Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa

Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä luokkahuoneessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pöyry, Sanna-Kaisa, Viinikka, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46753
_version_ 1826225716641923072
author Pöyry, Sanna-Kaisa Viinikka, Tiia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pöyry, Sanna-Kaisa Viinikka, Tiia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pöyry, Sanna-Kaisa Viinikka, Tiia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pöyry, Sanna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä luokkahuoneessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat ja koulunkäynnin ohjaajat puuttuivat ei-toivottuun käyttäytymiseen erityisopetuksen oppitunneilla sekä miten he käyttivät puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä näissä luokanhallinnallisissa tilanteissa. Tutkimusaineistona olivat oppituntien videotallenteet autismiopetusryhmästä, yksilöllisen opetuksen pienryhmästä sekä erityiskoulun esiopetusryhmästä. Aineistosta poimittiin opettajan tai koulunkäynnin ohjaajan työ-rauhavuorot, joissa käytettiin puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat puuttuivat oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen kehotuksin, käskyin, kielloin, moittein, perusteluin tai ohjaamisin. Puuttumisissa käytettiin viittomakieltä, viitottua puhetta tai tukiviittomia. Kuvakommunikaatiota ei käytetty lainkaan. Viittominen tehtiin joko välittömästi yhdelle tai usealle oppilaalle, sanallisen puuttumisen jälkeen, tarkentamalla se yhdelle oppilaalle tai opettajan ja ohjaajan yhteistyöllä. Puuttuessa viitottiin ohjaileva lausuma, joka oli käskevä verbi tai kehotus, perustelu tai paikka toiminnan kohteena. Ei-toivottuun käyttäytymiseen puuttumisessa olisi hyvä huomioida monikanavaisen viestinnän tärkeys ja sen johdonmukaisuus erityisesti tukea tarvitsevilla ja laajemmin kaikilla oppilailla. Lisäksi opettajan ja koulunkäynnin ohjaajan välinen tiivis yhteistyö auttaa oppilaita käyttäytymään toivotusti. Oppilaan yksilöllinen huomioiminen on keskeinen osa luokanhallintaa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yry, Sanna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viinikka, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-03T11:54:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-03T11:54:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46753", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla k\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4 on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sen sijaan voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 luokkahuoneessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajat puuttuivat ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen erityisopetuksen oppitunneilla sek\u00e4 miten he k\u00e4yttiv\u00e4t puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmi\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 luokanhallinnallisissa tilanteissa.\r\n\r\nTutkimusaineistona olivat oppituntien videotallenteet autismiopetusryhm\u00e4st\u00e4, yksil\u00f6llisen opetuksen pienryhm\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 erityiskoulun esiopetusryhm\u00e4st\u00e4. Aineistosta poimittiin opettajan tai koulunk\u00e4ynnin ohjaajan ty\u00f6-rauhavuorot, joissa k\u00e4ytettiin puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiomenetelmi\u00e4. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti.\r\n\r\nErityisopettajat ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajat puuttuivat oppilaiden ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen kehotuksin, k\u00e4skyin, kielloin, moittein, perusteluin tai ohjaamisin. Puuttumisissa k\u00e4ytettiin viittomakielt\u00e4, viitottua puhetta tai tukiviittomia. Kuvakommunikaatiota ei k\u00e4ytetty lainkaan. Viittominen tehtiin joko v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti yhdelle tai usealle oppilaalle, sanallisen puuttumisen j\u00e4lkeen, tarkentamalla se yhdelle oppilaalle tai opettajan ja ohjaajan yhteisty\u00f6ll\u00e4. Puuttuessa viitottiin ohjaileva lausuma, joka oli k\u00e4skev\u00e4 verbi tai kehotus, perustelu tai paikka toiminnan kohteena. Ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen puuttumisessa olisi hyv\u00e4 huomioida monikanavaisen viestinn\u00e4n t\u00e4rkeys ja sen johdonmukaisuus erityisesti tukea tarvitsevilla ja laajemmin kaikilla oppilailla. Lis\u00e4ksi opettajan ja koulunk\u00e4ynnin ohjaajan v\u00e4linen tiivis yhteisty\u00f6 auttaa oppilaita k\u00e4ytt\u00e4ytym\u00e4\u00e4n toivotusti. Oppilaan yksil\u00f6llinen huomioiminen on keskeinen osa luokanhallintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia Viinikka (tisuviin) on 2015-09-03 11:54:21.663795. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-03T11:54:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032799.pdf: 644921 bytes, checksum: 09df11853dcbfa1a6a9a3681a5367c58 (MD5)\r\nlicense.html: 5161 bytes, checksum: fcb615e0dae8b4f0f05c881f2a626199 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-03T11:54:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201509032799.pdf: 644921 bytes, checksum: 09df11853dcbfa1a6a9a3681a5367c58 (MD5)\r\nlicense.html: 5161 bytes, checksum: fcb615e0dae8b4f0f05c881f2a626199 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ei-toivottu k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatiomenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittoma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien k\u00e4ytt\u00f6 luokanhallinnassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509032799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-03T11:54:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46753
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e45247bd-821c-4a12-8ed4-3a3b40389ab6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509032799.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöyry, Sanna-Kaisa Viinikka, Tiia Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa luokanhallinta ei-toivottu käyttäytyminen puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatiomenetelmä viittoma luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 luokkatyöskentely hallinta viittomat puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vuorovaikutus
title Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_full Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_fullStr Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_full_unstemmed Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_short Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_sort puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
title_txtP Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
topic luokanhallinta ei-toivottu käyttäytyminen puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatiomenetelmä viittoma luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 luokkatyöskentely hallinta viittomat puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ei-toivottu käyttäytyminen hallinta keskustelunanalyysi luokanhallinta luokkahuonevuorovaikutus luokkatyöskentely puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatiomenetelmä viittoma viittomat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509032799
work_keys_str_mv AT pöyrysannakaisa puhettatukevienjakorvaavienkommunikaatiomenetelmienkäyttöluokanhallinnassa