Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen

TIIVISTELMÄ Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka kiinnittävät erityispedagogista tukea t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Löppönen, Tuulikki
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46744
Description
Summary:TIIVISTELMÄ Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka kiinnittävät erityispedagogista tukea tarvitsevia, ammattiin opiskelevia nuoria kouluun ja opintoihin. Tarkoituksena oli kuulla nuoria sekä tuoda esille heidän omakohtaisia kokemuksiaan. Kouluun kiinnittymistä on tutkittu suomessakin, mutta tutkimus on suuntautunut pääasiassa peruskouluikäisiin. Ammattiin opiskelevia erityisopiskelijoita on tutkittu vähemmän. Tätä tietoa kuitenkin tarvitaan, kun halutaan vahvistaa kouluun kiinnittymistä ja ehkäistä koulupudokkuutta. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina huhti-toukokuussa 2014. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa opiskelijaa. Heillä oli taustallaan erilaisia oppimisen vaikeuksia ja he valikoituivat kuudelta eri koulutussektorilta (puuala, metalli- ja koneala, matkailuala, kauneusala, pintakäsittelyala ja logistiikka). Haastateltavat olivat 16-21-vuotiaita ja opiskelemassa ensimmäistä ammattiaan. Kaikille haastatelluille oli tehty oma henkilökohtainen opetussuunnitelma ja he saivat erityispedagogista tukea tarvitsemiinsa oppiainesisältöihin, jotka useimmiten oli myös yksilöllistetty. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja yhden haastattelun kesto oli noin kolmekymmentä minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.Tämän tutkimuksen tulokset tuovat esille viisi erilaista kouluun kiinnittymisen ulottuvuutta. Näitä opiskelijoita kiinnittää opintoihinsa: toiveet tulevaisuudesta, soveltuvaksi koettu tapa opiskella, opiskeluympäristön sosiaaliset suhteet, huoltajien tuki sekä kulttuurinen normi opiskelusta osana nuoren elämää. Tutkimustulokset kaipaavat toistettavuutta ja isompaa aineistoa yleistysten tekemiseen, mutta tulokset toivat tärkeää tietoa riskiryhmän keskeisistä tavoista kiinnittyä kouluun ja opintoihin. Kouluun kiinnittymisen tukeminen on oltava tärkeässä asemassa opettajien ja koulun henkilökunnan toimintaa myös ammatillisten opintojen aikana.