Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta

Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten elämää. Tekninen kehitys on myös mullistanut yritysten markkinointiviestinnän luon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suontausta, Kimmo
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46716
_version_ 1826225714977832960
author Suontausta, Kimmo
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suontausta, Kimmo Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suontausta, Kimmo Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suontausta, Kimmo
datasource_str_mv jyx
description Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten elämää. Tekninen kehitys on myös mullistanut yritysten markkinointiviestinnän luonteen ja toteuttamisen. Kehityksen seurauksena yksittäiset, perinteiset mediakanavat eivät palvele markkinoijia tai kuluttajia enää entiseen tapaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan keskisuomalaisten pk-yritysten markkinointiviestinnän suunnitteluaja mediamainontaa nykyisessä toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksan yrityksen markkinoinnista vastaavia henkilöitä, jotka kertoivat yritystensä toimintatavoista ja markkinointiviestinnän tavoitteista. Laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten käytäntöjä erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelun ja mediavalintojen teorioiden pohjalta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja sitä analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyrityksiltä puuttuu sekä resursseja, että osaamista toteuttaa uudenlaista integroitua markkinointiviestintää. Yritysten markkinointiviestinnän suunnittelu perustui tyypillisesti aiempien vuosien valintoihin ja markkinointia toteutettiin pääsääntöisesti yritysten omista tarpeista lähtien. Markkinointiviestinnän hankalimpana osa-alueena kohdeyritykset kokivat tulosten arvioinnin. Tämä korostui erityisesti imagollisissa kampanjoissa. Yhtenä merkittävänä tekijänä tähän oli se, että yritysten kampanjoilta puuttuivat selkeät mitattavat tavoitteet, joihin saavutettuja tuloksia olisi voitu verrata. Kohdeyritykset kokivat markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen yleisestikin hyvin haastavana. Tästä huolimatta lähes jokainen yrityksistä oli onnistunut kasvattamaan omaa markkinaosuuttaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Yhtenä merkittävänä tekijänä tälle voidaan nähdä aktiivisesti toteutettu mediamainonta, josta yritykset tutkimusten mukaan hyötyvät edelleen taloustilanteen jälleen parantuessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suoranta, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suontausta, Kimmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-27T12:38:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-27T12:38:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1493750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sek\u00e4 kuluttajien median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 yritysten mediamainontaan: median k\u00e4ytt\u00f6 on pirstaloitunut ja digitaaliset v\u00e4lineet ovat yh\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 roolissa ihmisten el\u00e4m\u00e4\u00e4. Tekninen kehitys on my\u00f6s mullistanut yritysten markkinointiviestinn\u00e4n luonteen ja toteuttamisen. Kehityksen seurauksena yksitt\u00e4iset, perinteiset mediakanavat eiv\u00e4t palvele markkinoijia tai kuluttajia en\u00e4\u00e4 entiseen tapaan.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan keskisuomalaisten pk-yritysten markkinointiviestinn\u00e4n suunnitteluaja mediamainontaa nykyisess\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksan yrityksen markkinoinnista vastaavia henkil\u00f6it\u00e4, jotka kertoivat yritystens\u00e4 toimintatavoista ja markkinointiviestinn\u00e4n tavoitteista. Laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 erityisesti markkinointiviestinn\u00e4n suunnittelun ja mediavalintojen teorioiden pohjalta. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja sit\u00e4 analysoitiin teemoittelemalla.\n\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kohdeyrityksilt\u00e4 puuttuu sek\u00e4 resursseja, ett\u00e4 osaamista toteuttaa uudenlaista integroitua markkinointiviestint\u00e4\u00e4. Yritysten markkinointiviestinn\u00e4n suunnittelu perustui tyypillisesti aiempien vuosien valintoihin ja markkinointia toteutettiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yritysten omista tarpeista l\u00e4htien. Markkinointiviestinn\u00e4n hankalimpana osa-alueena kohdeyritykset kokivat tulosten arvioinnin. T\u00e4m\u00e4 korostui erityisesti imagollisissa kampanjoissa. Yhten\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 t\u00e4h\u00e4n oli se, ett\u00e4 yritysten kampanjoilta puuttuivat selke\u00e4t mitattavat tavoitteet, joihin saavutettuja tuloksia olisi voitu verrata.\n\nKohdeyritykset kokivat markkinointiviestinn\u00e4n suunnittelun ja toteuttamisen yleisestikin hyvin haastavana. T\u00e4st\u00e4 huolimatta l\u00e4hes jokainen yrityksist\u00e4 oli onnistunut kasvattamaan omaa markkinaosuuttaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Yhten\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 t\u00e4lle voidaan n\u00e4hd\u00e4 aktiivisesti toteutettu mediamainonta, josta yritykset tutkimusten mukaan hy\u00f6tyv\u00e4t edelleen taloustilanteen j\u00e4lleen parantuessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kimmo Suontausta (kisasuon) on 2015-08-27 12:38:09.651304. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-27T12:38:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508272767.pdf: 2364768 bytes, checksum: b5df9653a9246ed961646cdc63d09677 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: e4c8afff6d5ae0c7ce868f5e080425c4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-27T12:38:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508272767.pdf: 2364768 bytes, checksum: b5df9653a9246ed961646cdc63d09677 (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: e4c8afff6d5ae0c7ce868f5e080425c4 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mediamurros", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integroitu markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediamainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakanavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alueellinen mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pk-yritys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pk-yritysten n\u00e4kemyksi\u00e4 markkinointiviestinn\u00e4st\u00e4 ja alueellisesta mediamainonnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508272767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-27T12:38:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienet ja keskisuuret yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alueellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46716
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a53eea8a-1c46-4837-b73f-06a3d43e634f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508272767.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suontausta, Kimmo Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta Mediamurros integroitu markkinointiviestintä mediamainonta mediakanavat alueellinen mainonta pk-yritys Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 markkinointiviestintä media mainonta pienet ja keskisuuret yritykset alueellisuus
title Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_full Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_fullStr Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_full_unstemmed Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_short Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_sort pk yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
title_txtP Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
topic Mediamurros integroitu markkinointiviestintä mediamainonta mediakanavat alueellinen mainonta pk-yritys Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 markkinointiviestintä media mainonta pienet ja keskisuuret yritykset alueellisuus
topic_facet 20422 Entrepreneurship Mediamurros Yrittäjyys alueellinen mainonta alueellisuus integroitu markkinointiviestintä mainonta markkinointiviestintä media mediakanavat mediamainonta pienet ja keskisuuret yritykset pk-yritys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46716 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508272767
work_keys_str_mv AT suontaustakimmo pkyritystennäkemyksiämarkkinointiviestinnästäjaalueellisestamediamainonnasta