Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta

Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon. Tässä pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa päättävät nuoret antoivat merkity...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vahvaselkä, Mikko
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46648
_version_ 1826225720900190208
author Vahvaselkä, Mikko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vahvaselkä, Mikko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vahvaselkä, Mikko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vahvaselkä, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon. Tässä pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa päättävät nuoret antoivat merkityksiä koulunkäynnin mielekkyyden kannalta. Työn teoriakehyksessä määrittelin mielekkyyden motivaationa, osallisuu-tena, kouluun kiinnittymisenä ja kouluhyvinvointina. Nämä neljä tekijää limit-tyivät vahvasti toisiinsa, joskin mikä tahansa neljästä tekijästä yksinäänkin tuotti koulupudokkuudelle vastakkaista voimaa. Toteutin tämän laadullisen tutkimuksen pohjaten hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Minulla tutkijana oli ilmiöstä oma ennak-kokäsitykseni, jonka kirjoitin näkyväksi työhön perustelemalla ratkaisuni. Teo-riaohjaava sisällönanalyysi mahdollisti sekä aineiston läpikäymisen ilman vah-vaa teoriakehystä, että pelkästään mielenkiintoisten ilmiöiden esiinnostamisen. Nuoret vaativat haastatteluissa omaa opiskelua ja elämää koskevaan pää-töksentekoon mukaan pääsemistä, omaan tulevaisuuteen liittyvää suuntaa opinnoille, mahdollisuutta opetella aikuisen roolia ja perusteluja sille, miksi asioita tehdään niinkuin tehdään. He olivat valmiita tekemään töitä itselleen. Tulkintojeni mukaan alakoulu vastaa vielä melko hyvin oppilaidensa tar-peisiin. Tämä vastaavuus näyttää katoavan ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden ja opettajiien, opettajien kautta myös koulun, ja oppilaiden välimatka pitenee yläkouluun siirryttäessä, vaikka oppilaat näyttävät kaipaavan entistäkin läheisempää kontaktia opettajiinsa. Ratkaisuksi ehdotetaan läheisempää opettajasuhdetta, ja koulun pitämistä jatkuvassa muutoksessa oppilaiden tarpeiden mukaan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vahvaselk\u00e4, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-19T07:32:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-19T07:32:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1492864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vahvaselk\u00e4, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon.\n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t nuoret antoivat merkityksi\u00e4 koulunk\u00e4ynnin mielekkyyden kannalta.\nTy\u00f6n teoriakehyksess\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelin mielekkyyden motivaationa, osallisuu-tena, kouluun kiinnittymisen\u00e4 ja kouluhyvinvointina. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 tekij\u00e4\u00e4 limit-tyiv\u00e4t vahvasti toisiinsa, joskin mik\u00e4 tahansa nelj\u00e4st\u00e4 tekij\u00e4st\u00e4 yksin\u00e4\u00e4nkin tuotti koulupudokkuudelle vastakkaista voimaa.\nToteutin t\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen pohjaten hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Minulla tutkijana oli ilmi\u00f6st\u00e4 oma ennak-kok\u00e4sitykseni, jonka kirjoitin n\u00e4kyv\u00e4ksi ty\u00f6h\u00f6n perustelemalla ratkaisuni. Teo-riaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi mahdollisti sek\u00e4 aineiston l\u00e4pik\u00e4ymisen ilman vah-vaa teoriakehyst\u00e4, ett\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n mielenkiintoisten ilmi\u00f6iden esiinnostamisen.\nNuoret vaativat haastatteluissa omaa opiskelua ja el\u00e4m\u00e4\u00e4 koskevaan p\u00e4\u00e4-t\u00f6ksentekoon mukaan p\u00e4\u00e4semist\u00e4, omaan tulevaisuuteen liittyv\u00e4\u00e4 suuntaa opinnoille, mahdollisuutta opetella aikuisen roolia ja perusteluja sille, miksi asioita tehd\u00e4\u00e4n niinkuin tehd\u00e4\u00e4n. He olivat valmiita tekem\u00e4\u00e4n t\u00f6it\u00e4 itselleen.\nTulkintojeni mukaan alakoulu vastaa viel\u00e4 melko hyvin oppilaidensa tar-peisiin. T\u00e4m\u00e4 vastaavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 katoavan ala- ja yl\u00e4koulun nivelvaiheessa. Oppilaiden ja opettajiien, opettajien kautta my\u00f6s koulun, ja oppilaiden v\u00e4limatka pitenee yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4, vaikka oppilaat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaipaavan entist\u00e4kin l\u00e4heisemp\u00e4\u00e4 kontaktia opettajiinsa. Ratkaisuksi ehdotetaan l\u00e4heisemp\u00e4\u00e4 opettajasuhdetta, ja koulun pit\u00e4mist\u00e4 jatkuvassa muutoksessa oppilaiden tarpeiden mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mikko Vahvaselk\u00e4 (mikavahv) on 2015-08-19 07:32:22.708604. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-19T07:32:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508192701.docx: 452463 bytes, checksum: ec251d12eb7c4b10a28a291918b6ecc6 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 20a7055950b61ee25ac51f3ecde0d880 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-19T07:32:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508192701.docx: 452463 bytes, checksum: ec251d12eb7c4b10a28a291918b6ecc6 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 20a7055950b61ee25ac51f3ecde0d880 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508192701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-19T07:32:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46648
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0468f967-934a-4f94-852e-794c387f87ac\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201508192701.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vahvaselkä, Mikko Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu koulunkäynti motivaatio koulu hyvinvointi kouluviihtyvyys osallisuus nuoruus tarpeet
title Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_full Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_fullStr Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_full_unstemmed Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_short Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_sort oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
title_txtP Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
topic kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu koulunkäynti motivaatio koulu hyvinvointi kouluviihtyvyys osallisuus nuoruus tarpeet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi koulu koulunkäynti kouluun kiinnittyminen kouluviihtyvyys motivaatio nuoruus osallisuus peruskoulu tarpeet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46648 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508192701
work_keys_str_mv AT vahvaselkämikko oppilaidenerilaisettarpeetkoulunmielekkyyskokemustennäkökulmasta