Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa

Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie- lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten kyseistä kielipajatoimintaa suunnitel- laan ja toteutetaan sekä millaisia näk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palojärvi, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46447
_version_ 1826225761320697856
author Palojärvi, Anu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Palojärvi, Anu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Palojärvi, Anu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Palojärvi, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie- lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten kyseistä kielipajatoimintaa suunnitel- laan ja toteutetaan sekä millaisia näkemyksiä opettajapareilla on kielipajatoiminnasta. Tutkimuskysymyksiä tarkennettiin ja rajattiin alakysymysten avulla. Esimerkiksi opet- tajaparien näkemyksiä tarkasteltaessa keskityttiin selvittämään varhaiskasvattajien nä- kemyksiä toiminnan hyödyistä ja haitoista sekä toiminnassa tärkeistä asioista. Aineisto kerättiin äänittämällä opettajaparien suunnittelutapaamisia, havainnoimalla kielipaja- tuokioita sekä haastattelemalla opettajapareja. Havainnoinnit toteutettiin ulkopuolisen havainnoijan roolissa ja haastattelut parihaastatteluina teemahaastattelun periaatteita hyödyntäen. Aineisto analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajaparit suunnittelivat kielipajatoimintaa monipuoli- sesti. Opettajaparit suunnittelivat muun muassa toiminnan sisältöjä, rakennetta, kielten käyttöä, työnjakoa ja pedagogisia periaatteita ja tavoitteita. Kielipajatoiminnan toteutuk- sessa opettajaparit hyödynsivät useita erilaisia toiminta- ja yhteistyötapoja yhden tuoki- on aikana. Eri opettajaparit myös toteuttivat toimintaa eri tavoin. Parien välillä oli eroja esimerkiksi työnjaossa sekä kielellisten roolien jakamisessa. Opettajaparit itse pitivät toimintaa monin tavoin hyödyllisenä. Opettajaparit toivat esiin parityöskentelyyn, toi- minnan kaksikielisyyteen ja muihin asioihin liittyviä hyötyjä. Haittoja toiminnalla koet- tiin olevan hyvin vähän. Opettajaparit pitivät toiminnan onnistumisen kannalta tärkeänä muun muassa opettajaparin yhteistyön sujumista ja hyvää vuorovaikutusta, riittävää suunnittelu- ja valmisteluaikaa, sopivaa pienryhmän kokoa ja rakennetta sekä sopivan kokoista ja rauhallista tilaa. Lisäksi tärkeänä pidetyt asiat näkyvät myös tavoitteissa, jotka kielipajatoiminnassa liittyivät kieleen tutustumiseen ja sen oppimiseen, yhteisölli- syyden rakentamiseen ja toisiin tutustumiseen sekä sisältökohtaisiin ja pedagogisiin tavoitteisiin. Tutkimus toimii tapausesimerkkinä siitä, millä tavalla opettajaparityöskentelyä voidaan suunnitella ja toteuttaa kaksikielisessä opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutki- mus tuo esiin varhaiskasvattajien omaa näkökulmaa toimintaan. Vaikka tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä toisiin konteksteihin, niistä voi olla hyötyä kaksikielisen toi- minnan tai opettajaparityöskentelyn aloittamista harkitseville päiväkodeille. Jatkossa tarvitaan laajempaa tutkimusta sekä opettajaparityöskentelystä että kaksikielisestä ope- tuksesta varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paloj\u00e4rvi, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-07-01T09:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-07-01T09:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1477009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa opettajaparity\u00f6skentelyn\u00e4 toteutettua\nuudenlaista kaksikielist\u00e4 toimintaa, josta tutkimusp\u00e4iv\u00e4kodissa k\u00e4ytettiin nimityst\u00e4 kie-\nlipajatoiminta. Tutkimuskysymyksin\u00e4 oli miten kyseist\u00e4 kielipajatoimintaa suunnitel-\nlaan ja toteutetaan sek\u00e4 millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 opettajapareilla on kielipajatoiminnasta.\nTutkimuskysymyksi\u00e4 tarkennettiin ja rajattiin alakysymysten avulla. Esimerkiksi opet-\ntajaparien n\u00e4kemyksi\u00e4 tarkasteltaessa keskityttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n varhaiskasvattajien n\u00e4-\nkemyksi\u00e4 toiminnan hy\u00f6dyist\u00e4 ja haitoista sek\u00e4 toiminnassa t\u00e4rkeist\u00e4 asioista. Aineisto\nker\u00e4ttiin \u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajaparien suunnittelutapaamisia, havainnoimalla kielipaja-\ntuokioita sek\u00e4 haastattelemalla opettajapareja. Havainnoinnit toteutettiin ulkopuolisen\nhavainnoijan roolissa ja haastattelut parihaastatteluina teemahaastattelun periaatteita\nhy\u00f6dynt\u00e4en. Aineisto analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajaparit suunnittelivat kielipajatoimintaa monipuoli-\nsesti. Opettajaparit suunnittelivat muun muassa toiminnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, rakennetta, kielten\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4, ty\u00f6njakoa ja pedagogisia periaatteita ja tavoitteita. Kielipajatoiminnan toteutuk-\nsessa opettajaparit hy\u00f6dynsiv\u00e4t useita erilaisia toiminta- ja yhteisty\u00f6tapoja yhden tuoki-\non aikana. Eri opettajaparit my\u00f6s toteuttivat toimintaa eri tavoin. Parien v\u00e4lill\u00e4 oli eroja\nesimerkiksi ty\u00f6njaossa sek\u00e4 kielellisten roolien jakamisessa. Opettajaparit itse pitiv\u00e4t\ntoimintaa monin tavoin hy\u00f6dyllisen\u00e4. Opettajaparit toivat esiin parity\u00f6skentelyyn, toi-\nminnan kaksikielisyyteen ja muihin asioihin liittyvi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4. Haittoja toiminnalla koet-\ntiin olevan hyvin v\u00e4h\u00e4n. Opettajaparit pitiv\u00e4t toiminnan onnistumisen kannalta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4\nmuun muassa opettajaparin yhteisty\u00f6n sujumista ja hyv\u00e4\u00e4 vuorovaikutusta, riitt\u00e4v\u00e4\u00e4\nsuunnittelu- ja valmisteluaikaa, sopivaa pienryhm\u00e4n kokoa ja rakennetta sek\u00e4 sopivan\nkokoista ja rauhallista tilaa. Lis\u00e4ksi t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidetyt asiat n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s tavoitteissa,\njotka kielipajatoiminnassa liittyiv\u00e4t kieleen tutustumiseen ja sen oppimiseen, yhteis\u00f6lli-\nsyyden rakentamiseen ja toisiin tutustumiseen sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6kohtaisiin ja pedagogisiin\ntavoitteisiin.\n\nTutkimus toimii tapausesimerkkin\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 tavalla opettajaparity\u00f6skentely\u00e4 voidaan\nsuunnitella ja toteuttaa kaksikielisess\u00e4 opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Lis\u00e4ksi tutki-\nmus tuo esiin varhaiskasvattajien omaa n\u00e4k\u00f6kulmaa toimintaan. Vaikka tulokset eiv\u00e4t\nole suoraan yleistett\u00e4viss\u00e4 toisiin konteksteihin, niist\u00e4 voi olla hy\u00f6ty\u00e4 kaksikielisen toi-\nminnan tai opettajaparity\u00f6skentelyn aloittamista harkitseville p\u00e4iv\u00e4kodeille. Jatkossa\ntarvitaan laajempaa tutkimusta sek\u00e4 opettajaparity\u00f6skentelyst\u00e4 ett\u00e4 kaksikielisest\u00e4 ope-\ntuksesta varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu Paloj\u00e4rvi (anukatla) on 2015-07-01 09:05:18.060383. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-07-01T09:05:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507012488.pdf: 491676 bytes, checksum: 25cac69e2c96ba69ded1f5b4e99a13bf (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: bb34f58b20f9364a3e0f4809f3e2a6f4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-07-01T09:05:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201507012488.pdf: 491676 bytes, checksum: 25cac69e2c96ba69ded1f5b4e99a13bf (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: bb34f58b20f9364a3e0f4809f3e2a6f4 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (97 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajaparity\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "co-teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early childhood education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaparity\u00f6skentely p\u00e4iv\u00e4kodin kaksikielisess\u00e4 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201507012488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-07-01T09:05:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parity\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikylpy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46447
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f16f2b42-ac37-4495-8606-fa53c9c7ef46\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201507012488.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palojärvi, Anu Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa Opettajaparityöskentely kaksikielinen opetus varhaiskasvatus kaksikielinen pedagogiikka samanaikaisopetus co-teaching bilingual education early childhood education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 opettajat parityöskentely kaksikielisyys opetus kielikylpy pedagogiikka
title Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_full Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_fullStr Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_short Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_sort opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
title_txtP Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
topic Opettajaparityöskentely kaksikielinen opetus varhaiskasvatus kaksikielinen pedagogiikka samanaikaisopetus co-teaching bilingual education early childhood education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 opettajat parityöskentely kaksikielisyys opetus kielikylpy pedagogiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Opettajaparityöskentely Varhaiskasvatus bilingual education co-teaching early childhood education kaksikielinen opetus kaksikielinen pedagogiikka kaksikielisyys kielikylpy opettajat opetus parityöskentely pedagogiikka samanaikaisopetus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507012488
work_keys_str_mv AT palojärvianu opettajaparityöskentelypäiväkodinkaksikielisessäopetuksessa