Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä

Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa virtuaalitiimien sisäisenä viestintävälineenä. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi sisäistä viestintäänsä ja muuta strategista toimintaa. Virtuaalitiimeille, joille viestintä tiimien jäsenten kesken on erittäin tärkeää, sosiaalinen medi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivistoinen, Sami
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46622
_version_ 1826225816380375040
author Koivistoinen, Sami
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivistoinen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivistoinen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivistoinen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa virtuaalitiimien sisäisenä viestintävälineenä. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi sisäistä viestintäänsä ja muuta strategista toimintaa. Virtuaalitiimeille, joille viestintä tiimien jäsenten kesken on erittäin tärkeää, sosiaalinen media on hyvä apuväli-ne puheluiden ja videokonferenssien ohella. Aihetta motivoi tutkimaan sen ajankohtaisuus ja vähäinen suomenkielinen tutkinta. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin siitä, minkä kaltaisia sosiaalisen median sovelluksia virtuaalitiimit käyttävät päivittäisessä sisäisessä viestinnässään ja millaisia ominaisuuksia niiltä toivotaan. Samalla tutkimuksessa pyritään vastaamaan siihen, millaisia hyötyjä virtuaalitiimit mahdollisesti saavat käyttäessään sosi-aalista mediaa apunaan sisäisessä viestinnässään. Sen lisäksi pohditaan sen luomia haasteita. Tutkimuksessa havaittiin, että millaisia ominaisuuksia sosi-aalisen median palveluilta toivotaan ja millaisia palveluita käytetään virtuaa-listen tiimien päivittäisessä toiminnassa. Toinen tärkeä löytö oli se, kuinka oi-kean sosiaalisen median palvelun löytäminen voi vaikuttaa miltei yhtä tehok-kaasti tiimin toimintaan, kuin keskustelu kasvotusten. Kolmas tärkeä tutki-muksen löytö oli se, kuinka kansainväliset virtuaaliset tiimit voivat työsken-nellä kellon ympäri sosiaalisen median palveluiden avulla. Tutkimuksessa tultiin myös siihen johtopäätökseen, että hyödyllisimmät sosiaalisen median palvelut, joita virtuaalitiimit voivat käyttää sisäisessä viestinnässään ovat luon-teeltaan sellaisia, missä on hyvien viestintäkeinojen lisäksi sisällönjako ja sisäl-löntuotannon ominaisuuksia. Virtuaalitiimit hyötyvät sosiaalisen median käy-töstä sisäisessä viestinnässään monin tavoin. Oikein käytettyinä sosiaalinen media sisäisenä viestintävälineenä tuo organisaatioille mittavia kustannushyö-tyjä. Sosiaalinen media ei voi kuitenkaan korvata kasvokkain tapaamisia tii-mien jäsenien kesken. This thesis deals with the social media on virtual teams as an inner communica-tion tool. Companies have adopted social media as part of their internal com-munication and other strategic activities. For the virtual teams communication among team members is very important and social media is a great device for calls and video conferencing in addition. The subject was motivated to study its topicality and a minor in Finnish investigation. This study seeks to answer the questions as to the type of social media applications, virtual teams in their daily internal communications, and what kind of features from them virtual teams hope. At the same time, the study attempts to answer it, what the benefits of virtual teams may receive when using social media help of internal commu-nications. In addition to considering the challenges created by social media tools. The study found out that what features of social media services virtual teams need and what kind of services are used in virtual teams' daily opera-tions. Another important discovery was how the right social media service find-ing, may can be effective communication tool as the conversation face to face. The third important research discovery was how the international virtual teams can work around the clock with the help of social media services. The Study also came to the conclusion that most useful social media services virtual teams can use its internal communications are of such a nature, which is also good means of communication content distribution and content production capabili-ties. Virtual teams benefit from the use of social media in internal communica-tion in many ways. If used correctly, social media as an internal communica-tion tool brings organizations significant cost benefits. However social media can’t replace face to face meetings between team’s members.
first_indexed 2024-09-11T08:50:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirkkalainen, Henri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivistoinen, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-16T15:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-16T15:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sosiaalista mediaa virtuaalitiimien sis\u00e4isen\u00e4 viestint\u00e4v\u00e4lineen\u00e4. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi sis\u00e4ist\u00e4 viestint\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja muuta strategista toimintaa. Virtuaalitiimeille, joille viestint\u00e4 tiimien j\u00e4senten kesken on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sosiaalinen media on hyv\u00e4 apuv\u00e4li-ne puheluiden ja videokonferenssien ohella. Aihetta motivoi tutkimaan sen ajankohtaisuus ja v\u00e4h\u00e4inen suomenkielinen tutkinta. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan kysymyksiin siit\u00e4, mink\u00e4 kaltaisia sosiaalisen median sovelluksia virtuaalitiimit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 sis\u00e4isess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n ja millaisia ominaisuuksia niilt\u00e4 toivotaan. Samalla tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan siihen, millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 virtuaalitiimit mahdollisesti saavat k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n sosi-aalista mediaa apunaan sis\u00e4isess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Sen lis\u00e4ksi pohditaan sen luomia haasteita. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 millaisia ominaisuuksia sosi-aalisen median palveluilta toivotaan ja millaisia palveluita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n virtuaa-listen tiimien p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 toiminnassa. Toinen t\u00e4rke\u00e4 l\u00f6yt\u00f6 oli se, kuinka oi-kean sosiaalisen median palvelun l\u00f6yt\u00e4minen voi vaikuttaa miltei yht\u00e4 tehok-kaasti tiimin toimintaan, kuin keskustelu kasvotusten. Kolmas t\u00e4rke\u00e4 tutki-muksen l\u00f6yt\u00f6 oli se, kuinka kansainv\u00e4liset virtuaaliset tiimit voivat ty\u00f6sken-nell\u00e4 kellon ymp\u00e4ri sosiaalisen median palveluiden avulla. Tutkimuksessa tultiin my\u00f6s siihen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 hy\u00f6dyllisimm\u00e4t sosiaalisen median palvelut, joita virtuaalitiimit voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sis\u00e4isess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n ovat luon-teeltaan sellaisia, miss\u00e4 on hyvien viestint\u00e4keinojen lis\u00e4ksi sis\u00e4ll\u00f6njako ja sis\u00e4l-l\u00f6ntuotannon ominaisuuksia. Virtuaalitiimit hy\u00f6tyv\u00e4t sosiaalisen median k\u00e4y-t\u00f6st\u00e4 sis\u00e4isess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n monin tavoin. Oikein k\u00e4ytettyin\u00e4 sosiaalinen media sis\u00e4isen\u00e4 viestint\u00e4v\u00e4lineen\u00e4 tuo organisaatioille mittavia kustannushy\u00f6-tyj\u00e4. Sosiaalinen media ei voi kuitenkaan korvata kasvokkain tapaamisia tii-mien j\u00e4senien kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis deals with the social media on virtual teams as an inner communica-tion tool. Companies have adopted social media as part of their internal com-munication and other strategic activities. For the virtual teams communication among team members is very important and social media is a great device for calls and video conferencing in addition. The subject was motivated to study its topicality and a minor in Finnish investigation. This study seeks to answer the questions as to the type of social media applications, virtual teams in their daily internal communications, and what kind of features from them virtual teams hope. At the same time, the study attempts to answer it, what the benefits of virtual teams may receive when using social media help of internal commu-nications. In addition to considering the challenges created by social media tools. The study found out that what features of social media services virtual teams need and what kind of services are used in virtual teams' daily opera-tions. Another important discovery was how the right social media service find-ing, may can be effective communication tool as the conversation face to face. The third important research discovery was how the international virtual teams can work around the clock with the help of social media services. The Study also came to the conclusion that most useful social media services virtual teams can use its internal communications are of such a nature, which is also good means of communication content distribution and content production capabili-ties. Virtual teams benefit from the use of social media in internal communica-tion in many ways. If used correctly, social media as an internal communica-tion tool brings organizations significant cost benefits. However social media can\u2019t replace face to face meetings between team\u2019s members.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Koivistoinen (samjuhko) on 2015-08-16 15:21:49.150078. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-16T15:21:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508162669.pdf: 704922 bytes, checksum: 6583032a83c93733fa45661db705c059 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 37d8387d9598631c92c03bf12a7cb49f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-16T15:21:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508162669.pdf: 704922 bytes, checksum: 6583032a83c93733fa45661db705c059 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 37d8387d9598631c92c03bf12a7cb49f (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitiimi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen media virtuaalitiimien sis\u00e4isess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508162669", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-16T15:21:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46622
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d6db1490-948f-48f5-b23f-b33205b975d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508162669.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivistoinen, Sami Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä sosiaalinen media virtuaalitiimi sisäinen viestintä viestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_full Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_fullStr Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_full_unstemmed Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_short Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_sort sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
title_txtP Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
topic sosiaalinen media virtuaalitiimi sisäinen viestintä viestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede sisäinen viestintä sosiaalinen media viestintä virtuaalitiimi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46622 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508162669
work_keys_str_mv AT koivistoinensami sosiaalinenmediavirtuaalitiimiensisäisessäviestinnässä