Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että fyysisellä aktiivisuudella on yhteyksiä lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tarkkoja mekanismeja näiden yhteyksien taustalla ei kuitenkaan tunneta. Tutkimustulokset kestävyyskunnon yhteyksistä oppimis-tuloksiin ja kognitiivisiin taitoihi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valjus, Kirsi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntabiologian laitos, Department of Biology of Physical Activity, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46701
_version_ 1826225741321207808
author Valjus, Kirsi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntabiologian laitos Department of Biology of Physical Activity University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valjus, Kirsi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntabiologian laitos Department of Biology of Physical Activity University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valjus, Kirsi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntabiologian laitos Department of Biology of Physical Activity University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valjus, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että fyysisellä aktiivisuudella on yhteyksiä lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tarkkoja mekanismeja näiden yhteyksien taustalla ei kuitenkaan tunneta. Tutkimustulokset kestävyyskunnon yhteyksistä oppimis-tuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin ovat olleet ristiriitaisia. Eri tutkimuksissa kestävyyskuntoa on mitattu eri menetelmillä ja saadut tulokset eroavat sen mukaisesti. Tällaisissa tutkimuksissa ei yleensä ole lainkaan huomiotu motorisia taitoja. Tämän työn tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa tästä aihepiiristä toteuttamalla tutkimus, jossa mitattiin 9–10-vuotiailta lapsilta (N=12) kestävyyskuntoa kahdella eri tavalla sekä motorisia taitoja laajasti. Oppimistuloksista saatiin tietoa mittaamalla tekninen lukutaito sekä laskutaito ja kognitiivisista taidoista mittaamalla päättelykyky sekä teettämällä vanhemmille ns. Viivi-kysely, joka kartoittaa vanhemman käsitystä lapsensa neurokognitiivisesta kehityksestä ja käyttäytymisestä. Työn tilastollisessa osuudessa tutkittiin korrelaatioita kestävyyskunnon ja mitattujen taitojen välillä. Tutkimuksen toisena tarkoituksena oli vertailla eri tapoja arvioida lasten maksimaalista hapenottokykyä pyörätestin perusteella. Kestävyyskunnon suhteen saadut tulokset olivat osittain ristiriitaisia hypoteesin kanssa, kun taas motoristen taitojen suhteen tulokset tukivat hypoteesia. Kestävyyssukkulajuoksutestin tulos ei korreloinut tilastollisesti merkittävästi oppimistulosten tai kognitiivisten taitojen kanssa. Osa pyörätestillä saaduista VO2max-arvioista korreloi tilastollisesti merkittävästi laskutaidon kanssa. Motorisia taitoja mittaavissa testeissä pallonkäsittelytaito oli yhteydessä luku- ja laskutaitoon. Lisäksi parempi tulos näppäryystestissä oli yhteydessä parempaan lukutaitoon ja pienempiin ongelmiin toiminnanohjauksessa. Tutkimuksen koehenkilöjoukko oli liian pieni ja homogeeninen, jotta olisi voitu saada luotettavia tuloksia kestävyyskunnon yhteyksistä oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Kuitenkin jo näinkin pienessä koehenkilöjoukossa oli nähtävissä motoristen taitojen yhteyksiä oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tutkimuksen toissijaisena tarkoituksena oli vertailla eri tapoja arvioida lasten maksimaalista hapenottokykyä pyörätestin perusteella. Saatujen tulosten perusteella on mahdotonta sanoa, mikä käytetyistä tavoista olisi käyttökelpoisin. Menetelmien pätevä vertailu vaatisi varsinaisen validointitutkimuksen, mitä ei toteutettu tämän tutkimuksen puitteissa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valjus, Kirsi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-25T07:20:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-25T07:20:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1493387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on yhteyksi\u00e4 lasten\r\noppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tarkkoja mekanismeja n\u00e4iden yhteyksien taustalla ei\r\nkuitenkaan tunneta. Tutkimustulokset kest\u00e4vyyskunnon yhteyksist\u00e4 oppimis-tuloksiin ja\r\nkognitiivisiin taitoihin ovat olleet ristiriitaisia. Eri tutkimuksissa kest\u00e4vyyskuntoa on mitattu eri\r\nmenetelmill\u00e4 ja saadut tulokset eroavat sen mukaisesti. T\u00e4llaisissa tutkimuksissa ei yleens\u00e4 ole\r\nlainkaan huomiotu motorisia taitoja. T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa t\u00e4st\u00e4\r\naihepiirist\u00e4 toteuttamalla tutkimus, jossa mitattiin 9\u201310-vuotiailta lapsilta (N=12) kest\u00e4vyyskuntoa\r\nkahdella eri tavalla sek\u00e4 motorisia taitoja laajasti. Oppimistuloksista saatiin tietoa mittaamalla\r\ntekninen lukutaito sek\u00e4 laskutaito ja kognitiivisista taidoista mittaamalla p\u00e4\u00e4ttelykyky sek\u00e4\r\nteett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vanhemmille ns. Viivi-kysely, joka kartoittaa vanhemman k\u00e4sityst\u00e4 lapsensa\r\nneurokognitiivisesta kehityksest\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Ty\u00f6n tilastollisessa osuudessa tutkittiin\r\nkorrelaatioita kest\u00e4vyyskunnon ja mitattujen taitojen v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen toisena tarkoituksena oli\r\nvertailla eri tapoja arvioida lasten maksimaalista hapenottokyky\u00e4 py\u00f6r\u00e4testin perusteella.\r\nKest\u00e4vyyskunnon suhteen saadut tulokset olivat osittain ristiriitaisia hypoteesin kanssa, kun taas\r\nmotoristen taitojen suhteen tulokset tukivat hypoteesia. Kest\u00e4vyyssukkulajuoksutestin tulos ei\r\nkorreloinut tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4sti oppimistulosten tai kognitiivisten taitojen kanssa. Osa\r\npy\u00f6r\u00e4testill\u00e4 saaduista VO2max-arvioista korreloi tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4sti laskutaidon kanssa.\r\nMotorisia taitoja mittaavissa testeiss\u00e4 pallonk\u00e4sittelytaito oli yhteydess\u00e4 luku- ja laskutaitoon.\r\nLis\u00e4ksi parempi tulos n\u00e4pp\u00e4ryystestiss\u00e4 oli yhteydess\u00e4 parempaan lukutaitoon ja pienempiin\r\nongelmiin toiminnanohjauksessa. Tutkimuksen koehenkil\u00f6joukko oli liian pieni ja homogeeninen,\r\njotta olisi voitu saada luotettavia tuloksia kest\u00e4vyyskunnon yhteyksist\u00e4 oppimistuloksiin ja\r\nkognitiivisiin taitoihin. Kuitenkin jo n\u00e4inkin pieness\u00e4 koehenkil\u00f6joukossa oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4\r\nmotoristen taitojen yhteyksi\u00e4 oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tutkimuksen toissijaisena\r\ntarkoituksena oli vertailla eri tapoja arvioida lasten maksimaalista hapenottokyky\u00e4 py\u00f6r\u00e4testin\r\nperusteella. Saatujen tulosten perusteella on mahdotonta sanoa, mik\u00e4 k\u00e4ytetyist\u00e4 tavoista olisi\r\nk\u00e4ytt\u00f6kelpoisin. Menetelmien p\u00e4tev\u00e4 vertailu vaatisi varsinaisen validointitutkimuksen, mit\u00e4 ei\r\ntoteutettu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen puitteissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kirsi Valjus (majkir) on 2015-08-25 07:20:52.146270. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-25T07:20:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508252750.pdf: 2205972 bytes, checksum: 2de724a36ef0c95b839d5abd5835f50c (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: d74224fbe6ef72c1e0851d289706074a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-25T07:20:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508252750.pdf: 2205972 bytes, checksum: 2de724a36ef0c95b839d5abd5835f50c (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: d74224fbe6ef72c1e0851d289706074a (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (110 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4vyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508252750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntabiologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biology of Physical Activity", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntafysiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Exercise Physiology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-25T07:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5011", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46701
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/282e8c62-2755-461a-a626-112b6e2537ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508252750.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valjus, Kirsi Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin Liikuntafysiologia Exercise Physiology 5011 fyysinen kunto motoriset taidot kognitiiviset taidot lapset oppimistulokset
title Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_full Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_fullStr Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_full_unstemmed Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_short Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_sort kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
title_txtP Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
topic Liikuntafysiologia Exercise Physiology 5011 fyysinen kunto motoriset taidot kognitiiviset taidot lapset oppimistulokset
topic_facet 5011 Exercise Physiology Liikuntafysiologia fyysinen kunto kognitiiviset taidot lapset motoriset taidot oppimistulokset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46701 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508252750
work_keys_str_mv AT valjuskirsi kestävyyskunnonjamotoristentaitojenyhteydetlastenoppimistuloksiinjakognitiivisiintai