Analiz proekta po podderžke izučeniâ russkogo âzyka v finskih školah v odnom iz gorodov Ûžnogo Savo razvitie izučeniâ russkogo âzyka v Ûžnom Savo (2008-2013 gg)

Tiivistelmä – Abstract Tutkin pro-gradu työssäni venäjä vieraana kielenä-opiskelua Etelä-Savossa (2008-2013).Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon lukioiden valinnaisen B2 venäjän opiskelun lisäämiseksi toteutettu hanke.Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa hankkeen toiminnasta ja hankkeen tuloksis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ananina, Anastasia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46483
Description
Summary:Tiivistelmä – Abstract Tutkin pro-gradu työssäni venäjä vieraana kielenä-opiskelua Etelä-Savossa (2008-2013).Tutkimuksen kohteena on Etelä-Savon lukioiden valinnaisen B2 venäjän opiskelun lisäämiseksi toteutettu hanke.Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa hankkeen toiminnasta ja hankkeen tuloksista, mm. miten se on edistänyt venäjän kielikoulutus verkoston kehittämistä. Tavoitteena oli tutkia, kuinka venäjän kieltä opetettiin Etelä-Savon kouluissa hankkeen aikana vastaamalla seuraaviin kysymyksiin: 1) Millaiset tekijät vaikuttavat venäjän kielen opiskelun aloittamiseen pienessä kaupungissa? 2) Miten eri toimijoiden yhteistyö on onnistunut hankeen puitteissa? Tavoitteena oli selvittää, mikä on motivoinut opiskelijoita aloittamaan venäjän kielen opiskelun, mitä oli tehty valinnaisen kielen ryhmien kokoamiseksi kouluissa ja lukiossa, millaisia ryhmiä saatiin perustettua, ja miten oppilaiden venäjän kielen tasoa arvioitiin hankkeen aikana. Aihe on tärkeä, koska venäjän opiskelu valinnaisaineena tarvitsee tukea, ja kyseisen projektin toiminta on yksi tehokas tapa vaikuttaa asiaan. Tutkimus on ajankohtainen, koska se auttaa tunnistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden asenteisiin venäjän opiskelua kohtaan. Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineistona käytettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla kerättyjä henkilöhaastatteluja ja lehtiartikkeleita. Haastattelujen analyysi osoittaa, että projekti oli onnistunut tavoitteessaan mm. riittävän rahoituksen ansiosta. Tärkeänä pidettiin myös virkamiesten, koulujen rehtoreiden ja yrittäjien tukea sekä opettajien verkostointia. Projekti oli menestyksekäs myös sen ansiosta, että sen avulla pystyi seuramaan, kuinka opetus kehittyi tutkimusprojektin aikana. Peruskoulun oppilaat saivat jatkaa venäjän opintoja lukiossa. Virkamiesten ja yrittäjien osallistuminen luentoihin ja vanhempainiltaan oli tärkeä tuki hankkeen suunnitteluvaiheessa ja toimeenpanossa.