Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten oppilaiden arvioinnin tarkkuutta lukemissujuvuuden osalta. Tutkimuksessa vertailtiin oppilaiden omia arvioita lukemissujuvuudestaan oppilaiden todellisiin taitoihin. Vertailua toteutettiin lisäksi jakamalla oppilaita erilaisiin ryhmiin luk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salin, Nona
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46740
_version_ 1826225726967250944
author Salin, Nona
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salin, Nona Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salin, Nona Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salin, Nona
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten oppilaiden arvioinnin tarkkuutta lukemissujuvuuden osalta. Tutkimuksessa vertailtiin oppilaiden omia arvioita lukemissujuvuudestaan oppilaiden todellisiin taitoihin. Vertailua toteutettiin lisäksi jakamalla oppilaita erilaisiin ryhmiin lukemissujuvuuden taitotason, sukupuolen ja luokka-asteen perusteella. Tutkimusaineisto on peräisin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhdessä toteuttamasta ja Suomen Akatemian rahoittamasta Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot-hankkeesta. Hankkeeseen osallistui 1344 2.–5. luokkalaista oppilasta Keski-Suomen ja Itä-Suomen alakouluista vuosien 2013–2015 välisenä aikana. Hankkeen aineistosta tässä tutkimuksessa käytettiin 4. ja 5. luokkalaisilta (n=625) kerättyä osuutta. Oppilailta kerätystä aineistosta käytettiin 1) lukemissujuvuuden todellista taitotasoa mitannutta tehtävää 2) oppilaiden arvioimaa lukemissujuvuuden taitotasoa mitannutta tehtävää ja 3) lukemissujuvuuden taitotasoryhmien jakoperusteina toimineita sanaketjutehtävää (ALLU) ja lauseenlukemistehtävää (LUKSU). Tuloksista kävi ilmi, että alakouluikäiset oppilaat arvioivat oman taitotasonsa ylioptimistisesti. Keskimäärin oppilaat arvioivat lukevansa 116 sanaa minuutissa, kun he todellisuudessa lukivat 84 sanaa. Arvion ja todellisen suoriutumisen välinen ero oli keskimäärin 32 sanaa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat lukivat keskiarvollisesti 72,4 % arvioimastaan sanamäärästä. Vertailtaessa lukemissujuvuudeltaan kolmeen taitotasoryhmään (hyvät, keskitasoiset, heikot) jaoteltuja oppilaita, ei oppilaiden arvioinnin tarkkuudessa havaittu eroja. Sen sijaan vertailtaessa lukemissujuvuudeltaan heikkoja oppilaita muihin oppilaisiin, havaittiin, että lukemissujuvuudeltaan heikot oppilaat arvioivat oman taitotasonsa enemmän väärin, kuin muut oppilaat. Sukupuolten ja luokka-asteiden lukemissujuvuuden arvioinnin tarkkuuden vertailuissa ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja. Tulosten perusteella voi todeta lukemissujuvuuden arvioinnin olevan epätarkkaa alakouluikäisillä. Vahvimmin arvioinnin epätarkkuus näkyi lukemissujuvuudeltaan heikoilla lukijoilla. Oppilaiden arvioinnin tarkkuutta olisikin syytä parantaa vahvistamalla oppilaiden metakognitiivisia taitoja ja tukemalla itsesäätelyä. Erityisen tärkeää olisi tällaisen tuen kohdentaminen niille oppilaille, jotka arvioivat oman taitotasonsa eniten väärin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salin, Nona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-09-02T09:04:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-09-02T09:04:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494119", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluik\u00e4isten oppilaiden arvioinnin\ntarkkuutta lukemissujuvuuden osalta. Tutkimuksessa vertailtiin oppilaiden omia\narvioita lukemissujuvuudestaan oppilaiden todellisiin taitoihin. Vertailua toteutettiin\nlis\u00e4ksi jakamalla oppilaita erilaisiin ryhmiin lukemissujuvuuden taitotason,\nsukupuolen ja luokka-asteen perusteella.\nTutkimusaineisto on per\u00e4isin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin\nyhdess\u00e4 toteuttamasta ja Suomen Akatemian rahoittamasta Min\u00e4pystyvyys ja\noppimisvaikeusinterventiot-hankkeesta. Hankkeeseen osallistui 1344 2.\u20135.\nluokkalaista oppilasta Keski-Suomen ja It\u00e4-Suomen alakouluista vuosien 2013\u20132015\nv\u00e4lisen\u00e4 aikana. Hankkeen aineistosta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin 4. ja 5.\nluokkalaisilta (n=625) ker\u00e4tty\u00e4 osuutta. Oppilailta ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta k\u00e4ytettiin 1)\nlukemissujuvuuden todellista taitotasoa mitannutta teht\u00e4v\u00e4\u00e4 2) oppilaiden arvioimaa\nlukemissujuvuuden taitotasoa mitannutta teht\u00e4v\u00e4\u00e4 ja 3) lukemissujuvuuden\ntaitotasoryhmien jakoperusteina toimineita sanaketjuteht\u00e4v\u00e4\u00e4 (ALLU) ja\nlauseenlukemisteht\u00e4v\u00e4\u00e4 (LUKSU).\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 alakouluik\u00e4iset oppilaat arvioivat oman taitotasonsa\nylioptimistisesti. Keskim\u00e4\u00e4rin oppilaat arvioivat lukevansa 116 sanaa minuutissa,\nkun he todellisuudessa lukivat 84 sanaa. Arvion ja todellisen suoriutumisen v\u00e4linen\nero oli keskim\u00e4\u00e4rin 32 sanaa, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 oppilaat lukivat\nkeskiarvollisesti 72,4 % arvioimastaan sanam\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Vertailtaessa\nlukemissujuvuudeltaan kolmeen taitotasoryhm\u00e4\u00e4n (hyv\u00e4t, keskitasoiset, heikot)\njaoteltuja oppilaita, ei oppilaiden arvioinnin tarkkuudessa havaittu eroja. Sen sijaan\nvertailtaessa lukemissujuvuudeltaan heikkoja oppilaita muihin oppilaisiin, havaittiin,\nett\u00e4 lukemissujuvuudeltaan heikot oppilaat arvioivat oman taitotasonsa enemm\u00e4n\nv\u00e4\u00e4rin, kuin muut oppilaat. Sukupuolten ja luokka-asteiden lukemissujuvuuden\narvioinnin tarkkuuden vertailuissa ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja.\nTulosten perusteella voi todeta lukemissujuvuuden arvioinnin olevan\nep\u00e4tarkkaa alakouluik\u00e4isill\u00e4. Vahvimmin arvioinnin ep\u00e4tarkkuus n\u00e4kyi\nlukemissujuvuudeltaan heikoilla lukijoilla. Oppilaiden arvioinnin tarkkuutta olisikin\nsyyt\u00e4 parantaa vahvistamalla oppilaiden metakognitiivisia taitoja ja tukemalla\nitses\u00e4\u00e4tely\u00e4. Erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi t\u00e4llaisen tuen kohdentaminen niille oppilaille,\njotka arvioivat oman taitotasonsa eniten v\u00e4\u00e4rin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nona Salin (nosamasa) on 2015-09-02 09:04:00.054525. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-09-02T09:04:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509022789.pdf: 299247 bytes, checksum: 549ddf50c94b42799baea97d12829911 (MD5)\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: 13b322bf629f99d032c795703aea81e0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-09-02T09:04:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201509022789.pdf: 299247 bytes, checksum: 549ddf50c94b42799baea97d12829911 (MD5)\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: 13b322bf629f99d032c795703aea81e0 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (36 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201509022789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-09-02T09:04:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46740
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afc64c14-7bcc-4cb4-8a48-6ece01fc6bd5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201509022789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salin, Nona Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi lukeminen koululaiset
title Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_full Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_fullStr Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_full_unstemmed Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_short Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_sort alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
title_txtP Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi lukeminen koululaiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arviointi koululaiset lukeminen minäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46740 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509022789
work_keys_str_mv AT salinnona alakouluikäistenarvioinnintarkkuuslukemissujuvuudessa