Kirjoitelmat lisäsivät henkilöiden kykyä reflektoida omaa Facebook käyttäytymistään, jolloin monet henkilöt kertoivat oppineensa erilaisia tapoja käyttäessään Facebookia. Facebook merkitsi eri nuorille hieman eri asioita, erilaisia tapoja kommunikoida tai olla kommunikoimatta. Facebookin käyttäminen teki monista riippuvaisia, jolloin oltiin riippuvaisia toisista ihmisistä virtuaalisesti, mutta kasvotusten kohtaamista todellisessa elämässä ei välttämättä tapahtunut. Lopuksi voidaan todeta, että identiteetin rakentamisen kannalta yksityisyyden ja rajojen opettelu perustui terveeseen itsesuojeluvaistoon. Käyttäjät mm. harkitsivat mitä he halusivat julkaista profiilissaan ja keitä olivat valmiita hyväksymään tai hylkäämään kavereikseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskimies, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-04T06:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-04T06:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494299", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mediakulttuurin v\u00e4itet\u00e4\u00e4n olevan avainasemassa j\u00e4sent\u00e4m\u00e4ss\u00e4 nykyisi\u00e4 identiteettej\u00e4 ja\nmuotoilemassa ajattelua ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa\ntarkasteltiin lukiolaisten Facebookin k\u00e4ytt\u00f6tottumuksia ja pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten henkil\u00f6t\nrakentavat identiteetti\u00e4\u00e4n Facebookin avulla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelua\nhy\u00f6dynt\u00e4en kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2010, jolloin haastateltiin kuutta lukioik\u00e4ist\u00e4 nuorta. He olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 17\u201318-\nvuotiaita. Lis\u00e4ksi 20 oppilasta osallistuivat kirjoitelmien tekoon, jossa olin valmiiksi antanut heille\notsikon nimelt\u00e4 \u201dMin\u00e4 ja Facebook\u201d.\nTutkielman teoreettisena n\u00e4k\u00f6kulmana oli Thomas Ziehen ajatus nuorten identiteettity\u00f6st\u00e4\njatkuvana \u201dylikuumentumisen prosessina\u201d, jota mediakulttuuri yll\u00e4pit\u00e4\u00e4. Tutkimusote oli\nkvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkielman mukaan Facebook on lukiolaisille kommunikoinnin v\u00e4line, jossa pyrit\u00e4\u00e4n jakamaan\npositiivista el\u00e4m\u00e4nasennetta kuvien ja tekstien muodossa. Avoimuutta pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta\nsamalla halutaan suojella omaa profiilia. Yhteenkuuluvuuden tunne on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 Facebookissa ja\nomien ajatusten jakamista pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Facebook toimii paikkana, jossa voi lev\u00e4ht\u00e4\u00e4 ja\np\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 kuulumisia tai seurata muiden p\u00e4ivityksi\u00e4. Facebookin avulla nuoret hakevat my\u00f6s\nhyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4. Julkisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi yhteisten kokemusten ja omien kokemusten jakamisena,\nyksityisyyden piiriin liittyiv\u00e4t erilaiset henkil\u00f6kohtaisemmat asiat. Kirjoitelmat lis\u00e4siv\u00e4t henkil\u00f6iden\nkyky\u00e4 reflektoida omaa Facebook k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n, jolloin monet henkil\u00f6t kertoivat oppineensa\nerilaisia tapoja k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n Facebookia. Facebook merkitsi eri nuorille hieman eri asioita, erilaisia\ntapoja kommunikoida tai olla kommunikoimatta. Facebookin k\u00e4ytt\u00e4minen teki monista riippuvaisia,\njolloin oltiin riippuvaisia toisista ihmisist\u00e4 virtuaalisesti, mutta kasvotusten kohtaamista todellisessa\nel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tapahtunut. Lopuksi voidaan todeta, ett\u00e4 identiteetin rakentamisen kannalta\nyksityisyyden ja rajojen opettelu perustui terveeseen itsesuojeluvaistoon. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t mm. harkitsivat\nmit\u00e4 he halusivat julkaista profiilissaan ja keit\u00e4 olivat valmiita hyv\u00e4ksym\u00e4\u00e4n tai hylk\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n\nkavereikseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-09-04 06:02:23.018979. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-04T06:02:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509042807.pdf: 176317 bytes, checksum: 0217dce3f1c44832eb097e0fce840af1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-04T06:02:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509042807.pdf: 176317 bytes, checksum: 0217dce3f1c44832eb097e0fce840af1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (39 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteettity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukiolaisten kokemuksia Facebookin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509042807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-04T06:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46760
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a299a91-f9d5-4a5a-9a7c-9490968c90d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509042807.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskimies, Juho Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä mediakulttuuri Facebook identiteetti identiteettityö Education Kasvatustiede 102 sosiaalinen media lukiolaiset
title Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_alt Lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_full Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_fullStr Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_full_unstemmed Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_short Facebook ja identiteetti
title_sort facebook ja identiteetti lukiolaisten kokemuksia facebookin käytöstä
title_sub lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
title_txtP Facebook ja identiteetti : lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä
topic mediakulttuuri Facebook identiteetti identiteettityö Education Kasvatustiede 102 sosiaalinen media lukiolaiset
topic_facet 102 Education Facebook Kasvatustiede identiteetti identiteettityö lukiolaiset mediakulttuuri sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46760 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509042807
work_keys_str_mv AT koskimiesjuho facebookjaidentiteettilukiolaistenkokemuksiafacebookinkäytöstä