Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta

Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon. Tässä pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa päättävät nuoret antoivat merkity...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vahvaselkä, Mikko
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46648
Kuvaus
Yhteenveto:Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon. Tässä pro gradussa tutkin millaisille asioille peruskoulunsa päättävät nuoret antoivat merkityksiä koulunkäynnin mielekkyyden kannalta. Työn teoriakehyksessä määrittelin mielekkyyden motivaationa, osallisuu-tena, kouluun kiinnittymisenä ja kouluhyvinvointina. Nämä neljä tekijää limit-tyivät vahvasti toisiinsa, joskin mikä tahansa neljästä tekijästä yksinäänkin tuotti koulupudokkuudelle vastakkaista voimaa. Toteutin tämän laadullisen tutkimuksen pohjaten hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Minulla tutkijana oli ilmiöstä oma ennak-kokäsitykseni, jonka kirjoitin näkyväksi työhön perustelemalla ratkaisuni. Teo-riaohjaava sisällönanalyysi mahdollisti sekä aineiston läpikäymisen ilman vah-vaa teoriakehystä, että pelkästään mielenkiintoisten ilmiöiden esiinnostamisen. Nuoret vaativat haastatteluissa omaa opiskelua ja elämää koskevaan pää-töksentekoon mukaan pääsemistä, omaan tulevaisuuteen liittyvää suuntaa opinnoille, mahdollisuutta opetella aikuisen roolia ja perusteluja sille, miksi asioita tehdään niinkuin tehdään. He olivat valmiita tekemään töitä itselleen. Tulkintojeni mukaan alakoulu vastaa vielä melko hyvin oppilaidensa tar-peisiin. Tämä vastaavuus näyttää katoavan ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden ja opettajiien, opettajien kautta myös koulun, ja oppilaiden välimatka pitenee yläkouluun siirryttäessä, vaikka oppilaat näyttävät kaipaavan entistäkin läheisempää kontaktia opettajiinsa. Ratkaisuksi ehdotetaan läheisempää opettajasuhdetta, ja koulun pitämistä jatkuvassa muutoksessa oppilaiden tarpeiden mukaan.