Tutkimus pop/jazz- ja klassisen musiikin opiskelijoiden asenteista toisiaan kohtaan

Asenteet ja mielikuvat jäsentävät kokemustamme maailmasta ja samalla ne ovat myös sosiaalista ympäristöämme ja vuorovaikutustamme muovaavia tekijöitä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin musiikin ammattiopiskelijoiden asenteita toisiaan kohtaan ja selvitettiin, onko asenteita havaittavissa. Samalla oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helske, Elli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46575
Description
Summary:Asenteet ja mielikuvat jäsentävät kokemustamme maailmasta ja samalla ne ovat myös sosiaalista ympäristöämme ja vuorovaikutustamme muovaavia tekijöitä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin musiikin ammattiopiskelijoiden asenteita toisiaan kohtaan ja selvitettiin, onko asenteita havaittavissa. Samalla oli olennaista tutkia myös sitä, löytyykö näiden kahden ryhmän välillä eroja ja kartoitettiinasenteiden alkuperää. Sivujuonteena tutkimuksessa kulkee identiteetin merkitys. Identiteetti rakentuu sosiaalisessa kanssakäymisessä ja siksi siihen liittyy myös erilaisiin ryhmiin kuuluminen ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa. Koska identiteetti on perusta sosiaaliselle toiminnallemme ja vuorovaikutukselle on se samaten suhteessa myös henkilökohtaisiin asenteisiimme ja ympäröivän maailman ymmärtämiseen. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Jyväskylän ammattiopiston musiikinalan perustutkintoa opiskelevaa henkilöä, joista kaksi oli klassisen ja kaksi pop/jazz-puolen opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapaa käyttäen. Haastateltaville esitettiin ensiksi väittämiä lomakkeella, jonka jälkeen he saivat haastattelutilanteessa kertoa näkemyksensä ja perustelunsa miksi vastasivat väittämiin kuten vastasivat. Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin opiskelijoilla on asenteita, mutta samalla kävi myös ilmi se, kuinka kontekstisidonnaisia ja sosiaalisen vuorovaikutuksen mukaan vaihtelevia asenteet ovat. Väittämiin saatettiin esimerkiksi vastata eri tavalla kuin mitä haastatteluvaiheessa perusteluista kävi ilmi. Tutkimuksessa selvisi myös se, että sosiaalisten ryhmien ja opetuksen katsottiin olevan monen mielikuvan ja asenteen taustalla.