2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana

TIIVISTELMÄ Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helkala, Arja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46456
_version_ 1826225734720421888
author Helkala, Arja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helkala, Arja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helkala, Arja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helkala, Arja
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.─6. luokkalaisten hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella selvitettiin myös lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lisäksi tarkasteltiin lasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksiä lasten lukemiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta vanhemmille osoitettuna verkkokyselynä ja lapsille tehtynä yksilöhaastatteluna. Saatu aineisto analysoitiin monimenetelmäisellä tutkimusasetelmalla. Lasten ja vanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen ja jälkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset. Lapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielellään. Lukemista häiritsi hitaus, vaikeat sanat, pitkät tekstit ja vierasperäiset kirjaimet sekä rivillä pysyminen. Vanhempien mielestä lasten lukeminen oli hankalaa, eikä siksi ollut mieluista. Lukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden jälkeen molempien mielestä. Kodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta: vuorolukua, lukeminen ääneen, läksyt sekä kirjojen ja sarjakuvien ostaminen sekä lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta ja tv:stä. Vanhempien taustatekijöillä ei ollut yhteyttä lasten lukemiseen. Mieleistä luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja jännittävät kirjat joista oppii ja jotka eivät ole tylsiä eivätkä tavallisia, sekä kirjat, joissa on hienoja kuvia ja sisältävät sopivan vaikeaa tekstiä lukea. Olisikin kiinnitettävä enemmän huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin, luettavaan materiaaliin ja määrään kotona ja koulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helkala, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-02T09:08:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-02T09:08:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1477074", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46456", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nHelkala, Arja. 2.\u25006. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin\nantama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu -\ntutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukumummi\nja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.\u25006. luokkalaisten hitaiden\nlukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksella selvitettiin\nmy\u00f6s lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin\nlasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksi\u00e4 lasten lukemiseen.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Niilo M\u00e4ki Instituutin ty\u00f6ryhm\u00e4n toimesta\nvanhemmille osoitettuna verkkokyselyn\u00e4 ja lapsille tehtyn\u00e4 yksil\u00f6haastatteluna.\nSaatu aineisto analysoitiin monimenetelm\u00e4isell\u00e4 tutkimusasetelmalla. Lasten ja\nvanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen\nja j\u00e4lkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset.\nLapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielell\u00e4\u00e4n. Lukemista h\u00e4iritsi hitaus,\nvaikeat sanat, pitk\u00e4t tekstit ja vierasper\u00e4iset kirjaimet sek\u00e4 rivill\u00e4 pysyminen.\nVanhempien mielest\u00e4 lasten lukeminen oli hankalaa, eik\u00e4 siksi ollut mieluista.\nLukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden j\u00e4lkeen molempien mielest\u00e4.\nKodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta:\nvuorolukua, lukeminen \u00e4\u00e4neen, l\u00e4ksyt sek\u00e4 kirjojen ja sarjakuvien ostaminen\nsek\u00e4 lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta\nja tv:st\u00e4. Vanhempien taustatekij\u00f6ill\u00e4 ei ollut yhteytt\u00e4 lasten lukemiseen.\nMieleist\u00e4 luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4t kirjat\njoista oppii ja jotka eiv\u00e4t ole tylsi\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 tavallisia, sek\u00e4 kirjat, joissa on hienoja\nkuvia ja sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t sopivan vaikeaa teksti\u00e4 lukea. Olisikin kiinnitett\u00e4v\u00e4\nenemm\u00e4n huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin,\nluettavaan materiaaliin ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n kotona ja koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Arja Helkala (arhehelk) on 2015-07-02 09:08:21.586760. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-02T09:08:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507022498.pdf: 1026171 bytes, checksum: e9c482e381e758f99c2314508a9129d8 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 85d173c0c2ecc6a9f81cdb17f8de8e26 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-02T09:08:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507022498.pdf: 1026171 bytes, checksum: e9c482e381e758f99c2314508a9129d8 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 85d173c0c2ecc6a9f81cdb17f8de8e26 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (110 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hitaat lukijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuharrastuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin lukukulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507022498", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-02T09:08:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46456
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a5d87db-8356-489a-938d-13ca89d90c96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507022498.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helkala, Arja 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana Hitaat lukijat lukuharrastuneisuus kielellinen tietoisuus lukemissujuvuus lukivaikeus kodin lukukulttuuri Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lukijat lukuharrastus lukihäiriöt
title 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_full 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_fullStr 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_full_unstemmed 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_short 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_sort 2 6 luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
title_txtP 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
topic Hitaat lukijat lukuharrastuneisuus kielellinen tietoisuus lukemissujuvuus lukivaikeus kodin lukukulttuuri Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen lukijat lukuharrastus lukihäiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Hitaat lukijat Special Education kielellinen tietoisuus kodin lukukulttuuri lukeminen lukemissujuvuus lukihäiriöt lukijat lukivaikeus lukuharrastuneisuus lukuharrastus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46456 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507022498
work_keys_str_mv AT helkalaarja 26luokanhitaidenlukijoidenlukuharrastuneisuusjakodinantamatukilastenjavanhempienarvi