Facebook ja identiteetti lukiolaisten kokemuksia Facebookin käytöstä

Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt rakentavat identiteettiään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskimies, Juho
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46760
Description
Summary:Mediakulttuurin väitetään olevan avainasemassa jäsentämässä nykyisiä identiteettejä ja muotoilemassa ajattelua ja käyttäytymistä erityisesti nuorten keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten Facebookin käyttötottumuksia ja pyrittiin selvittämään miten henkilöt rakentavat identiteettiään Facebookin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntäen keväällä 2010, jolloin haastateltiin kuutta lukioikäistä nuorta. He olivat iältään 17–18- vuotiaita. Lisäksi 20 oppilasta osallistuivat kirjoitelmien tekoon, jossa olin valmiiksi antanut heille otsikon nimeltä ”Minä ja Facebook”. Tutkielman teoreettisena näkökulmana oli Thomas Ziehen ajatus nuorten identiteettityöstä jatkuvana ”ylikuumentumisen prosessina”, jota mediakulttuuri ylläpitää. Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia. Tutkielman mukaan Facebook on lukiolaisille kommunikoinnin väline, jossa pyritään jakamaan positiivista elämänasennetta kuvien ja tekstien muodossa. Avoimuutta pidetään tärkeänä, mutta samalla halutaan suojella omaa profiilia. Yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeää Facebookissa ja omien ajatusten jakamista pidetään tärkeänä. Facebook toimii paikkana, jossa voi levähtää ja päivittää kuulumisia tai seurata muiden päivityksiä. Facebookin avulla nuoret hakevat myös hyväksyntää. Julkisuus näyttäytyi yhteisten kokemusten ja omien kokemusten jakamisena, yksityisyyden piiriin liittyivät erilaiset henkilökohtaisemmat asiat. Kirjoitelmat lisäsivät henkilöiden kykyä reflektoida omaa Facebook käyttäytymistään, jolloin monet henkilöt kertoivat oppineensa erilaisia tapoja käyttäessään Facebookia. Facebook merkitsi eri nuorille hieman eri asioita, erilaisia tapoja kommunikoida tai olla kommunikoimatta. Facebookin käyttäminen teki monista riippuvaisia, jolloin oltiin riippuvaisia toisista ihmisistä virtuaalisesti, mutta kasvotusten kohtaamista todellisessa elämässä ei välttämättä tapahtunut. Lopuksi voidaan todeta, että identiteetin rakentamisen kannalta yksityisyyden ja rajojen opettelu perustui terveeseen itsesuojeluvaistoon. Käyttäjät mm. harkitsivat mitä he halusivat julkaista profiilissaan ja keitä olivat valmiita hyväksymään tai hylkäämään kavereikseen.