Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimuksen pääkysymys oli: Mitkä ovat ammatti-ihmisten kokemukset lastensuojelun ja koulun välisestä yhteistyöstä? Alakysy-mysten avulla pyrittiin saamaan lisätietoa sekä koulun että lastensuojelu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkkilä-Wahtera, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46671
_version_ 1828193113196199936
author Erkkilä-Wahtera, Tiina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Erkkilä-Wahtera, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Erkkilä-Wahtera, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Erkkilä-Wahtera, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimuksen pääkysymys oli: Mitkä ovat ammatti-ihmisten kokemukset lastensuojelun ja koulun välisestä yhteistyöstä? Alakysy-mysten avulla pyrittiin saamaan lisätietoa sekä koulun että lastensuojelun roo-lista ja myös siitä tietävätkö toimijat toistensa toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmien teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluja toteutui kaksi: toinen koulun ammatti-ihmisille ja toinen lastensuojelun sosiaalityöntekijöille. Keskustelujen pohjalta syntyi litteroitua aineistoa 49 sivua. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Analyysin tuloksena syntyi kolme kuvauskategoriaa, jotka ovat: koulun rooli, lastensuojelun rooli ja johdon rooli. Tutkimuksen selkeänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että kumpikin toimija pitää yhteistyötä erittäin tärkeänä. Hyviä käytänteitä on yh-teistyölle olemassa, mutta aikaa keskustelulle ja yhteistyön kehittämiselle ei. Johtotasolla yhteistyötä tehdään, mutta he, jotka kohtaavat käytännön arkityös-sä, eivät tapaa yhteistyön kehittämisen merkeissä. Tarve yhteistyön kehittämi-selle nousee hyvin selkeästi tutkimusaineistosta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4-Wahtera, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-21T10:17:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-21T10:17:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1493116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46671", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 koulun ja lastensuojelun ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4kysymys oli: Mitk\u00e4 ovat ammatti-ihmisten kokemukset lastensuojelun ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4? Alakysy-mysten avulla pyrittiin saamaan lis\u00e4tietoa sek\u00e4 koulun ett\u00e4 lastensuojelun roo-lista ja my\u00f6s siit\u00e4 tiet\u00e4v\u00e4tk\u00f6 toimijat toistensa toiminnasta. \r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin fokusryhmien teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluja toteutui kaksi: toinen koulun ammatti-ihmisille ja toinen lastensuojelun sosiaality\u00f6ntekij\u00f6ille. Keskustelujen pohjalta syntyi litteroitua aineistoa 49 sivua. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Analyysin tuloksena syntyi kolme kuvauskategoriaa, jotka ovat: koulun rooli, lastensuojelun rooli ja johdon rooli. \r\nTutkimuksen selke\u00e4n\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 kumpikin toimija pit\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Hyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 on yh-teisty\u00f6lle olemassa, mutta aikaa keskustelulle ja yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4miselle ei. Johtotasolla yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, mutta he, jotka kohtaavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n arkity\u00f6s-s\u00e4, eiv\u00e4t tapaa yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4misen merkeiss\u00e4. Tarve yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4mi-selle nousee hyvin selke\u00e4sti tutkimusaineistosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Erkkil\u00e4-Wahtera (timaerkk) on 2015-08-21 10:17:29.103608. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-21T10:17:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201508212727.pdf: 956706 bytes, checksum: 3452e603e4eb7240de021943329101e1 (MD5)\r\nlicense.html: 4943 bytes, checksum: 3dbd32ba23cfdced8778c89fa9066581 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-21T10:17:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201508212727.pdf: 956706 bytes, checksum: 3452e603e4eb7240de021943329101e1 (MD5)\r\nlicense.html: 4943 bytes, checksum: 3dbd32ba23cfdced8778c89fa9066581 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastensuojelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fokusryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun ja lastensuojelun ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4 : \"erityisopetuksen ja lastensuojelun pit\u00e4isi olla se yhteisty\u00f6n ter\u00e4vin k\u00e4rki\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508212727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-21T10:17:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvuymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46671
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:46Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b50159a-e47e-4525-8bf6-f77d512f5bde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508212727.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä-Wahtera, Tiina Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki" koulu lastensuojelu yhteistyö fokusryhmä fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 työntekijät kasvuympäristö
title Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
title_full Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
title_fullStr Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki" Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
title_full_unstemmed Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki" Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
title_short Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä
title_sort koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki
title_sub "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
title_txtP Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki"
topic koulu lastensuojelu yhteistyö fokusryhmä fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 työntekijät kasvuympäristö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education fenomenografia fokusryhmä kasvuympäristö koulu lastensuojelu työntekijät yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46671 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508212727
work_keys_str_mv AT erkkiläwahteratiina koulunjalastensuojeluntyöntekijöidenkokemuksiayhteistyöstäerityisopetuksenja