Subject expertise among teacher students of English and Swedish the ideal language teacher and self-efficacy beliefs

Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien kielikäsitysten heijastumista kielenopettajaopiskelijoiden näkemyksissä sel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tupala, Maria
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46756
_version_ 1828193113247580160
author Tupala, Maria
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tupala, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tupala, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tupala, Maria
datasource_str_mv jyx
description Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien kielikäsitysten heijastumista kielenopettajaopiskelijoiden näkemyksissä selvittämällä, mitä kielitaidon osa-alueita he pitävät kaikista tärkeimpinä. Tutkielma keskittyy toisaalta oppiainekohtaiseen aineenhallintaan, minkä tarkoitus on kartoittaa opiskelijoiden valmiuksia kohdata tulevan työelämän haasteet. Jotta opiskelijoiden sopeutuminen työelämään tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti, tulee heidän luonnollisesti hallita opettamansa kieli mahdollisimman hyvin. Kiviniemen (2000) mukaan aineenhallinta on yksi epävarmuutta aiheuttavista osa-alueista opettajien keskuudessa. Lisäksi tutkimuksen kohteena on tarkastella eroavaisuuksia englannin ja ruotsin opiskelijoiden välillä. Tutkielmalle asetetut tutkimuskysymykset ovat 1) Mitä kielitaidon osa-alueita opiskelijat pitävät kaikista tärkeimpinä opettajan asiantuntijuutta ajatellen? 2) Kuinka itsevarmoja opiskelijat ovat oman kielitaitonsa suhteen? ja 3) Mitä eroavaisuuksia englannin ja ruotsin opiskelijoiden välillä on? Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics -ohjelman ja tilastollisen t-testin avulla. Tämän lisäksi avokysymysten tulkinnassa hyödynnettiin sisällönanalyysiä ja aineiston kvantifiointia. Osallistujia tutkimukseen oli 102, joista 50 vastasi kysymyksiin englannin ja 52 ruotsin kielen osalta. Kyselyn tulokset osoittivat, että opiskelijat pitävät kielitaidon osa-alueista tärkeimpinä sosiokulttuurisia taitoja, kun taas formaali kielitaito nähdään vähemmän merkityksellisenä. Opiskelijoiden käsitys omasta aineenhallinnasta näyttäytyi kuitenkin vahvimpana juuri formaalin kielitaidon kategoriassa, mikä on merkittävä tulos kielenopettajakoulutuksen kannalta, mikäli opiskelijoiden sosiokulttuurisia taitoja halutaan kehittää. Opiskelijoiden itsevarmuus oman kielitaidon suhteen oli yleisesti ottaen hyvä, mikä voidaan tulkita osoituksena opettajankoulutuksen toimivuudesta. Osallistujaryhmien välillä havaittiin kuitenkin tilastollisesti merkittävä eroavaisuus, jonka mukaan ruotsin kielen opiskelijoiden käsitys omasta kielitaidosta oli englannin opiskelijoita alhaisempi. Tämä eroavaisuus olisikin sopiva aihe jatkotutkimukselle. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia opiskelijoiden aineenhallinnan kehittymistä työelämässä valmistumisen jälkeen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tupala, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-03T16:14:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-03T16:14:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46756", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4sitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista n\u00e4kemyksist\u00e4 yh\u00e4 enemm\u00e4n kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). T\u00e4m\u00e4n tutkielman l\u00e4ht\u00f6kohtana onkin havainnoida n\u00e4iden muuttuvien kielik\u00e4sitysten heijastumista kielenopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksiss\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mit\u00e4 kielitaidon osa-alueita he pit\u00e4v\u00e4t kaikista t\u00e4rkeimpin\u00e4. Tutkielma keskittyy toisaalta oppiainekohtaiseen aineenhallintaan, mink\u00e4 tarkoitus on kartoittaa opiskelijoiden valmiuksia kohdata tulevan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n haasteet. Jotta opiskelijoiden sopeutuminen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti, tulee heid\u00e4n luonnollisesti hallita opettamansa kieli mahdollisimman hyvin. Kiviniemen (2000) mukaan aineenhallinta on yksi ep\u00e4varmuutta aiheuttavista osa-alueista opettajien keskuudessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen kohteena on tarkastella eroavaisuuksia englannin ja ruotsin opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkielmalle asetetut tutkimuskysymykset ovat 1) Mit\u00e4 kielitaidon osa-alueita opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t kaikista t\u00e4rkeimpin\u00e4 opettajan asiantuntijuutta ajatellen? 2) Kuinka itsevarmoja opiskelijat ovat oman kielitaitonsa suhteen? ja 3) Mit\u00e4 eroavaisuuksia englannin ja ruotsin opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 on? Tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4, jonka tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics -ohjelman ja tilastollisen t-testin avulla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi avokysymysten tulkinnassa hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja aineiston kvantifiointia. Osallistujia tutkimukseen oli 102, joista 50 vastasi kysymyksiin englannin ja 52 ruotsin kielen osalta. Kyselyn tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t kielitaidon osa-alueista t\u00e4rkeimpin\u00e4 sosiokulttuurisia taitoja, kun taas formaali kielitaito n\u00e4hd\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n merkityksellisen\u00e4. Opiskelijoiden k\u00e4sitys omasta aineenhallinnasta n\u00e4ytt\u00e4ytyi kuitenkin vahvimpana juuri formaalin kielitaidon kategoriassa, mik\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 tulos kielenopettajakoulutuksen kannalta, mik\u00e4li opiskelijoiden sosiokulttuurisia taitoja halutaan kehitt\u00e4\u00e4. Opiskelijoiden itsevarmuus oman kielitaidon suhteen oli yleisesti ottaen hyv\u00e4, mik\u00e4 voidaan tulkita osoituksena opettajankoulutuksen toimivuudesta. Osallistujaryhmien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin kuitenkin tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4 eroavaisuus, jonka mukaan ruotsin kielen opiskelijoiden k\u00e4sitys omasta kielitaidosta oli englannin opiskelijoita alhaisempi. T\u00e4m\u00e4 eroavaisuus olisikin sopiva aihe jatkotutkimukselle. Lis\u00e4ksi olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia opiskelijoiden aineenhallinnan kehittymist\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 valmistumisen j\u00e4lkeen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Tupala (maemtupa) on 2015-09-03 16:14:49.633609. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-03T16:14:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032803.pdf: 1478416 bytes, checksum: 018ba96dc758524085334dbdd547f073 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 1400311fca2e2ddeba90f66ce84a395c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-03T16:14:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032803.pdf: 1478416 bytes, checksum: 018ba96dc758524085334dbdd547f073 (MD5)\r\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: 1400311fca2e2ddeba90f66ce84a395c (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (93 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subject teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "expert", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-efficacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "confidence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ideal language teacher and self-efficacy beliefs", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509032803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-03T16:14:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseluottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46756
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:58Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/91cdd924-fd91-401a-b14c-3f283a9fb07a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509032803.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tupala, Maria Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs language teaching subject teacher expert proficiency competence self-efficacy confidence Englannin kieli English 301 kielet opetus kielen oppiminen kieltenopettajat kielitaito itseluottamus
title Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_alt Ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_full Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_fullStr Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_full_unstemmed Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_short Subject expertise among teacher students of English and Swedish
title_sort subject expertise among teacher students of english and swedish the ideal language teacher and self efficacy beliefs
title_sub the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
title_txtP Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
topic language teaching subject teacher expert proficiency competence self-efficacy confidence Englannin kieli English 301 kielet opetus kielen oppiminen kieltenopettajat kielitaito itseluottamus
topic_facet 301 Englannin kieli English competence confidence expert itseluottamus kielen oppiminen kielet kielitaito kieltenopettajat language teaching opetus proficiency self-efficacy subject teacher
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509032803
work_keys_str_mv AT tupalamaria subjectexpertiseamongteacherstudentsofenglishandswedishtheideallanguageteacherandsel