Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kognitiivisten ominaisuuksien yhteyttä venäläis-suomalaisten yläkouluikäisten nuorten kirjoittamiseen. Tärkein tutkimuskysymys on, mitkä kognitiiviset ominaisuudet erottavat toisistaan molemmilla kielillä hyvin kirjoittavat ja molemmilla kielillä heikosti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sopanen, Inka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46491
_version_ 1826225764695015424
author Sopanen, Inka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sopanen, Inka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sopanen, Inka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sopanen, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kognitiivisten ominaisuuksien yhteyttä venäläis-suomalaisten yläkouluikäisten nuorten kirjoittamiseen. Tärkein tutkimuskysymys on, mitkä kognitiiviset ominaisuudet erottavat toisistaan molemmilla kielillä hyvin kirjoittavat ja molemmilla kielillä heikosti kirjoittavat oppilaat. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitetään, eroavatko vahvojen ja heikkojen kirjoittajien taustatekijät toisistaan, sekä tarkastellaan, mihin taustatekijöihin heikko suoriutuminen venäjän- ja suomenkielisissä kirjoitelmissa voisi olla yhteydessä. Aihe on ajankohtainen jo siksi, että venäläiset ovat toiseksi suurin ja nopeasti kasvava vähemmistöryhmä Suomessa. Venäläisten määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja on jo yli 66 000. Vaikka kognitiivisten ominaisuuksien yhteyttä kirjalliseen ilmaisuun niin äidinkielellä kuin toisella tai vieraalla kielellä on tutkittu suhteellisen paljon eri näkökulmista, on aihe tärkeä myös sen vuoksi, että kognitiivisten ominaisuuksien yhteys kotikielellä kirjoittamiseen on jäänyt huomattavasti vähemmälle huomiolle. Tämän määrällisen tutkimuksen aineisto on peräisin DIALUKI-projektista, ja sen analysointiin on käytetty case study -metodia. Tutkimuksen informantit ovat viisitoista yläkouluikäistä venäläis-suomalaista oppilasta, jotka opiskelevat suomen kieltä suomalaisessa koulussa. Osalle heistä venäjä on äidinkieli ja suomi toinen kieli, osalle taas suomi äidinkieli ja venäjä kotikieli. Tutkimustulokset osoittivat vahvojen kirjoittajien ryhmän suoriutuneen kognitiivisissa tehtävissä keskimäärin heikkojen kirjoittajien ryhmää paremmin. Tutkimuksella ei kuitenkaan pystytty selvittämään, mitkä kognitiiviset ominaisuudet erottelevat vahvat kirjoittajat heikoista. Tulokset eivät olleet johdonmukaisia, eivätkä erot ryhmien suorituksissa olleet tilastollisesti merkitseviä. Tuloksiin voi vaikuttaa otoksen pieni koko sekä kognitiivisten testien arvosteluasteikko, joka vaihteli tehtävittäin. Tutkimuksessa onnistuttiin kuitenkin löytämään taustatekijöitä, jotka erottelivat vahvoja ja heikkoja informantteja. Yhtä lukuun ottamatta kaikki vahvan ryhmän jäsenet olivat aloittaneet koulunkäyntinsä Suomessa ensimmäisestä luokasta, ja heidän ryhmäänsä kuului heikkojen ryhmää enemmän venäjä kotikielenä -tunneille osallistuneita. Lisäksi vahvassa ryhmässä oli suhteessa enemmän tyttöjä kuin heikossa ryhmässä. Heikko suoriutuminen molempien kielten kirjallisissa tehtävissä oli mahdollisesti yhteydessä siihen, että suurin osa heikon ryhmän jäsenistä oli jossain vaiheessa koulunkäyntiään tarvinnut erityisopintoja lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Heikompaan ryhmään kuuluneet olivat myös muuttaneet Suomeen keskimäärin vahvaa ryhmää vanhemmalla iällä, eikä heihin lukeutunut suhteellisesti niin montaa venäjä kotikielenä -tunneille osallistunutta kuin vahvaan ryhmään. Kyseessä kuitenkin on tapaustutkimus, joten sen tulokset eivät ole yleistettävissä. Yhtä kaikki tämä pro gradu -tutkielma tarjoaa venäjänkielistä informaatiota vähän tutkitusta aiheesta ja toimii hyvänä pohjana jatkotutkimukselle. Lisäksi tutkimus hyödyttää vastaavanlaisia projekteja diagnostisesti onnistuneiden kognitiivisten tehtävien laatimisessa ja tehtävien arvosteluasteikoiden kehittämisessä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ullakonoja, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sopanen, Inka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-08T13:28:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-08T13:28:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1477267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kognitiivisten ominaisuuksien yhteytt\u00e4 ven\u00e4l\u00e4is-suomalaisten yl\u00e4kouluik\u00e4isten nuorten kirjoittamiseen. T\u00e4rkein tutkimuskysymys on, mitk\u00e4 kognitiiviset ominaisuudet erottavat toisistaan molemmilla kielill\u00e4 hyvin kirjoittavat ja molemmilla kielill\u00e4 heikosti kirjoittavat oppilaat. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, eroavatko vahvojen ja heikkojen kirjoittajien taustatekij\u00e4t toisistaan, sek\u00e4 tarkastellaan, mihin taustatekij\u00f6ihin heikko suoriutuminen ven\u00e4j\u00e4n- ja suomenkielisiss\u00e4 kirjoitelmissa voisi olla yhteydess\u00e4.\r\n\r\nAihe on ajankohtainen jo siksi, ett\u00e4 ven\u00e4l\u00e4iset ovat toiseksi suurin ja nopeasti kasvava v\u00e4hemmist\u00f6ryhm\u00e4 Suomessa. Ven\u00e4l\u00e4isten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on l\u00e4hes kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja on jo yli 66 000. Vaikka kognitiivisten ominaisuuksien yhteytt\u00e4 kirjalliseen ilmaisuun niin \u00e4idinkielell\u00e4 kuin toisella tai vieraalla kielell\u00e4 on tutkittu suhteellisen paljon eri n\u00e4k\u00f6kulmista, on aihe t\u00e4rke\u00e4 my\u00f6s sen vuoksi, ett\u00e4 kognitiivisten ominaisuuksien yhteys kotikielell\u00e4 kirjoittamiseen on j\u00e4\u00e4nyt huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen aineisto on per\u00e4isin DIALUKI-projektista, ja sen analysointiin on k\u00e4ytetty case study -metodia. Tutkimuksen informantit ovat viisitoista yl\u00e4kouluik\u00e4ist\u00e4 ven\u00e4l\u00e4is-suomalaista oppilasta, jotka opiskelevat suomen kielt\u00e4 suomalaisessa koulussa. Osalle heist\u00e4 ven\u00e4j\u00e4 on \u00e4idinkieli ja suomi toinen kieli, osalle taas suomi \u00e4idinkieli ja ven\u00e4j\u00e4 kotikieli.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat vahvojen kirjoittajien ryhm\u00e4n suoriutuneen kognitiivisissa teht\u00e4viss\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin heikkojen kirjoittajien ryhm\u00e4\u00e4 paremmin. Tutkimuksella ei kuitenkaan pystytty selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 kognitiiviset ominaisuudet erottelevat vahvat kirjoittajat heikoista. Tulokset eiv\u00e4t olleet johdonmukaisia, eiv\u00e4tk\u00e4 erot ryhmien suorituksissa olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Tuloksiin voi vaikuttaa otoksen pieni koko sek\u00e4 kognitiivisten testien arvosteluasteikko, joka vaihteli teht\u00e4vitt\u00e4in. Tutkimuksessa onnistuttiin kuitenkin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n taustatekij\u00f6it\u00e4, jotka erottelivat vahvoja ja heikkoja informantteja. Yht\u00e4 lukuun ottamatta kaikki vahvan ryhm\u00e4n j\u00e4senet olivat aloittaneet koulunk\u00e4yntins\u00e4 Suomessa ensimm\u00e4isest\u00e4 luokasta, ja heid\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4ns\u00e4 kuului heikkojen ryhm\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n ven\u00e4j\u00e4 kotikielen\u00e4 -tunneille osallistuneita. Lis\u00e4ksi vahvassa ryhm\u00e4ss\u00e4 oli suhteessa enemm\u00e4n tytt\u00f6j\u00e4 kuin heikossa ryhm\u00e4ss\u00e4. Heikko suoriutuminen molempien kielten kirjallisissa teht\u00e4viss\u00e4 oli mahdollisesti yhteydess\u00e4 siihen, ett\u00e4 suurin osa heikon ryhm\u00e4n j\u00e4senist\u00e4 oli jossain vaiheessa koulunk\u00e4ynti\u00e4\u00e4n tarvinnut erityisopintoja lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Heikompaan ryhm\u00e4\u00e4n kuuluneet olivat my\u00f6s muuttaneet Suomeen keskim\u00e4\u00e4rin vahvaa ryhm\u00e4\u00e4 vanhemmalla i\u00e4ll\u00e4, eik\u00e4 heihin lukeutunut suhteellisesti niin montaa ven\u00e4j\u00e4 kotikielen\u00e4 -tunneille osallistunutta kuin vahvaan ryhm\u00e4\u00e4n. Kyseess\u00e4 kuitenkin on tapaustutkimus, joten sen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4. Yht\u00e4 kaikki t\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarjoaa ven\u00e4j\u00e4nkielist\u00e4 informaatiota v\u00e4h\u00e4n tutkitusta aiheesta ja toimii hyv\u00e4n\u00e4 pohjana jatkotutkimukselle. Lis\u00e4ksi tutkimus hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 vastaavanlaisia projekteja diagnostisesti onnistuneiden kognitiivisten teht\u00e4vien laatimisessa ja teht\u00e4vien arvosteluasteikoiden kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Inka Sopanen (inkajuso) on 2015-07-08 13:28:19.837738. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-08T13:28:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507082556.pdf: 1136013 bytes, checksum: e8558b97d19b3f05a056a59506cfd4b6 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 0b53eb610d65d46b17274d6695fa41fe (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-08T13:28:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201507082556.pdf: 1136013 bytes, checksum: e8558b97d19b3f05a056a59506cfd4b6 (MD5)\r\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: 0b53eb610d65d46b17274d6695fa41fe (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiiviset prosessit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pis'mennaa\u0302 rec\u030c' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih s\u030ckol'nikov", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507082556", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-08T13:28:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset prosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46491
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa82a21d-e3a3-43e8-948f-1e78e551886e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507082556.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sopanen, Inka Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov kirjoittaminen kognitiiviset prosessit kaksikielisyys venäjän kieli Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 koululaiset
title Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
title_full Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
title_fullStr Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
title_full_unstemmed Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
title_short Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
title_sort pis mennaâ reč i kognitivnye sposobnosti u russko finskih škol nikov
title_txtP Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
topic kirjoittaminen kognitiiviset prosessit kaksikielisyys venäjän kieli Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 koululaiset
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kaksikielisyys kirjoittaminen kognitiiviset prosessit koululaiset venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46491 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507082556
work_keys_str_mv AT sopaneninka pismennaarecikognitivnyesposobnostiurusskofinskihskolnikov