Opinto-ohjaaja oppilaiden hyvinvointia tukemassa

Parviainen, Jutta. 2015. Opinto-ohjaaja oppilaiden hyvinvointia tukemassa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisia näkemyksiä opinto-ohjaajilla on oppilaiden hyvinvoinnista ja miten he voivat omassa työs...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parviainen, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46629
Description
Summary:Parviainen, Jutta. 2015. Opinto-ohjaaja oppilaiden hyvinvointia tukemassa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisia näkemyksiä opinto-ohjaajilla on oppilaiden hyvinvoinnista ja miten he voivat omassa työssään oppilaiden hyvinvointia tukea. Tarkoituksena on kuvata millaisia keinoja eri opinto-ohjaajat työssään käyttävät ja millainen rooli opinto-ohjaajalla on hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskouluissa ja lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin marraskuussa 2014 ja ne toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut litterointiin ja litteroidun aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin tuloksena syntyi viisi eri pääluokkaa, jotka kuvaavat hyvinvoinnin tukemisen keinoja. Opinto-ohjaajien käsitykset hyvinvoinnin tukemisesta sisälsivät ohjaajan ammattitaidon, keinot hyvinvoinnin tukemiseen ja opinto-ohjaajan oman per-soonan. Näiden lisäksi oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa näkyivät toivon näkökulman antaminen ja hyvinvoinnin tukeminen yhteistyössä. Opinto-ohjaajien kokemukset olivat hyvin samankaltaisia ja niissä toistui ajatus nuoren kohtaamisesta ja ohjauksen tarjoamisesta aina silloin kun sitä tarvitaan. Hyvinvoinnin tukemiseen vaikutti se, miten opinto-ohjaaja toimii ohjaajana, millainen hän on persoonana ja millaisia konkreettisia keinoja hän hyödyntää. Myös yhteistyö muiden koulussa toimivien ammattilaisten kanssa oli merkitsevää. Tutkimuksen tulokset voidaan yhdistää ohjausalueisiin liittyviin osaamisprosesseihin, jotka tässä tutkimuksessa olivat eettinen osaaminen, toimijuuden tuke-minen ja vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen.