Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa

Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri kulttuuritaustoja edustavia lapsia ja nuoria. Opettajilla on vastuullinen ja vaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abahassine, Sami
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46500
_version_ 1826225690056327168
author Abahassine, Sami
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Abahassine, Sami Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Abahassine, Sami Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Abahassine, Sami
datasource_str_mv jyx
description Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri kulttuuritaustoja edustavia lapsia ja nuoria. Opettajilla on vastuullinen ja vaativa tehtävä moninaisuuden lisääntyessä kouluissa. He pyrkivät myös omalta osaltaan kasvattamaan kaikista lapsista ja nuorista yhteiskuntamme täysipainoisia jäseniä. Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksessa toimivien opettajien näkemyksiä ja käsityksiä monikulttuurisuudesta ja sen merkityksestä haastateltujen opettajien työhön. Opettajien rooli kasvattajina ja tiedollisten taitojen välittäjinä nähdään tässä tutkimuksessa yhteiskunnallisesti merkittävänä ja koulu keskeisenä kasvatusinstituutiona. Monikulttuurinen koulu, joka tässä tutkimuksessa tarkoittaa erityisesti etnistä ja kulttuurista moninaisuutta, on varmasti rikastuttanut opettajien työtä, mutta myös tuonut uusia haasteita peruskoulun arkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto muodostuu yhdeksästä alakoulun opettajille tehdystä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joiden avulla on pyritty antamaan painoarvoa haastateltavien kokemuksille, asenteille ja näkemyksille. Aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti ja analyysimenetelmänä on käytetty väljää sisällönanalyysia Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että haastatellut opettajat kokivat monikulttuurisessa koulussa työskentelyn pääsääntöisesti myönteisesti, mutta toivat esiin myös monikulttuurisen koulun haasteita ja kehittämiskohtia. Kaikkien oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen koettiin tärkeäksi. Haastatellut kokivat oman merkityksensä maahanmuuttajaoppilaan elämässä vaihtelevasti joko henkilökohtaisesti merkittävänä tai melko vähäisenä. Suurin osa opettajista näki maahanmuuttajalapsen tarvitsevan samanlaista opettajaa kuin muutkin lapset. Opetussuunnitelmissa kirjatut monikulttuurisuustavoitteet koettiin yksittäisen opettajan näkökulmasta melko vaikeasti toteutettavina. Suurin osa haastatelluista ei nähnyt tarvitsevansa erityistä koulutusta monikulttuurisuuteen liittyen. Haastatellut opettajat toivat melko vähän esiin oman työnsä tai koulutuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Haastatellut opettajat eivät nostaneet erityisesti esiin koulun suhdetta laajempaan sosiopoliittiseen ja kulttuuriseen järjestelmään. Kukaan haastatelluista ei ollut sitä mieltä, että maahanmuuttajaoppilaille tarkoitettuja resursseja olisi liikaa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Abahassine, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-14T04:21:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-14T04:21:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1477307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kansainv\u00e4listyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset n\u00e4kyv\u00e4t\nluonnollisesti my\u00f6s kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina ty\u00f6ntekij\u00f6in\u00e4 ja kunnan virkamiehin\u00e4,\nkohtaavatkin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n monia eri kulttuuritaustoja edustavia lapsia ja nuoria. Opettajilla on\nvastuullinen ja vaativa teht\u00e4v\u00e4 moninaisuuden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 kouluissa. He pyrkiv\u00e4t my\u00f6s omalta\nosaltaan kasvattamaan kaikista lapsista ja nuorista yhteiskuntamme t\u00e4ysipainoisia j\u00e4seni\u00e4.\nTutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksessa toimivien opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja k\u00e4sityksi\u00e4\nmonikulttuurisuudesta ja sen merkityksest\u00e4 haastateltujen opettajien ty\u00f6h\u00f6n. Opettajien rooli\nkasvattajina ja tiedollisten taitojen v\u00e4litt\u00e4jin\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa yhteiskunnallisesti\nmerkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja koulu keskeisen\u00e4 kasvatusinstituutiona. Monikulttuurinen koulu, joka t\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa tarkoittaa erityisesti etnist\u00e4 ja kulttuurista moninaisuutta, on varmasti rikastuttanut\nopettajien ty\u00f6t\u00e4, mutta my\u00f6s tuonut uusia haasteita peruskoulun arkeen.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto muodostuu yhdeks\u00e4st\u00e4 alakoulun opettajille\ntehdyst\u00e4 puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joiden avulla on pyritty antamaan painoarvoa\nhaastateltavien kokemuksille, asenteille ja n\u00e4kemyksille. Aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti ja\nanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty v\u00e4lj\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia\nTutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 haastatellut opettajat kokivat monikulttuurisessa\nkoulussa ty\u00f6skentelyn p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6nteisesti, mutta toivat esiin my\u00f6s monikulttuurisen\nkoulun haasteita ja kehitt\u00e4miskohtia. Kaikkien oppilaiden yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioiminen\nkoettiin t\u00e4rke\u00e4ksi. Haastatellut kokivat oman merkityksens\u00e4 maahanmuuttajaoppilaan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\nvaihtelevasti joko henkil\u00f6kohtaisesti merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tai melko v\u00e4h\u00e4isen\u00e4. Suurin osa opettajista n\u00e4ki\nmaahanmuuttajalapsen tarvitsevan samanlaista opettajaa kuin muutkin lapset. Opetussuunnitelmissa\nkirjatut monikulttuurisuustavoitteet koettiin yksitt\u00e4isen opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta melko vaikeasti\ntoteutettavina. Suurin osa haastatelluista ei n\u00e4hnyt tarvitsevansa erityist\u00e4 koulutusta\nmonikulttuurisuuteen liittyen. Haastatellut opettajat toivat melko v\u00e4h\u00e4n esiin oman ty\u00f6ns\u00e4 tai\nkoulutuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Haastatellut opettajat eiv\u00e4t nostaneet erityisesti esiin\nkoulun suhdetta laajempaan sosiopoliittiseen ja kulttuuriseen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Kukaan haastatelluista\nei ollut sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 maahanmuuttajaoppilaille tarkoitettuja resursseja olisi liikaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-07-14 04:21:57.973411. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-14T04:21:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507142574.pdf: 306805 bytes, checksum: d1e305b9da7c719c08810a78f0279d00 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-14T04:21:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507142574.pdf: 306805 bytes, checksum: d1e305b9da7c719c08810a78f0279d00 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Monikulttuurinen koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piilo-opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507142574", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-14T04:21:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piilo-opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46500
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Abahassine, Sami Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa Monikulttuurinen koulu monikulttuurisuus opettajuus oppilas maahanmuuttaja opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelma koulutuspolitiikka valta Sosiologia Sociology 203 koulu opettajat oppilaat maahanmuuttajat opetussuunnitelmat piilo-opetussuunnitelmat
title Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_full Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_fullStr Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_full_unstemmed Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_short Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_sort opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
title_txtP Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
topic Monikulttuurinen koulu monikulttuurisuus opettajuus oppilas maahanmuuttaja opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelma koulutuspolitiikka valta Sosiologia Sociology 203 koulu opettajat oppilaat maahanmuuttajat opetussuunnitelmat piilo-opetussuunnitelmat
topic_facet 203 Monikulttuurinen koulu Sociology Sosiologia koulu koulutuspolitiikka maahanmuuttaja maahanmuuttajat monikulttuurisuus opettajat opettajuus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppilaat oppilas piilo-opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelmat valta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507142574
work_keys_str_mv AT abahassinesami opettajamonikulttuurisuudenkohtaajanaperuskoulunarjessa