Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa arvot vuorovaikutusta ohjaamassa

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697
_version_ 1828193113207734272
author Kaski, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaski, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaski, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaski, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisessa sekä miten nämä arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuksen kohteena oli erään kristillisen päiväkodin 5–6-vuotiaiden lasten ryhmä sekä heidän kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmän vuorovaikutustilanteita havainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin myös kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen. Ryhmän opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat pitivät tärkeänä lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta muut arvot nousivat esille. Tällaisia arvoja olivat lapsen ja hänen mielipiteittensä kuunteleminen, ystävällinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyvät tavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde lapsen kanssa, tasa-arvo sekä yksilöllinen huomiointi. Nämä arvot tulivat esille monin eri tavoin sekä opettajien kohdatessa itse lapsen, että opettaessa lapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi sisältää useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin. Tulokset lisäsivät ymmärrystä vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta merkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa lasten parissa työskenteleville aikuisille näkökulman tarkastella omaa ammatillisuutta rakentavaa vuorovaikutustaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaski, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-24T17:20:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-24T17:20:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1493364", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten v\u00e4lisi\u00e4 kohtaamisia\r\np\u00e4iv\u00e4kodin jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 vuorovaikutustilanteissa lapsiryhm\u00e4n opettajien\r\narvojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia\r\narvoja ryhm\u00e4n opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 lapsen kohtaamisessa sek\u00e4 miten\r\nn\u00e4m\u00e4 arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.\r\nTutkimuksen kohteena oli er\u00e4\u00e4n kristillisen p\u00e4iv\u00e4kodin 5\u20136-vuotiaiden\r\nlasten ryhm\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista\r\nl\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin ryhm\u00e4n vuorovaikutustilanteita\r\nhavainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin my\u00f6s\r\nkyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysi\u00e4 soveltaen.\r\nRyhm\u00e4n opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat\r\npitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta\r\nmuut arvot nousivat esille. T\u00e4llaisia arvoja olivat lapsen ja h\u00e4nen mielipiteittens\u00e4\r\nkuunteleminen, yst\u00e4v\u00e4llinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyv\u00e4t\r\ntavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkil\u00f6kohtainen vuorovaikutussuhde\r\nlapsen kanssa, tasa-arvo sek\u00e4 yksil\u00f6llinen huomiointi. N\u00e4m\u00e4 arvot\r\ntulivat esille monin eri tavoin sek\u00e4 opettajien kohdatessa itse lapsen, ett\u00e4 opettaessa\r\nlapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi\r\nsis\u00e4lt\u00e4\u00e4 useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin.\r\nTulokset lis\u00e4siv\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta\r\nmerkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa\r\nlasten parissa ty\u00f6skenteleville aikuisille n\u00e4k\u00f6kulman tarkastella omaa ammatillisuutta\r\nrakentavaa vuorovaikutustaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Kaski (sahakask) on 2015-08-24 17:20:37.393700. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-24T17:20:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201508242746.pdf: 793652 bytes, checksum: c02363f178e81ca2098e7836930e94a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 6e8e14897bfa8a032c7bd0851ced51a6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-24T17:20:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201508242746.pdf: 793652 bytes, checksum: c02363f178e81ca2098e7836930e94a3 (MD5)\r\nlicense.html: 4833 bytes, checksum: 6e8e14897bfa8a032c7bd0851ced51a6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (138 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten ja aikuisten kohtaamisia p\u00e4iv\u00e4kodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Arvot vuorovaikutusta ohjaamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508242746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-24T17:20:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kristillinen kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46697
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ef75417-af32-4226-aa41-dd23b929990a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508242746.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaski, Sanna Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde arvot päiväkoti Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 päiväkodit kristillinen kasvatus
title Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_alt Arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_full Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_fullStr Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_full_unstemmed Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_short Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa
title_sort lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_sub arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
title_txtP Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
topic vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde arvot päiväkoti Varhaiskasvatus Early Childhood Education Etnografia 104 päiväkodit kristillinen kasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Etnografia Varhaiskasvatus arvot kristillinen kasvatus opettaja-oppilassuhde päiväkodit päiväkoti vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508242746
work_keys_str_mv AT kaskisanna lastenjaaikuistenkohtaamisiapäiväkodissaarvotvuorovaikutustaohjaamassa