Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten ennakointeja tulevasta koulutuksestaan, niiden muutosta 7. ja 9. luokan välillä ja toteutumista 20-vuotiaaksi mennessä. Tutkimuksessa vertailtiin keskenään heikkojen lukijoiden ryhmää sekä ikätasolleen tyypillisesti lukevien ryhmää. Lisäksi tarkasteltiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Louhisuo, Veera, Saartoala, Päivi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46554
_version_ 1828193113108119552
author Louhisuo, Veera Saartoala, Päivi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Louhisuo, Veera Saartoala, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Louhisuo, Veera Saartoala, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Louhisuo, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten ennakointeja tulevasta koulutuksestaan, niiden muutosta 7. ja 9. luokan välillä ja toteutumista 20-vuotiaaksi mennessä. Tutkimuksessa vertailtiin keskenään heikkojen lukijoiden ryhmää sekä ikätasolleen tyypillisesti lukevien ryhmää. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolieroja lukijaryhmien välillä koulutusennakoinneissa, niiden muutoksessa ja toteutumisessa. Tutkimus on osa Suomen Akatemian SkidiKids-hanketta, jossa tutkitaan lasten ja nuorten hyvinvointia, terveyttä ja kasvuympäristöjä. Hanke on jatkoa Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia (JLD) - tutkimusprojektille, jossa on tutkittu lasten kehitystä syntymästä yläkoulun päättymiseen saakka. Tässä tutkimuksessa tutkittavina oli 1186 yläkouluikäistä nuorta, joista 20-vuotiaiden aineistoon saatiin 230 nuoren vastaukset. Nuorten lukutaitoa mitattiin 7. ja 9. luokalla kolmen lukutaitoa mittaavan testin avulla. Koulutusennakointeja nuoret arvioivat molempina ajankohtina kyselylomakkeella, jossa kysyttiin sekä peruskoulun jälkeistä koulutusta että ylintä koulutusta, jonka nuori aikoo suorittaa. Tulokset osoittivat, että heikot lukijat ennakoivat menevänsä peruskoulun jälkeen tyypillisiä lukijoita useammin ammattikouluun ja harvemmin lukioon. Ylimmäksi koulutuksekseen he taas ennakoivat tyypillisiä lukijoita useammin ammattikoulun ja harvemmin yliopiston. Koulutusennakointien muutoksen suhteen lukijaryhmien välillä ei löytynyt eroa, ja ennakoinnit osoittautuivat melko pysyviksi toisen asteen koulutuksen suhteen. Ylimmän koulutuksen suhteen muutosta tapahtui enemmän. Tulosten mukaan 20-vuotiaana suoritetut tai keskeneräiset opinnot olivat heikkojen lukijoiden ryhmässä koulutustasoltaan matalampia kuin tyypillisten lukijoiden ryhmässä. Toisen asteen koulutusennakointien toteutumisen suhteen tulokset antoivat viitteitä siitä, että tyypilliset lukijat päätyvät hieman useammin ennakoimaansa koulutukseen. Ylimmän koulutusennakoinnin toteutumisessa ei löydetty eroa lukijaryhmien välillä. Sukupuolitarkastelut osoittivat, että lukutaidolla oli jonkin verran enemmän vaikutusta poikien koulutusennakointeihin, sillä poikien kohdalla lukijaryhmien välillä oli eroa sekä toisen asteen että ylimmän koulutuksen suhteen, kun taas tytöillä ero näkyi vain toisen asteen koulutusennakoinneissa. Tyttöjen osuus heikkojen lukijoiden ryhmästä oli kuitenkin pieni, mikä saattaa selittää tulosta. Jatkossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota lukivaikeuden tunnistamiseen ja tukemiseen sekä tarjota yläkouluikäisille oppilaanohjausta siinä määrin, että heillä on riittävästi tietoa tulevaisuuden toiveammattien vaatimasta koulutuksesta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eklund, Kenneth", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhisuo, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saartoala, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-30T08:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-30T08:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten ennakointeja tulevasta koulutuksestaan, niiden muutosta 7. ja\r\n9. luokan v\u00e4lill\u00e4 ja toteutumista 20-vuotiaaksi menness\u00e4. Tutkimuksessa vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n\r\nheikkojen lukijoiden ryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ik\u00e4tasolleen tyypillisesti lukevien ryhm\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin\r\nsukupuolieroja lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 koulutusennakoinneissa, niiden muutoksessa ja toteutumisessa.\r\nTutkimus on osa Suomen Akatemian SkidiKids-hanketta, jossa tutkitaan lasten ja nuorten hyvinvointia,\r\nterveytt\u00e4 ja kasvuymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. Hanke on jatkoa Jyv\u00e4skyl\u00e4 Longitudinal Study of Dyslexia (JLD) -\r\ntutkimusprojektille, jossa on tutkittu lasten kehityst\u00e4 syntym\u00e4st\u00e4 yl\u00e4koulun p\u00e4\u00e4ttymiseen saakka. T\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa tutkittavina oli 1186 yl\u00e4kouluik\u00e4ist\u00e4 nuorta, joista 20-vuotiaiden aineistoon saatiin 230\r\nnuoren vastaukset. Nuorten lukutaitoa mitattiin 7. ja 9. luokalla kolmen lukutaitoa mittaavan testin\r\navulla. Koulutusennakointeja nuoret arvioivat molempina ajankohtina kyselylomakkeella, jossa\r\nkysyttiin sek\u00e4 peruskoulun j\u00e4lkeist\u00e4 koulutusta ett\u00e4 ylint\u00e4 koulutusta, jonka nuori aikoo suorittaa.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 heikot lukijat ennakoivat menev\u00e4ns\u00e4 peruskoulun j\u00e4lkeen tyypillisi\u00e4\r\nlukijoita useammin ammattikouluun ja harvemmin lukioon. Ylimm\u00e4ksi koulutuksekseen he taas\r\nennakoivat tyypillisi\u00e4 lukijoita useammin ammattikoulun ja harvemmin yliopiston.\r\nKoulutusennakointien muutoksen suhteen lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei l\u00f6ytynyt eroa, ja ennakoinnit\r\nosoittautuivat melko pysyviksi toisen asteen koulutuksen suhteen. Ylimm\u00e4n koulutuksen suhteen\r\nmuutosta tapahtui enemm\u00e4n. Tulosten mukaan 20-vuotiaana suoritetut tai keskener\u00e4iset opinnot olivat\r\nheikkojen lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4 koulutustasoltaan matalampia kuin tyypillisten lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4.\r\nToisen asteen koulutusennakointien toteutumisen suhteen tulokset antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tyypilliset\r\nlukijat p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t hieman useammin ennakoimaansa koulutukseen. Ylimm\u00e4n koulutusennakoinnin\r\ntoteutumisessa ei l\u00f6ydetty eroa lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4. Sukupuolitarkastelut osoittivat, ett\u00e4 lukutaidolla\r\noli jonkin verran enemm\u00e4n vaikutusta poikien koulutusennakointeihin, sill\u00e4 poikien kohdalla\r\nlukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli eroa sek\u00e4 toisen asteen ett\u00e4 ylimm\u00e4n koulutuksen suhteen, kun taas tyt\u00f6ill\u00e4 ero\r\nn\u00e4kyi vain toisen asteen koulutusennakoinneissa. Tytt\u00f6jen osuus heikkojen lukijoiden ryhm\u00e4st\u00e4 oli\r\nkuitenkin pieni, mik\u00e4 saattaa selitt\u00e4\u00e4 tulosta. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lukivaikeuden\r\ntunnistamiseen ja tukemiseen sek\u00e4 tarjota yl\u00e4kouluik\u00e4isille oppilaanohjausta siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 heill\u00e4 on\r\nriitt\u00e4v\u00e4sti tietoa tulevaisuuden toiveammattien vaatimasta koulutuksesta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Louhisuo (velouhis) on 2015-07-30 08:55:33.195315. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-30T08:55:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507302604.pdf: 546689 bytes, checksum: e73f37886bb311a34f59abdceefcdccc (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3afb5c336a2d8f97451854b11eb431a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-30T08:55:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507302604.pdf: 546689 bytes, checksum: e73f37886bb311a34f59abdceefcdccc (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3afb5c336a2d8f97451854b11eb431a9 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (38 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sek\u00e4 toteutumiseen 20 vuoden i\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507302604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-30T08:55:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46554
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:32Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b3dbcf4e-f107-4f3a-9b69-6b9d97fa9e4d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507302604.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Louhisuo, Veera Saartoala, Päivi Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt nuoret koulutus koulutusvalinnat
title Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_full Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_fullStr Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_full_unstemmed Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_short Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_sort lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7 ja 9 luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
title_txtP Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sekä toteutumiseen 20 vuoden iässä
topic Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt nuoret koulutus koulutusvalinnat
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulutus koulutusvalinnat lukihäiriöt nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46554 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507302604
work_keys_str_mv AT louhisuoveera lukivaikeudenyhteysnuortenkoulutusennakointeihinjaniidenmuutokseen7ja9luokallasekä