Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa arvot vuorovaikutusta ohjaamassa

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisessa sekä miten nämä arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuksen kohteena oli erään kristillisen päiväkodin 5–6-vuotiaiden lasten ryhmä sekä heidän kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmän vuorovaikutustilanteita havainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin myös kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen. Ryhmän opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat pitivät tärkeänä lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta muut arvot nousivat esille. Tällaisia arvoja olivat lapsen ja hänen mielipiteittensä kuunteleminen, ystävällinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyvät tavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde lapsen kanssa, tasa-arvo sekä yksilöllinen huomiointi. Nämä arvot tulivat esille monin eri tavoin sekä opettajien kohdatessa itse lapsen, että opettaessa lapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi sisältää useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin. Tulokset lisäsivät ymmärrystä vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta merkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa lasten parissa työskenteleville aikuisille näkökulman tarkastella omaa ammatillisuutta rakentavaa vuorovaikutustaan.