fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eklund, Kenneth", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhisuo, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saartoala, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-30T08:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-30T08:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1494825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten ennakointeja tulevasta koulutuksestaan, niiden muutosta 7. ja\r\n9. luokan v\u00e4lill\u00e4 ja toteutumista 20-vuotiaaksi menness\u00e4. Tutkimuksessa vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n\r\nheikkojen lukijoiden ryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ik\u00e4tasolleen tyypillisesti lukevien ryhm\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin\r\nsukupuolieroja lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 koulutusennakoinneissa, niiden muutoksessa ja toteutumisessa.\r\nTutkimus on osa Suomen Akatemian SkidiKids-hanketta, jossa tutkitaan lasten ja nuorten hyvinvointia,\r\nterveytt\u00e4 ja kasvuymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. Hanke on jatkoa Jyv\u00e4skyl\u00e4 Longitudinal Study of Dyslexia (JLD) -\r\ntutkimusprojektille, jossa on tutkittu lasten kehityst\u00e4 syntym\u00e4st\u00e4 yl\u00e4koulun p\u00e4\u00e4ttymiseen saakka. T\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa tutkittavina oli 1186 yl\u00e4kouluik\u00e4ist\u00e4 nuorta, joista 20-vuotiaiden aineistoon saatiin 230\r\nnuoren vastaukset. Nuorten lukutaitoa mitattiin 7. ja 9. luokalla kolmen lukutaitoa mittaavan testin\r\navulla. Koulutusennakointeja nuoret arvioivat molempina ajankohtina kyselylomakkeella, jossa\r\nkysyttiin sek\u00e4 peruskoulun j\u00e4lkeist\u00e4 koulutusta ett\u00e4 ylint\u00e4 koulutusta, jonka nuori aikoo suorittaa.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 heikot lukijat ennakoivat menev\u00e4ns\u00e4 peruskoulun j\u00e4lkeen tyypillisi\u00e4\r\nlukijoita useammin ammattikouluun ja harvemmin lukioon. Ylimm\u00e4ksi koulutuksekseen he taas\r\nennakoivat tyypillisi\u00e4 lukijoita useammin ammattikoulun ja harvemmin yliopiston.\r\nKoulutusennakointien muutoksen suhteen lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei l\u00f6ytynyt eroa, ja ennakoinnit\r\nosoittautuivat melko pysyviksi toisen asteen koulutuksen suhteen. Ylimm\u00e4n koulutuksen suhteen\r\nmuutosta tapahtui enemm\u00e4n. Tulosten mukaan 20-vuotiaana suoritetut tai keskener\u00e4iset opinnot olivat\r\nheikkojen lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4 koulutustasoltaan matalampia kuin tyypillisten lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4.\r\nToisen asteen koulutusennakointien toteutumisen suhteen tulokset antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tyypilliset\r\nlukijat p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t hieman useammin ennakoimaansa koulutukseen. Ylimm\u00e4n koulutusennakoinnin\r\ntoteutumisessa ei l\u00f6ydetty eroa lukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4. Sukupuolitarkastelut osoittivat, ett\u00e4 lukutaidolla\r\noli jonkin verran enemm\u00e4n vaikutusta poikien koulutusennakointeihin, sill\u00e4 poikien kohdalla\r\nlukijaryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli eroa sek\u00e4 toisen asteen ett\u00e4 ylimm\u00e4n koulutuksen suhteen, kun taas tyt\u00f6ill\u00e4 ero\r\nn\u00e4kyi vain toisen asteen koulutusennakoinneissa. Tytt\u00f6jen osuus heikkojen lukijoiden ryhm\u00e4st\u00e4 oli\r\nkuitenkin pieni, mik\u00e4 saattaa selitt\u00e4\u00e4 tulosta. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lukivaikeuden\r\ntunnistamiseen ja tukemiseen sek\u00e4 tarjota yl\u00e4kouluik\u00e4isille oppilaanohjausta siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 heill\u00e4 on\r\nriitt\u00e4v\u00e4sti tietoa tulevaisuuden toiveammattien vaatimasta koulutuksesta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Louhisuo (velouhis) on 2015-07-30 08:55:33.195315. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-30T08:55:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507302604.pdf: 546689 bytes, checksum: e73f37886bb311a34f59abdceefcdccc (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3afb5c336a2d8f97451854b11eb431a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-30T08:55:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507302604.pdf: 546689 bytes, checksum: e73f37886bb311a34f59abdceefcdccc (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3afb5c336a2d8f97451854b11eb431a9 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (38 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukivaikeuden yhteys nuorten koulutusennakointeihin ja niiden muutokseen 7. ja 9. luokalla sek\u00e4 toteutumiseen 20 vuoden i\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507302604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-30T08:55:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|