Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin

Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 79 s. Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden on todettu viime vuosikymmeninä vähentynee...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laitila, Jaakko, Aho, Tuomas
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46494
_version_ 1826225736759902208
author Laitila, Jaakko Aho, Tuomas
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitila, Jaakko Aho, Tuomas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitila, Jaakko Aho, Tuomas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitila, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 79 s. Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden on todettu viime vuosikymmeninä vähentyneen. Toisaalta fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen kiinnostavat yhä useampaa liikunta- ja kasvatusalan ammattilaista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien fyysistä aktiivisuutta ja sen yhteyttä koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 338 kolmen yläkoulun yhdeksännen luokan oppilasta, joista puolet (n=168) oli tyttöjä ja puolet (n=168) poikia. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2014. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka avulla kerättiin tietoa muun muassa oppilaiden fyysisestä aktiivisuudesta, itse arvioidusta koulumenestyksestä, osallistumisesta organisoituun tai omaehtoiseen liikuntaan ja jatko-opintosuunnitelmista. Oppilaiden taustatietoja kuvailtiin frekvensseillä ja prosenttiosuuksilla. Khiin neliö- testin avulla tutkittiin sukupuolten välisiä eroja fyysisen aktiivisuuden määrässä, koulumenestyksessä ja jatkoopintosuunnitelmissa sekä fyysisen kokonaisaktiivisuuden yhteyttä koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Tyttöjen ja poikien liikunnan arvosanan keskiarvojen eroja tarkasteltiin kahden riippumattoman otoksen t- testillä. Fyysisen kokonaisaktiivisuuden yhteyttä liikunnan arvosanaan tutkittiin yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten mukaan poikien fyysinen kokonaisaktiivisuus oli hieman korkeampi kuin tyttöjen. Tytöt harrastivat organisoidusti enemmän yksilö- kuin joukkuelajeja. Pojat harrastivat organisoitua liikuntaa niin viikkotuntimäärillä kuin viikkokertamäärillä mitattuna enemmän kuin tytöt. Omatoimista liikuntaa harrastavista oppilaista suurin osa harrasti yksilölajeja. Omatoimista liikuntaa harrastettiin enemmän kuin organisoitua liikuntaa. Tytöt ja pojat harrastivat omatoimista liikuntaa yhtä paljon.Keskiarvolla mitattuna tytöt menestyivät paremmin koulussa kuin pojat. Liikunnan numeroita tarkasteltaessa sukupuolten välisiä eroja ei havaittu. Tulosten mukaan tytöt suunnittelivat hakeutuvansa ennemmin lukioon kuin ammattikouluun. Pojat hakeutuivat useammin ammattikouluun kuin tytöt. Fyysisellä kokonaisaktiivisuudella ei havaittu olevan yhteyttä keskiarvolla mitattuun koulumenestykseen eikä itse arvioituun koulumenestykseen. Fyysinen kokonaisaktiivisuus oli yhteydessä liikunnan arvosanaan. Mitä korkeampaan fyysisen kokonaisaktiivisuuden luokkaan oppilas kuului, sitä parempi oli hänen liikunnan arvosanansa. Fyysisellä kokonaisaktiivisuudella ei havaittu olevan yhteyttä jatko-opintosuunnitelmiin kummallakaan sukupuolella. Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. The influence of physical activity on academic achievement and postgraduate study plans of ninth grade students. Master´s thesis. The faculty of Sport Sciences, the University of Jyväskylä. 79 pages. The purpose of the study was to examine physical activity of ninth grade students and how it influences on academic achievement and postgraduate study plans. The study was carried out in the fall of 2014. The research method of the study was quantitative and the data was collected by a questionnaire compiled by 338 subjects (168 girls, 168 boys). Background information of the subjects was analyzed using frequencies and the percentages. Chi-square test was used to analyze differences between genders on physical activity, academic achievement and postgraduate studies. Chi- square test was also used to analyze influence of physical activity on academic achievement and postgraduate studies. T-test was used to analyze differences between the boys and the girls PE grades. The influence of physical activity on PE grade was analyzed using the analysis of variance. The results showed that boys were physically more active than girls. In organized sports the girls preferred individual sport over team sport. The boys were more active than girls in both hours per week and times per week. Unorganized sports were more common than organized sports. The amount of unorganized sport participation was the same for the boys and the girls. The girls did better in school than the boys. When comparing PE grades there were no differences between the girls and the boys. The results showed that the girls will apply for high school more likely than for vocational school. The boys applied more likely for vocational school than the girls. Physical activity did not correlate with self- assessed academic achievement and objectively measured academic achievement in this study. Physical activity correlated with the PE grade. The more active students had better PE grades. However, physical activity did not correlate with postgraduate studies.
first_indexed 2023-03-22T09:59:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikinaro-Johansson, Pilvikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lyyra, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitila, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-10T07:47:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-10T07:47:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1492717", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46494", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. Yhdeks\u00e4sluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet\r\nkoulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 79 s.\r\nLasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden on todettu viime vuosikymmenin\u00e4 v\u00e4hentyneen.\r\nToisaalta fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen kiinnostavat yh\u00e4 useampaa\r\nliikunta- ja kasvatusalan ammattilaista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4\r\nyhdeks\u00e4sluokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja sen yhteytt\u00e4\r\nkoulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin.\r\nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli 338 kolmen yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4nnen luokan oppilasta, joista\r\npuolet (n=168) oli tytt\u00f6j\u00e4 ja puolet (n=168) poikia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin lokakuussa\r\n2014. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kysely\u00e4, jonka avulla ker\u00e4ttiin tietoa muun muassa\r\noppilaiden fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta, itse arvioidusta koulumenestyksest\u00e4, osallistumisesta\r\norganisoituun tai omaehtoiseen liikuntaan ja jatko-opintosuunnitelmista. Oppilaiden\r\ntaustatietoja kuvailtiin frekvensseill\u00e4 ja prosenttiosuuksilla. Khiin neli\u00f6- testin avulla tutkittiin\r\nsukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, koulumenestyksess\u00e4 ja jatkoopintosuunnitelmissa\r\nsek\u00e4 fyysisen kokonaisaktiivisuuden yhteytt\u00e4 koulumenestykseen ja\r\njatko-opintosuunnitelmiin. Tytt\u00f6jen ja poikien liikunnan arvosanan keskiarvojen eroja\r\ntarkasteltiin kahden riippumattoman otoksen t- testill\u00e4. Fyysisen kokonaisaktiivisuuden\r\nyhteytt\u00e4 liikunnan arvosanaan tutkittiin yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.\r\nTulosten mukaan poikien fyysinen kokonaisaktiivisuus oli hieman korkeampi kuin tytt\u00f6jen.\r\nTyt\u00f6t harrastivat organisoidusti enemm\u00e4n yksil\u00f6- kuin joukkuelajeja. Pojat harrastivat\r\norganisoitua liikuntaa niin viikkotuntim\u00e4\u00e4rill\u00e4 kuin viikkokertam\u00e4\u00e4rill\u00e4 mitattuna enemm\u00e4n\r\nkuin tyt\u00f6t. Omatoimista liikuntaa harrastavista oppilaista suurin osa harrasti yksil\u00f6lajeja.\r\nOmatoimista liikuntaa harrastettiin enemm\u00e4n kuin organisoitua liikuntaa. Tyt\u00f6t ja pojat\r\nharrastivat omatoimista liikuntaa yht\u00e4 paljon.Keskiarvolla mitattuna tyt\u00f6t menestyiv\u00e4t\r\nparemmin koulussa kuin pojat. Liikunnan numeroita tarkasteltaessa sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja\r\nei havaittu. Tulosten mukaan tyt\u00f6t suunnittelivat hakeutuvansa ennemmin lukioon kuin\r\nammattikouluun. Pojat hakeutuivat useammin ammattikouluun kuin tyt\u00f6t. Fyysisell\u00e4\r\nkokonaisaktiivisuudella ei havaittu olevan yhteytt\u00e4 keskiarvolla mitattuun koulumenestykseen\r\neik\u00e4 itse arvioituun koulumenestykseen. Fyysinen kokonaisaktiivisuus oli yhteydess\u00e4\r\nliikunnan arvosanaan. Mit\u00e4 korkeampaan fyysisen kokonaisaktiivisuuden luokkaan oppilas\r\nkuului, sit\u00e4 parempi oli h\u00e4nen liikunnan arvosanansa. Fyysisell\u00e4 kokonaisaktiivisuudella ei\r\nhavaittu olevan yhteytt\u00e4 jatko-opintosuunnitelmiin kummallakaan sukupuolella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. The influence of physical activity on academic\r\nachievement and postgraduate study plans of ninth grade students. Master\u00b4s thesis. The\r\nfaculty of Sport Sciences, the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. 79 pages.\r\nThe purpose of the study was to examine physical activity of ninth grade students and how it\r\ninfluences on academic achievement and postgraduate study plans. The study was carried out\r\nin the fall of 2014. The research method of the study was quantitative and the data was\r\ncollected by a questionnaire compiled by 338 subjects (168 girls, 168 boys).\r\nBackground information of the subjects was analyzed using frequencies and the percentages.\r\nChi-square test was used to analyze differences between genders on physical activity,\r\nacademic achievement and postgraduate studies. Chi- square test was also used to analyze\r\ninfluence of physical activity on academic achievement and postgraduate studies. T-test was\r\nused to analyze differences between the boys and the girls PE grades. The influence of\r\nphysical activity on PE grade was analyzed using the analysis of variance.\r\nThe results showed that boys were physically more active than girls. In organized sports the\r\ngirls preferred individual sport over team sport. The boys were more active than girls in both\r\nhours per week and times per week. Unorganized sports were more common than organized\r\nsports. The amount of unorganized sport participation was the same for the boys and the girls.\r\nThe girls did better in school than the boys. When comparing PE grades there were no\r\ndifferences between the girls and the boys. The results showed that the girls will apply for\r\nhigh school more likely than for vocational school. The boys applied more likely for\r\nvocational school than the girls. Physical activity did not correlate with self- assessed\r\nacademic achievement and objectively measured academic achievement in this study.\r\nPhysical activity correlated with the PE grade. The more active students had better PE grades.\r\nHowever, physical activity did not correlate with postgraduate studies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaakko Laitila (jajolait) on 2015-07-10 07:47:18.296294. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-10T07:47:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507102564.pdf: 868558 bytes, checksum: 91cdc1a8de3e575e4d396972b5c91ef9 (MD5)\r\nlicense.html: 5166 bytes, checksum: 37e518fdaf5c39085da3828aea537b50 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-10T07:47:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507102564.pdf: 868558 bytes, checksum: 91cdc1a8de3e575e4d396972b5c91ef9 (MD5)\r\nlicense.html: 5166 bytes, checksum: 37e518fdaf5c39085da3828aea537b50 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen kokonaisaktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatko-opintosuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507102564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-10T07:47:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46494
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/168715ba-ce3f-4ace-b577-310b4bd1bb3a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507102564.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitila, Jaakko Aho, Tuomas Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin fyysinen kokonaisaktiivisuus koulumenestys jatko-opintosuunnitelmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus opintomenestys jatko-opiskelu
title Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
title_full Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
title_fullStr Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
title_full_unstemmed Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
title_short Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
title_sort yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko opintosuunnitelmiin
title_txtP Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
topic fyysinen kokonaisaktiivisuus koulumenestys jatko-opintosuunnitelmat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus opintomenestys jatko-opiskelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysinen kokonaisaktiivisuus jatko-opintosuunnitelmat jatko-opiskelu koulumenestys opintomenestys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46494 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507102564
work_keys_str_mv AT laitilajaakko yhdeksäsluokkalaistenfyysisenaktiivisuudenyhteydetkoulumenestykseenjajatkoopintosu