"Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" nonce borrowings in video gaming environment

Videopelit ovat viime vuosina nousseet valtavirran vapaa-ajan aktiviteetiksi esimerkiksi television katselun ja urheilun ohelle. Videopelejä voi pelata monilla eri laitteilla kuten pelikonsoleilla, tietokoneilla sekä puhelimilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Internet on myös mahdollistanut pel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkimattila, Oskari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46498
_version_ 1826225810364694528
author Mäkimattila, Oskari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkimattila, Oskari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkimattila, Oskari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkimattila, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat viime vuosina nousseet valtavirran vapaa-ajan aktiviteetiksi esimerkiksi television katselun ja urheilun ohelle. Videopelejä voi pelata monilla eri laitteilla kuten pelikonsoleilla, tietokoneilla sekä puhelimilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Internet on myös mahdollistanut pelaamisen sekä kommunikoinnin pelaajien välillä paikasta riippumatta. Pelien ollessa valtaosin englanninkielisiä, pelaajat, jotka pelaavat yhdessä muiden kansalaisuuksien kanssa, valitsevat yleensä englannin yhteiseksi kommunikoinnin välineeksi. Englannin kielen asema sekä peleissä että tietokoneympäristössä yleensä on johtanut siihen, että esimerkiksi suomalaiset pelaajat käyttävät englanninkielisiä ilmauksia myös toistensa kanssa, silloin kun englantia ei välttämättä tarvittaisi. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään miten ja miksi lainasanoja ja muita englanninkielisiä ilmaisuja käytetään videopelejä pelattaessa. Aineisto kerättiin tallentamalla ääntä ja videota pelisessioista yhteensä noin kolme tuntia. Tämän lisäksi osallistujia pyydettiin vastaamaan lyhyeen kyselyyn lainasanojen käyttöön liittyen. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi henkilöä, joiden lisäksi myös tutkija itse oli mukana pelaamassa. Tutkimuksessa käytetyt kaksi peliä olivat Battlefield 4 ja SpeedRunners. Tutkimuksessa keskitytään vakiintumattomiin lainauksiin (englanniksi “nonce borrowing”), kuten “beissi” tai “healtti”. Tällaisia sanoja tai ilmaisuja löytyi pelisessioiden tallennuksista noin 280, eli keskimäärin noin 1,6 englanninkielistä lainausta käytettiin joka minuutti. Tämä luku pysyi vakiona tarkasteltavan tallennuksen pituudesta tai siinä esiintyvien osanottajien määrästä riippumatta. Käytetyt ilmaisut liittyivät lähes poikkeuksetta pelattavaan peliin. Suurin osa ilmaisuista oli substantiiveja, toiseksi eniten oli verbejä. Muiden sanaluokkien edustajia löytyi melko vähän. Osanottajat kertoivat, että syy englanninkielisten ilmausten käyttöön pelattaessa on niiden lyhyys verrattuna suomalaisiin vastineisiin sekä se, että ne kuulostavat usein paremmilta.
first_indexed 2015-07-13T20:00:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Helena H\u00f6yl\u00e4", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kimattila, Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-13T13:57:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-13T13:57:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46498", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat viime vuosina nousseet valtavirran vapaa-ajan aktiviteetiksi esimerkiksi television katselun ja urheilun ohelle. Videopelej\u00e4 voi pelata monilla eri laitteilla kuten pelikonsoleilla, tietokoneilla sek\u00e4 puhelimilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Internet on my\u00f6s mahdollistanut pelaamisen sek\u00e4 kommunikoinnin pelaajien v\u00e4lill\u00e4 paikasta riippumatta. Pelien ollessa valtaosin englanninkielisi\u00e4, pelaajat, jotka pelaavat yhdess\u00e4 muiden kansalaisuuksien kanssa, valitsevat yleens\u00e4 englannin yhteiseksi kommunikoinnin v\u00e4lineeksi. Englannin kielen asema sek\u00e4 peleiss\u00e4 ett\u00e4 tietokoneymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 yleens\u00e4 on johtanut siihen, ett\u00e4 esimerkiksi suomalaiset pelaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englanninkielisi\u00e4 ilmauksia my\u00f6s toistensa kanssa, silloin kun englantia ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tarvittaisi.\r\n T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten ja miksi lainasanoja ja muita englanninkielisi\u00e4 ilmaisuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n videopelej\u00e4 pelattaessa. Aineisto ker\u00e4ttiin tallentamalla \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja videota pelisessioista yhteens\u00e4 noin kolme tuntia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi osallistujia pyydettiin vastaamaan lyhyeen kyselyyn lainasanojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 viisi henkil\u00f6\u00e4, joiden lis\u00e4ksi my\u00f6s tutkija itse oli mukana pelaamassa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetyt kaksi peli\u00e4 olivat Battlefield 4 ja SpeedRunners. \r\n Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n vakiintumattomiin lainauksiin (englanniksi \u201cnonce borrowing\u201d), kuten \u201cbeissi\u201d tai \u201chealtti\u201d. T\u00e4llaisia sanoja tai ilmaisuja l\u00f6ytyi pelisessioiden tallennuksista noin 280, eli keskim\u00e4\u00e4rin noin 1,6 englanninkielist\u00e4 lainausta k\u00e4ytettiin joka minuutti. T\u00e4m\u00e4 luku pysyi vakiona tarkasteltavan tallennuksen pituudesta tai siin\u00e4 esiintyvien osanottajien m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 riippumatta. K\u00e4ytetyt ilmaisut liittyiv\u00e4t l\u00e4hes poikkeuksetta pelattavaan peliin. Suurin osa ilmaisuista oli substantiiveja, toiseksi eniten oli verbej\u00e4. Muiden sanaluokkien edustajia l\u00f6ytyi melko v\u00e4h\u00e4n. Osanottajat kertoivat, ett\u00e4 syy englanninkielisten ilmausten k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n pelattaessa on niiden lyhyys verrattuna suomalaisiin vastineisiin sek\u00e4 se, ett\u00e4 ne kuulostavat usein paremmilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Oskari M\u00e4kimattila (laheosma) on 2015-07-13 13:57:48.436549. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-13T13:57:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507132572.pdf: 203441 bytes, checksum: dea5bdfec9582efe44ac2688b8cbd05c (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: eb65a88ca42fb83903c1db38479e918c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-13T13:57:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507132572.pdf: 203441 bytes, checksum: dea5bdfec9582efe44ac2688b8cbd05c (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: eb65a88ca42fb83903c1db38479e918c (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video game", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "loanword", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nonce borrowing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual practice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multiplayer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Rokuja et p\u00e4\u00e4se karkuun ilman jumpbootseja\" : nonce borrowings in video gaming environment", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507132572", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-13T13:57:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46498
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3250a0d2-032c-4623-9099-0719a0c84f4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507132572.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkimattila, Oskari "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment video game loanword nonce borrowing bilingual practice multiplayer English Englannin kieli
title "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment
title_full "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment
title_fullStr "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment
title_full_unstemmed "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment
title_short "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja"
title_sort rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja nonce borrowings in video gaming environment
title_sub nonce borrowings in video gaming environment
title_txtP "Rokuja et pääse karkuun ilman jumpbootseja" : nonce borrowings in video gaming environment
topic video game loanword nonce borrowing bilingual practice multiplayer English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English bilingual practice loanword multiplayer nonce borrowing video game
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46498 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507132572
work_keys_str_mv AT mäkimattilaoskari rokujaetpääsekarkuunilmanjumpbootsejanonceborrowingsinvideogamingenvironment