Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa

Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin käyttö tekee yhtäaikaisen laskennan ja rinnakkaislaskennan käytöstä helpompaa. P...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rinne, Simo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46587
_version_ 1826225797162074112
author Rinne, Simo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rinne, Simo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rinne, Simo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rinne, Simo
datasource_str_mv jyx
description Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin käyttö tekee yhtäaikaisen laskennan ja rinnakkaislaskennan käytöstä helpompaa. Puhtaiden funktioiden käytöllä voidaan vähentää ohjelmassa olevia bugeja ja ohjelman toiminnan päättely on helpompaa. Reaktiivinen funktio-ohjelmointi vaikuttaa lupaavalta tavalta tehdä pelejä. Imperative programming languages are most commonly used in the game industry. The objective of this bachelor’s thesis is to investigate what advantages and disadvantages functional programming brings to game programming. It is easier to write concurrent and parallel programs using functional programming languages. Usage of pure functions can reduce bugs and makes the program easier to reason about. Functional reactive programming seems to be a promising way to program games.
first_indexed 2015-08-10T20:00:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heimb\u00fcrger, Anneli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinne, Simo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-10T18:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-10T18:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelialalla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieli\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja funktioohjelmoinnin k\u00e4ytt\u00f6 tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin k\u00e4ytt\u00f6 tekee yht\u00e4aikaisen laskennan ja rinnakkaislaskennan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 helpompaa. Puhtaiden funktioiden k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ohjelmassa olevia bugeja ja ohjelman toiminnan p\u00e4\u00e4ttely on helpompaa. Reaktiivinen funktio-ohjelmointi vaikuttaa lupaavalta tavalta tehd\u00e4 pelej\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Imperative programming languages are most commonly used in the game industry. The objective of this bachelor\u2019s thesis is to investigate what advantages and disadvantages functional programming brings to game programming. It is easier to write concurrent and parallel programs using functional programming languages. Usage of pure functions can reduce bugs and makes the program easier to reason about. Functional reactive programming seems to be a promising way to program games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Simo Rinne (sieerinn) on 2015-08-10 18:20:53.135331. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-10T18:20:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508102637.pdf: 201922 bytes, checksum: 3fa8181bfcd01bc4d8e9f67c4ce86642 (MD5)\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: fc046910a993753cd97ba48ea4a95b1d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-10T18:20:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508102637.pdf: 201922 bytes, checksum: 3fa8181bfcd01bc4d8e9f67c4ce86642 (MD5)\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: fc046910a993753cd97ba48ea4a95b1d (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "funktionaalinen ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peliohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reaktiivinen funktio-ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Funktio-ohjelmoinnin hy\u00f6dynt\u00e4minen peliohjelmoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508102637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-10T18:20:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46587
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/606fb402-3719-480c-927d-7e421125c664\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201508102637.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinne, Simo Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa funktionaalinen ohjelmointi peliohjelmointi reaktiivinen funktio-ohjelmointi Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_full Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_fullStr Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_full_unstemmed Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_short Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_sort funktio ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
title_txtP Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
topic funktionaalinen ohjelmointi peliohjelmointi reaktiivinen funktio-ohjelmointi Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Mathematical Information Technology Tietotekniikka funktionaalinen ohjelmointi peliohjelmointi reaktiivinen funktio-ohjelmointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46587 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508102637
work_keys_str_mv AT rinnesimo funktioohjelmoinninhyödyntäminenpeliohjelmoinnissa