"#Dontstayinschool" learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills

Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ole keskitytty tarkemmin tiettyyn aktiviteettiin kuten musiikkiin. Englanninkiel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukkanen, Otto
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46492
_version_ 1826225813683437568
author Laukkanen, Otto
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukkanen, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukkanen, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukkanen, Otto
datasource_str_mv jyx
description Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ole keskitytty tarkemmin tiettyyn aktiviteettiin kuten musiikkiin. Englanninkielinen musiikki on yleisesti ottaen dominoivassa asemassa markkinoilla Suomessa, ja musiikin kuuntelu tarjoaa oppimiseen paljon myös muita kuin auditiivisia mahdollisuuksia, sillä on normaalia että sitä kuunneltaessa nähdään myös lyriikoita videolta tai lauletaan mukana. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää suomalaisten nuorten englanninkielisen musiikin päivittäisiä kuuntelutottumuksia sekä aktiviteetteja joita he ovat harjoittaneet kuunnellessaan. Vastaajien tuli myös arvioida, miten paljon englanninkielisen musiikin kuunteleminen heidän mielestään auttaa englannin kielen eri osa-alueissa ja vastata siihen, motivoiko se opiskelemaan englantia. Tutkimukseen osallistui 28 suomea äidinkielenään puhuvaa Keski-Suomalaisen koulun yhdeksäsluokkalaista. Koehenkilöt täyttivät monivalintakysymyksistä ja muutamasta avoimesta kysymyksestä koostuvan kyselylomakkeen englannin oppituntinsa aluksi, ja aineisto analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttämällä. Tutkimus osoitti että haastateltavat kokivat musiikin auttavan englannin taidoissa jonkin verran tai melko paljon. Suurin vaikutus uskottiin olevan sanaston, ääntämisen ja puhumisen alueilla. Musiikki oli myös saanut valtaosan oppilaista käsittelemään englannin kieltä muulla tavalla vapaa-aikanaan, ja yleisimmät aktiviteetit musiikin kuuntelun ohessa tai sen seurauksena olivat mukana laulaminen, lyriikoiden lukeminen sekä niiden suomentaminen. Paljon musiikkia kuuntelevat vastaajat kokivat musiikin vaikutuksen kielitaitoon positiivisempana kuin muut, erityisesti kieliopin ja kulttuurituntemuksen suhteen, ja he myös käsittelivät musiikkia enemmän kuuntelun aikana tai sen seurauksena. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että yhdeksäsluokkalaiset oppilaat tiedostivat vapaa-ajan aktiviteettien vaikutuksen kielitaitoon, kuten jotkut aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet. Eritoten tämä ilmenee oppilaissa jotka ovat ahkeria harrastamaan kyseisiä aktiviteetteja.
first_indexed 2015-07-08T20:03:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Otto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-08T19:05:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-08T19:05:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46492", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yh\u00e4 suuremmassa roolissa nykyaikana. Sit\u00e4 on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on p\u00e4\u00e4asiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eik\u00e4 siin\u00e4 t\u00e4ten ole keskitytty tarkemmin tiettyyn aktiviteettiin kuten musiikkiin. Englanninkielinen musiikki on yleisesti ottaen dominoivassa asemassa markkinoilla Suomessa, ja musiikin kuuntelu tarjoaa oppimiseen paljon my\u00f6s muita kuin auditiivisia mahdollisuuksia, sill\u00e4 on normaalia ett\u00e4 sit\u00e4 kuunneltaessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n my\u00f6s lyriikoita videolta tai lauletaan mukana.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten nuorten englanninkielisen musiikin p\u00e4ivitt\u00e4isi\u00e4 kuuntelutottumuksia sek\u00e4 aktiviteetteja joita he ovat harjoittaneet kuunnellessaan. Vastaajien tuli my\u00f6s arvioida, miten paljon englanninkielisen musiikin kuunteleminen heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n auttaa englannin kielen eri osa-alueissa ja vastata siihen, motivoiko se opiskelemaan englantia. Tutkimukseen osallistui 28 suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvaa Keski-Suomalaisen koulun yhdeks\u00e4sluokkalaista. Koehenkil\u00f6t t\u00e4yttiv\u00e4t monivalintakysymyksist\u00e4 ja muutamasta avoimesta kysymyksest\u00e4 koostuvan kyselylomakkeen englannin oppituntinsa aluksi, ja aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4.\r\nTutkimus osoitti ett\u00e4 haastateltavat kokivat musiikin auttavan englannin taidoissa jonkin verran tai melko paljon. Suurin vaikutus uskottiin olevan sanaston, \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja puhumisen alueilla. Musiikki oli my\u00f6s saanut valtaosan oppilaista k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n englannin kielt\u00e4 muulla tavalla vapaa-aikanaan, ja yleisimm\u00e4t aktiviteetit musiikin kuuntelun ohessa tai sen seurauksena olivat mukana laulaminen, lyriikoiden lukeminen sek\u00e4 niiden suomentaminen. Paljon musiikkia kuuntelevat vastaajat kokivat musiikin vaikutuksen kielitaitoon positiivisempana kuin muut, erityisesti kieliopin ja kulttuurituntemuksen suhteen, ja he my\u00f6s k\u00e4sitteliv\u00e4t musiikkia enemm\u00e4n kuuntelun aikana tai sen seurauksena. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, ett\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaiset oppilaat tiedostivat vapaa-ajan aktiviteettien vaikutuksen kielitaitoon, kuten jotkut aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet. Eritoten t\u00e4m\u00e4 ilmenee oppilaissa jotka ovat ahkeria harrastamaan kyseisi\u00e4 aktiviteetteja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Otto Laukkanen (otanlauk) on 2015-07-08 19:05:12.120090. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-08T19:05:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507082557.pdf: 652106 bytes, checksum: 1d308a431c401d03a0dbc5692bb43bf9 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 640b26b5e602c13e33a92dd3bb98ce5b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-08T19:05:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507082557.pdf: 652106 bytes, checksum: 1d308a431c401d03a0dbc5692bb43bf9 (MD5)\r\nlicense.html: 4893 bytes, checksum: 640b26b5e602c13e33a92dd3bb98ce5b (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Music in English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"#Dontstayinschool\" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507082557", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-08T19:05:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46492
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/973343eb-c5c4-428e-a253-fe1d35e436ce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507082557.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Otto "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills Music in English second language acquisition informal learning learner perceptions English Englannin kieli
title "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
title_full "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
title_fullStr "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
title_full_unstemmed "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
title_short "#Dontstayinschool"
title_sort dontstayinschool learner perceptions on the connection between listening to extramural music in english and different areas of english skills
title_sub learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
title_txtP "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
topic Music in English second language acquisition informal learning learner perceptions English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Music in English informal learning learner perceptions second language acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46492 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507082557
work_keys_str_mv AT laukkanenotto dontstayinschoollearnerperceptionsontheconnectionbetweenlisteningtoextramuralmusic