Summary: | Pedagogiikassa ja kielenopetuksen tutkimuksessa on jo vuosia painotettu motivaation merkitystä sekä oppilaille että opettajille ja motivaation vaikutusta oppimiseen. Motivaatiota on tutkittu laajasti ja monipuolisesti samoin kuin vaikuttavia tekijöitä oppilasmotivaatiossa, mutta englannin opettajan keinoja motivoida oppilaita ei ole tarkasteltu samalla aktiivisuudella. Täydentääkseen tätä tutkimuskenttää tämä tutkielma tutkii nimenomaan englannin opettajien keinoja motivoida oppilaita esitettynä elokuvissa Dangerous Minds sekä Dead Poets Society. Tutkimus keskustelee myös siitä, voidaanko näitä keinoja soveltaa käytännön opetustyöhön ja kuinka hyvin nämä keinot vastaavat motivoivan opetuksen teoriaa.
Tutkimus toteutettiin observoimalla siihen valittuja elokuvia ja litteroimalla kohtaukset, jotka liittyivät opettamiseen tai kanssakäymiseen oppilaiden kanssa. Kohtausten analyysissä tarkasteltiin millaisia motivoinnin keinoja käytettyjen elokuvien opettajahahmot hyödynsivät opetuksessaan ja suhteessaan oppilaisiin. Käytetyt motivoinnin keinot vastaavat hyvin suurilta osin alan teoriakirjallisuudessa tarjottuja motivoinnin tapoja, ja elokuvissa esitetyt keinot ovat myös sovellettavissa käytäntöön lukuun ottamatta joitakin korkealentoisia poikkeuksia. Syy näille poikkeuksille, jotka eivät sellaisinaan sovellu käytännön opetuskäyttöön, sekä kirjallisuudessa esitetyille, mutta elokuvissa poissaoleville motivoinnin keinoille on todennäköisimmin elokuvayleisön kiinnostuksen ylläpitäminen. Opettajan oma motivaatio ja innostus, vaihtelevat, monipuoliset opetusmenelmät sekä se, että oppilaat kokevat opettajan välittävän, nousevat merkittävimmiksi tekijöiksi elokuvien pohjalta. Opettajahahmot hyödyntävät myös lukemattomia muita motivoinnin keinoja, kuten oppilaiden haastamista sopivalla vaikeustasolla sekä vertaistukea.
|