Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen laadunarviointi ja lapsiryhmän tiimin kehittäminen ovat ammattikasvattajien mi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppämäki, Merja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46754
_version_ 1828193113243385856
author Leppämäki, Merja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppämäki, Merja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppämäki, Merja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppämäki, Merja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatua ja selvittää mitä vahvuuksia ja kehittämiskohteita siitä löytyy. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisympäristöjen laadunarviointi ja lapsiryhmän tiimin kehittäminen ovat ammattikasvattajien mielestä yhteydessä toisiinsa. Tarkemmin määriteltynä tutkin ammattikasvattajien käsityksiä laadunarvioinnin yhteydestä lapsiryhmän tiimin fyysiseen ja sosiaaliseen ympäristöön sekä tiimityöskentelyyn. Tutkimus toteutettiin mixed methods tyyppisenä tutkimuksena, jossa yhdistyi sekä määrällinen että laadullinen näkökulma. Metodologisesti tutkimuksessa oli myös toimintatutkimuksellisia ja fenomenografisia piirteitä. Aineisto muodostui 11 päiväkotiryhmän havainnoinneista ja kuuden ammattikasvattajan kyselyvastauksista. Havainnointi tapahtui valmiilla Early Childhood Environment Rating Scale - Revised (ECERS-R) -mittarilla, jossa laatua arvioitiin tietyn kriteeristön perusteella asteikolla 1–7. Näin ollen saatiin selville kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen kokonaislaatutulos. Tutkimus osoitti, että kohdekaupungin päiväkotien oppimisympäristöjen laatutaso oli hyvä (arvosana 5,8). Sen ehdoton vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit -osa-alue arvosanalla 6,8, joka tarkoittaa lähes erinomaista laatutasoa. Kehittämiskohde sen sijaan oli toiminta ja sisällöt -osa-alue arvosanalla 4,1, joka tarkoittaa laatutason jäämistä vähimmäisvaatimukset täyttävälle tasolle. Oppimisympäristöjen laadunarvioinnilla oli merkitystä tiimin tilaratkaisujen uudelleen pohtimisessa ja järjestelemisessä, tiimin me-hengen kohottamisessa, suunnitelmallisen ja tavoitteellisen työskentelyn tukemisessa sekä tiimin jäsenten ammatillisessa kehittymisessä. Laadunarvioinnista voidaan näin ollen saada tukea lapsiryhmän tiimin kehittämiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mykk\u00e4nen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4m\u00e4ki, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-03T13:52:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-03T13:52:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46754", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tutkimuskohdekaupungin p\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laatua ja selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 vahvuuksia ja kehitt\u00e4miskohteita siit\u00e4 l\u00f6ytyy. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tutkia, miten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadunarviointi ja lapsiryhm\u00e4n tiimin kehitt\u00e4minen ovat ammattikasvattajien mielest\u00e4 yhteydess\u00e4 toisiinsa. Tarkemmin m\u00e4\u00e4riteltyn\u00e4 tutkin ammattikasvattajien k\u00e4sityksi\u00e4 laadunarvioinnin yhteydest\u00e4 lapsiryhm\u00e4n tiimin fyysiseen ja sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 tiimity\u00f6skentelyyn. \r\n\r\nTutkimus toteutettiin mixed methods tyyppisen\u00e4 tutkimuksena, jossa yhdistyi sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ett\u00e4 laadullinen n\u00e4k\u00f6kulma. Metodologisesti tutkimuksessa oli my\u00f6s toimintatutkimuksellisia ja fenomenografisia piirteit\u00e4. Aineisto muodostui 11 p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n havainnoinneista ja kuuden ammattikasvattajan kyselyvastauksista. Havainnointi tapahtui valmiilla Early Childhood Environment Rating Scale - Revised (ECERS-R) -mittarilla, jossa laatua arvioitiin tietyn kriteerist\u00f6n perusteella asteikolla 1\u20137. N\u00e4in ollen saatiin selville kohdekaupungin p\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kokonaislaatutulos. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kohdekaupungin p\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laatutaso oli hyv\u00e4 (arvosana 5,8). Sen ehdoton vahvuus oli henkil\u00f6kohtaiset hoitorutiinit -osa-alue arvosanalla 6,8, joka tarkoittaa l\u00e4hes erinomaista laatutasoa. Kehitt\u00e4miskohde sen sijaan oli toiminta ja sis\u00e4ll\u00f6t -osa-alue arvosanalla 4,1, joka tarkoittaa laatutason j\u00e4\u00e4mist\u00e4 v\u00e4himm\u00e4isvaatimukset t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4lle tasolle. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadunarvioinnilla oli merkityst\u00e4 tiimin tilaratkaisujen uudelleen pohtimisessa ja j\u00e4rjestelemisess\u00e4, tiimin me-hengen kohottamisessa, suunnitelmallisen ja tavoitteellisen ty\u00f6skentelyn tukemisessa sek\u00e4 tiimin j\u00e4senten ammatillisessa kehittymisess\u00e4. Laadunarvioinnista voidaan n\u00e4in ollen saada tukea lapsiryhm\u00e4n tiimin kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Merja Lepp\u00e4m\u00e4ki (mekalepp) on 2015-09-03 13:52:20.346185. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-03T13:52:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032801.pdf: 789389 bytes, checksum: fdd0d14273af65eb57b29503311827b2 (MD5)\r\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: f7431d7068b362fe2c21f873b88a5190 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-03T13:52:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032801.pdf: 789389 bytes, checksum: fdd0d14273af65eb57b29503311827b2 (MD5)\r\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: f7431d7068b362fe2c21f873b88a5190 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadunarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kotien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadunarvioinnista tukea tiimin kehitt\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509032801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-03T13:52:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laadunarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46754
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:00Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1438d136-30fe-47d6-82c4-7dac2d8d03b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509032801.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppämäki, Merja Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen laadunarviointi oppimisympäristö tiimi kehittäminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit varhaiskasvatus tiimit
title Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_full Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_fullStr Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_full_unstemmed Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_short Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_sort päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
title_txtP Päiväkotien oppimisympäristöjen laadunarvioinnista tukea tiimin kehittämiseen
topic laadunarviointi oppimisympäristö tiimi kehittäminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit varhaiskasvatus tiimit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kehittäminen laadunarviointi oppimisympäristö päiväkodit tiimi tiimit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509032801
work_keys_str_mv AT leppämäkimerja päiväkotienoppimisympäristöjenlaadunarvioinnistatukeatiiminkehittämiseen