Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6. -luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto kerättiin keväällä 2013 Niilo Mäki Instituutin Lukemis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jousenkylä, Outi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46577
_version_ 1826225690614169600
author Jousenkylä, Outi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jousenkylä, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jousenkylä, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jousenkylä, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6. -luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto kerättiin keväällä 2013 Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeessa. Useampaan kuin yhteen mittauskertaan osallistui 373 lasta. Lukutaidon kehittyminen on usean tekijän summa. Lukemisen pulmista, lukemissujuvuuden pulmat ovat Suomessa tyypillisimpiä. Lukemissujuvuuden harjaannuttamisesta suomen kaltaisissa säännönmukaisissa kielissä on kuitenkin vielä vähän tietoa. Lisäksi tietokonepohjaisia harjoitteita on vähän. Niiden avulla lukemisnopeutta voitaisiin tehostaa yksilöllisesti ja resurssitehokkaasti. Tutkimuksessa selvitettiin tukiko interventio lukemissujuvuuden kehitystä, yleistyikö kehitys muihin lukemistehtäviin sekä saavuttivatko interventioon osallistuneet lapset ikätovereitaan lukemissujuvuutta mittaavissa tehtävissä. Lisäksi tarkasteltiin kehittyikö interventioon osallistuneiden lasten lukemismotivaatio mittausten aikana. Tutkimusasetelma koostui alku-, väli-, loppu- ja seurantamittauksesta sekä kahdesta kolmen viikon interventiojaksosta. Tietokoneharjoiteohjelmassa edistymistä tarkasteltiin sekä nopeuttamattoman että nopeutetun alku- ja loppumittauksen osalta parittaisen t-testin avulla. Tietokoneharjoitteiden lukemisnopeus kehittyi mittausten välillä sekä nopeuttamattomana että nopeutettuna. Interventioon osallistuneiden lukemissujuvuutta tarkasteltiin myös Lukilasse -sanalistan ja eläinaiheisten tekstien avulla. Näistä vain Lukilassen tulokset osoittivat selvää lukemissujuvuuden kehittymistä. Siirtovaikutusta muihin lukemisen tehtäviin ei havaittu. Kontrolliryhmän lukemismotivaatio oli myönteisempi niin koulutehtävien kuin vapaa-ajan lukemisenkin osalta kuin koeryhmällä. Kummankin interventioryhmän motivaatio kohoaa silloin kun he saavat intervention tarjoamaa tukea. Muutoin interventioryhmien motivaatio laskee. Joukossa on kuitenkin yksilöitä, joiden lukemismotivaatio on viimeisellä mittauskerralla korkeampi kuin mitä se alussa oli. Aiempien tutkimusten perusteella harjoittelun tulisi olla pitkäjänteistä, jotta lukemissujuvuuden kehittyminen ilmenisi myös harjoittelun ulkopuolisissa konteksteissa. Tämän tutkimuksen interventiojaksot olivat suhteellisen lyhyet, mutta lasten lukunopeus kehittyi kuitenkin selvästi. Joukosta kuitenkin löytyi myös lapsia, joiden lukemissujuvuus ei kehittynyt. Syitä voi olla useita ja jatkossa olisi hyvä tarkastella myös ns. oppimisen vastustajien tukikeinoja. Tehokkaista lukemissujuvuuden harjoitusmenetelmistä tarvitaan lisää tutkimustietoa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jousenkyl\u00e4, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-08-09T18:44:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-08-09T18:44:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1492817", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 tukeeko nopeutettu lausetasoinen\ntietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6.\n-luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4\n2013 Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4\n-hankkeessa. Useampaan kuin yhteen mittauskertaan osallistui 373 lasta. Lukutaidon\nkehittyminen on usean tekij\u00e4n summa. Lukemisen pulmista, lukemissujuvuuden pulmat\novat Suomessa tyypillisimpi\u00e4. Lukemissujuvuuden harjaannuttamisesta suomen kaltaisissa\ns\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisissa kieliss\u00e4 on kuitenkin viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n tietoa. Lis\u00e4ksi tietokonepohjaisia\nharjoitteita on v\u00e4h\u00e4n. Niiden avulla lukemisnopeutta voitaisiin tehostaa yksil\u00f6llisesti ja\nresurssitehokkaasti.\nTutkimuksessa selvitettiin tukiko interventio lukemissujuvuuden kehityst\u00e4,\nyleistyik\u00f6 kehitys muihin lukemisteht\u00e4viin sek\u00e4 saavuttivatko interventioon osallistuneet\nlapset ik\u00e4tovereitaan lukemissujuvuutta mittaavissa teht\u00e4viss\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin\nkehittyik\u00f6 interventioon osallistuneiden lasten lukemismotivaatio mittausten aikana.\nTutkimusasetelma koostui alku-, v\u00e4li-, loppu- ja seurantamittauksesta sek\u00e4 kahdesta\nkolmen viikon interventiojaksosta. Tietokoneharjoiteohjelmassa edistymist\u00e4 tarkasteltiin\nsek\u00e4 nopeuttamattoman ett\u00e4 nopeutetun alku- ja loppumittauksen osalta parittaisen t-testin\navulla.\nTietokoneharjoitteiden lukemisnopeus kehittyi mittausten v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4\nnopeuttamattomana ett\u00e4 nopeutettuna. Interventioon osallistuneiden lukemissujuvuutta\ntarkasteltiin my\u00f6s Lukilasse -sanalistan ja el\u00e4inaiheisten tekstien avulla. N\u00e4ist\u00e4 vain\nLukilassen tulokset osoittivat selv\u00e4\u00e4 lukemissujuvuuden kehittymist\u00e4. Siirtovaikutusta\nmuihin lukemisen teht\u00e4viin ei havaittu. Kontrolliryhm\u00e4n lukemismotivaatio oli\nmy\u00f6nteisempi niin kouluteht\u00e4vien kuin vapaa-ajan lukemisenkin osalta kuin koeryhm\u00e4ll\u00e4.\nKummankin interventioryhm\u00e4n motivaatio kohoaa silloin kun he saavat intervention\ntarjoamaa tukea. Muutoin interventioryhmien motivaatio laskee. Joukossa on kuitenkin\nyksil\u00f6it\u00e4, joiden lukemismotivaatio on viimeisell\u00e4 mittauskerralla korkeampi kuin mit\u00e4 se\nalussa oli.\nAiempien tutkimusten perusteella harjoittelun tulisi olla pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4, jotta\nlukemissujuvuuden kehittyminen ilmenisi my\u00f6s harjoittelun ulkopuolisissa konteksteissa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen interventiojaksot olivat suhteellisen lyhyet, mutta lasten lukunopeus\nkehittyi kuitenkin selv\u00e4sti. Joukosta kuitenkin l\u00f6ytyi my\u00f6s lapsia, joiden lukemissujuvuus\nei kehittynyt. Syit\u00e4 voi olla useita ja jatkossa olisi hyv\u00e4 tarkastella my\u00f6s ns. oppimisen\nvastustajien tukikeinoja. Tehokkaista lukemissujuvuuden harjoitusmenetelmist\u00e4 tarvitaan\nlis\u00e4\u00e4 tutkimustietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Outi Jousenkyl\u00e4 (oumajous) on 2015-08-09 18:44:51.990319. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-08-09T18:44:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508092630.pdf: 277539 bytes, checksum: af304cb12ee744be559f7d33a52070aa (MD5)\nlicense.html: 1166 bytes, checksum: 0b60ffb8ee7781f534b372547ff307bf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-08-09T18:44:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201508092630.pdf: 277539 bytes, checksum: af304cb12ee744be559f7d33a52070aa (MD5)\nlicense.html: 1166 bytes, checksum: 0b60ffb8ee7781f534b372547ff307bf (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (46 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventiotutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemismotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopeutettu lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokoneavusteinen lukemisharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201508092630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-08-09T18:44:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46577
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jousenkylä, Outi Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon interventiotutkimus lukemissujuvuus lukemismotivaatio nopeutettu lukeminen tietokoneavusteinen lukemisharjoittelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 interventio lukeminen sujuvuus motivaatio tietokoneavusteinen opetus
title Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
title_full Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
title_fullStr Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
title_full_unstemmed Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
title_short Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
title_sort tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja motivaatioon
title_txtP Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
topic interventiotutkimus lukemissujuvuus lukemismotivaatio nopeutettu lukeminen tietokoneavusteinen lukemisharjoittelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 interventio lukeminen sujuvuus motivaatio tietokoneavusteinen opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education interventio interventiotutkimus lukeminen lukemismotivaatio lukemissujuvuus motivaatio nopeutettu lukeminen sujuvuus tietokoneavusteinen lukemisharjoittelu tietokoneavusteinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46577 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508092630
work_keys_str_mv AT jousenkyläouti tietokoneavusteisennopeutetunlukemisharjoittelunvaikutuslukemissujuvuuteenjamotiv