Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin

Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyväskylän Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tiedekunta, Pro gradu-tutkielma. 60 sivua. Liitteet: Alakoulun opettajille suun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korppi-Tommola, Milla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46721
_version_ 1826225756567502848
author Korppi-Tommola, Milla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korppi-Tommola, Milla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korppi-Tommola, Milla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korppi-Tommola, Milla
datasource_str_mv jyx
description Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyväskylän Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tiedekunta, Pro gradu-tutkielma. 60 sivua. Liitteet: Alakoulun opettajille suunnattu loppukysely ja opettajien vastaukset. TIIVISTELMÄ Mielenterveys on olennainen osa ihmisen terveyttä ja kouluilla on merkittävä rooli oppilaidensa mielenterveyden edistämisessä. Tein kandidaatin tutkintoni yhdessä opiskelijakollegani kanssa ja tutkimuksemme keskeiset tulokset, joiden mukaan opettajien taidot opettaa hyvinvointia ja mielenterveyttä ylläpitäviä selviytymistaitoja koulussa ovat puutteellisia, innoittivat minut jatkamaan tutkimusta tästä aiheesta myös Pro gradu työni parissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella sitä, miten koulutuksella voidaan vaikuttaa alakoulun opettajien tietotaitoihin hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämistä kouluissa. Tutkimukseni on osa Suomen mielenterveysseuran toteuttamaa Mielenterveystaidot alakouluun 2012- 2014- hanketta, jonka kautta hankkeessa toimineet opettajat saivat koulutusta ja materiaalia mielenterveysseuralta omaan opetukseensa. Keskityn tutkimuksessani erityisesti selvittämään, miten opettajat kokivat Suomen mielenterveysseuran järjestämässä hankkeessa mukana toimimisen toiminnan loppuvaiheessa, minkälaisissa tilanteissa koulun arjessa opettajat tunsivat voivansa hyödyntää koulutuksessaan saamaansa osaamistaan sekä sitä, miten koulutus mahdollisesti muutti tutkittavia opettajina. Tutkimukseni aineistoni koostui Mielenterveystaidot alakouluun 2012-2014- hankkeen loppuvaiheessa hankkeessa toimineille opettajille suunnatusta loppukyselystä. Loppukysely toteutettiin opettajille lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla ja siihen vastasi yhteensä 10 alakoulussa työskentelevää opettajaa. Kyselylomake koostui sekä avoimista että strukturoiduista kysymyksistä. Lähdin analysoimaan lomakkeen strukturoituja kysymyksiä frekvenssejä hyödyntäen ja avoimet kysymykset käsittelin lähtemällä teemoittelemaan aineistosta esiin nousevia keskeisimpiä aihe-alueita. Tutkimustulosten perusteella opettajat kokivat Mielenterveystaidot alakouluun hankkeen erittäin hyödyllisenä ja mielekkäänä. He kertoivat saaneensa hankkeen kautta runsaasti uutta tietoa ja konkreettisia keinoja opettaa mielenterveyttä ylläpitäviä selviytymistaitoja alakoulussa. Opettajat toivat vastauksissaan esille myös sen, että heidän omien mielenterveystaitojensa kehittyneen hankkeen aikana ja tätä kautta he kertoivat panostavansa enemmän nyt myös omaan hyvinvointiinsa. Tutkimuksen tekeminen antoi minulle hyvän käsityksen siitä, miten parhaimmillaan kouluissa toteutetun projektin avulla voidaan tukea sekä opettajien että oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.
first_indexed 2023-03-22T09:59:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaili Kepler-Uotinen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi-Tommola, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-28T17:21:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-28T17:21:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494013", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46721", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edist\u00e4miseen keskittyv\u00e4n koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tiedekunta, Pro gradu-tutkielma. 60 sivua. Liitteet: Alakoulun opettajille suunnattu loppukysely ja opettajien vastaukset.\n\nTIIVISTELM\u00c4\n\nMielenterveys on olennainen osa ihmisen terveytt\u00e4 ja kouluilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli oppilaidensa mielenterveyden edist\u00e4misess\u00e4. Tein kandidaatin tutkintoni yhdess\u00e4 opiskelijakollegani kanssa ja tutkimuksemme keskeiset tulokset, joiden mukaan opettajien taidot opettaa hyvinvointia ja mielenterveytt\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4vi\u00e4 selviytymistaitoja koulussa ovat puutteellisia, innoittivat minut jatkamaan tutkimusta t\u00e4st\u00e4 aiheesta my\u00f6s Pro gradu ty\u00f6ni parissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella sit\u00e4, miten koulutuksella voidaan vaikuttaa alakoulun opettajien tietotaitoihin hyvinvoinnin ja mielenterveyden edist\u00e4mist\u00e4 kouluissa. Tutkimukseni on osa Suomen mielenterveysseuran toteuttamaa Mielenterveystaidot alakouluun 2012- 2014- hanketta, jonka kautta hankkeessa toimineet opettajat saivat koulutusta ja materiaalia mielenterveysseuralta omaan opetukseensa. Keskityn tutkimuksessani erityisesti selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opettajat kokivat Suomen mielenterveysseuran j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ss\u00e4 hankkeessa mukana toimimisen toiminnan loppuvaiheessa, mink\u00e4laisissa tilanteissa koulun arjessa opettajat tunsivat voivansa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulutuksessaan saamaansa osaamistaan sek\u00e4 sit\u00e4, miten koulutus mahdollisesti muutti tutkittavia opettajina.\n\nTutkimukseni aineistoni koostui Mielenterveystaidot alakouluun 2012-2014- hankkeen loppuvaiheessa hankkeessa toimineille opettajille suunnatusta loppukyselyst\u00e4. Loppukysely toteutettiin opettajille l\u00e4hetettyjen kyselylomakkeiden avulla ja siihen vastasi yhteens\u00e4 10 alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Kyselylomake koostui sek\u00e4 avoimista ett\u00e4 strukturoiduista kysymyksist\u00e4. L\u00e4hdin analysoimaan lomakkeen strukturoituja kysymyksi\u00e4 frekvenssej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja avoimet kysymykset k\u00e4sittelin l\u00e4htem\u00e4ll\u00e4 teemoittelemaan aineistosta esiin nousevia keskeisimpi\u00e4 aihe-alueita.\n\nTutkimustulosten perusteella opettajat kokivat Mielenterveystaidot alakouluun hankkeen eritt\u00e4in hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4. He kertoivat saaneensa hankkeen kautta runsaasti uutta tietoa ja konkreettisia keinoja opettaa mielenterveytt\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4vi\u00e4 selviytymistaitoja alakoulussa. Opettajat toivat vastauksissaan esille my\u00f6s sen, ett\u00e4 heid\u00e4n omien mielenterveystaitojensa kehittyneen hankkeen aikana ja t\u00e4t\u00e4 kautta he kertoivat panostavansa enemm\u00e4n nyt my\u00f6s omaan hyvinvointiinsa. Tutkimuksen tekeminen antoi minulle hyv\u00e4n k\u00e4sityksen siit\u00e4, miten parhaimmillaan kouluissa toteutetun projektin avulla voidaan tukea sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Korppi-Tommola (sumimako) on 2015-08-28 17:21:52.241165. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-28T17:21:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508282771.pdf: 1276998 bytes, checksum: aa28406b305ddc0f7d92988cf2e326a5 (MD5)\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: 2facc5cb3736d666b3aefcf6b5591d0e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-28T17:21:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508282771.pdf: 1276998 bytes, checksum: aa28406b305ddc0f7d92988cf2e326a5 (MD5)\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: 2facc5cb3736d666b3aefcf6b5591d0e (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mielenterveyden edist\u00e4minen kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Selviytymistaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edist\u00e4miseen keskittyv\u00e4n koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508282771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-28T17:21:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46721
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28d98ec8-5b84-4b86-b09a-f8ff9734c7af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508282771.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppi-Tommola, Milla Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin Hyvinvointi Mielenterveys Mielenterveyden edistäminen kouluympäristössä Selviytymistaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi mielenterveys kouluympäristö
title Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_full Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_fullStr Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_full_unstemmed Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_short Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_sort mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
title_txtP Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
topic Hyvinvointi Mielenterveys Mielenterveyden edistäminen kouluympäristössä Selviytymistaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi mielenterveys kouluympäristö
topic_facet 103 Hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Mielenterveyden edistäminen kouluympäristössä Mielenterveys Selviytymistaidot Teacher Education hyvinvointi kouluympäristö mielenterveys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46721 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508282771
work_keys_str_mv AT korppitommolamilla mielenterveydenjahyvinvoinninedistämiseenkeskittyvänkoulutuksentuomatmahdolli