”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään

Tämä laadullinen tutkimus käsittelee 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 3−6-vuotiaat lapset antavat tyttönä ja poikana olemiselle. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, miten lapset suhtautuvat omaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salow, Tanja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46543
_version_ 1826225807369961473
author Salow, Tanja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salow, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salow, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salow, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tämä laadullinen tutkimus käsittelee 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 3−6-vuotiaat lapset antavat tyttönä ja poikana olemiselle. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, miten lapset suhtautuvat omaan ja vastakkaiseen sukupuoleen. Valitsin tutkimukseni kohdejoukoksi erään jyväskyläläisen päiväkodin 1−6-vuotiaiden lapsiryhmän. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kaksikymmentäyksi 3−6-vuotiaista lasta kahden ja kolmen lapsen ryhmissä. Käytin haastatteluissa keskusteluun virittävänä materiaalina kuvia. Analysoin aineiston käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tuloksista selvisi, että jo 3-vuotiaat lapset olivat tehneet havaintoja sukupuoleen liittyvistä leikkieroista. Lapset määrittelivät tytöille kuuluviksi leikeiksi barbi- ja kotileikin sekä pojille kuuluviksi erilaiset rakenteluleikit. Vastakkaista sukupuolta olevan kanssa leikkimiseen suhtautuivat tytöt ja pojat osittain eri tavalla. Tytöt suhtautuivat poikien kanssa leikkimiseen myönteisesti ja toivat poikien kanssa leikkimisen avoimesti esiin. Pojat puolestaan eivät kertoneet tyttöjen kanssa leikkimisestä ennen kuin siitä suoraa kysyttäessä. Tällöin pojat ilmaisivat toisinaan epävarmuutta ja toisinaan myönteisyyttä tyttöjen kanssa leikkimisestä. Tulosten mukaan poikana olemiseen liitettiin vallattomuus ja rajuus, mahdollisuudet ja vapaudet sekä erottautuminen tyttöydestä. Tyttönä olemiseen taas liitettiin rauhallisuus ja säännöt, rajatut mahdollisuudet sekä herkkyys ja haavoittuvaisuus. Tuloksista selvisi tytöillä olevan vapaammat mahdollisuudet osallistua myös perinteisesti maskuliinisiksi luokiteltuihin leikkeihin, kun taas poikien kohdalla feminiinisistä leikeistä ja leluista erottautuminen koettiin tärkeäksi.
first_indexed 2015-07-26T20:00:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salow, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-26T13:21:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-26T13:21:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus k\u00e4sittelee 3\u22126-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksi\u00e4 heid\u00e4n leikeiss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 3\u22126-vuotiaat lapset antavat tytt\u00f6n\u00e4 ja poikana olemiselle. Kiinnostuksen kohteena oli my\u00f6s se, miten lapset suhtautuvat omaan ja vastakkaiseen sukupuoleen.\n\nValitsin tutkimukseni kohdejoukoksi er\u00e4\u00e4n jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kodin 1\u22126-vuotiaiden lapsiryhm\u00e4n. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston haastattelemalla kaksikymment\u00e4yksi 3\u22126-vuotiaista lasta kahden ja kolmen lapsen ryhmiss\u00e4. K\u00e4ytin haastatteluissa keskusteluun viritt\u00e4v\u00e4n\u00e4 materiaalina kuvia. Analysoin aineiston k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 jo 3-vuotiaat lapset olivat tehneet havaintoja sukupuoleen liittyvist\u00e4 leikkieroista. Lapset m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t tyt\u00f6ille kuuluviksi leikeiksi barbi- ja kotileikin sek\u00e4 pojille kuuluviksi erilaiset rakenteluleikit. Vastakkaista sukupuolta olevan kanssa leikkimiseen suhtautuivat tyt\u00f6t ja pojat osittain eri tavalla. Tyt\u00f6t suhtautuivat poikien kanssa leikkimiseen my\u00f6nteisesti ja toivat poikien kanssa leikkimisen avoimesti esiin. Pojat puolestaan eiv\u00e4t kertoneet tytt\u00f6jen kanssa leikkimisest\u00e4 ennen kuin siit\u00e4 suoraa kysytt\u00e4ess\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in pojat ilmaisivat toisinaan ep\u00e4varmuutta ja toisinaan my\u00f6nteisyytt\u00e4 tytt\u00f6jen kanssa leikkimisest\u00e4.\n\nTulosten mukaan poikana olemiseen liitettiin vallattomuus ja rajuus, mahdollisuudet ja vapaudet sek\u00e4 erottautuminen tytt\u00f6ydest\u00e4. Tytt\u00f6n\u00e4 olemiseen taas liitettiin rauhallisuus ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, rajatut mahdollisuudet sek\u00e4 herkkyys ja haavoittuvaisuus. Tuloksista selvisi tyt\u00f6ill\u00e4 olevan vapaammat mahdollisuudet osallistua my\u00f6s perinteisesti maskuliinisiksi luokiteltuihin leikkeihin, kun taas poikien kohdalla feminiinisist\u00e4 leikeist\u00e4 ja leluista erottautuminen koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Salow (tanannsa) on 2015-07-26 13:21:52.693430. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-26T13:21:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507262590.pdf: 701756 bytes, checksum: 76b4318bfc020d08705d227f473b7011 (MD5)\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: 68000f9bfa21881a7e715384fc756cc0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-26T13:21:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507262590.pdf: 701756 bytes, checksum: 76b4318bfc020d08705d227f473b7011 (MD5)\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: 68000f9bfa21881a7e715384fc756cc0 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feminismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poststrukturalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4haastattelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMit\u00e4 se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tytt\u00f6? Ei mit\u00e4\u00e4n.\u201d : 3\u22126-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksi\u00e4 heid\u00e4n leikeiss\u00e4\u00e4n", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507262590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-26T13:21:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46543
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/507c5e3c-7d61-4941-8d64-13480abf7720\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507262590.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salow, Tanja ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään lapset sukupuoli leikki feminismi poststrukturalismi ryhmähaastattelut Varhaiskasvatus
title ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_full ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_fullStr ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_full_unstemmed ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_short ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.”
title_sort mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö ei mitään 3−6 vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_sub 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
title_txtP ”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
topic lapset sukupuoli leikki feminismi poststrukturalismi ryhmähaastattelut Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus feminismi lapset leikki poststrukturalismi ryhmähaastattelut sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46543 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507262590
work_keys_str_mv AT salowtanja mitäsehaittaavaikkaleikkiipoikienkaavaikkaontyttöeimitään3−6vuotiaidenlastensukupuole