Yhteenveto: | Tutkimuksessa selvitettiin koulupsykologien viikonlopun aikaisen psykologisen työstä irrottautumisen yhteyksiä unen laatuun ja palautumisen kokemukseen. Lisäksi tutkittiin eroavatko koulupsykologien psykologinen työstä irrottautuminen, unen laatu ja palautumisen kokemus taustatekijöiden mukaan (sukupuoli, ikä, työsuhteen muoto, työtunnit, oppilasmäärä, kotona asuvat lapset). Kolme viikkoa kestäneen päiväkirjatutkimuksen kyselyt toteutettiin kolmena peräkkäisenä perjantaina ja niitä seuranneina kolmena peräkkäisenä maanantaina keväällä 2014. Perjantaisin kysyttiin työviikon aikaista unen laatua, kun taas maanantaisin kysyttiin viikonlopun aikaista psykologista irrottautumista, unen laatua ja palautumisen kokemusta. Tutkimukseen osallistui 133 koulupsykologia, joista valtaosa (95 %) oli naisia. Vastaajien ikä vaihteli 25–64 vuoden välillä (ka = 38.02, kh = 9.53). Keskimääräisesti tarkasteltuna koulupsykologien psykologinen työstä irrottautuminen, unen laatu ja palautumisen kokemus olivat melko hyviä. Regressioanalyysien tulokset osoittivat, että mitä paremmin koulupsykologin viikonlopun aikainen psykologinen irrottautuminen onnistui, sitä parempi oli viikonlopun aikainen unen laatu ja palautumisen kokemus. Taustatekijöiden kontrolloinnin jälkeen psykologinen irrottautuminen selitti 4–10 % viikonlopun unen laadusta ja 30–32 % viikonlopun palautumisen kokemuksesta. Viikonlopun psykologinen irrottautuminen ei sen sijaan ollut yhteydessä seuraavan työviikon aikaiseen unen laatuun. Riippumattomien otosten t-testit ja korrelaatiotarkastelut osoittivat, että koulupsykologien taustatekijöillä ei ollut viikoittaista ja systemaattista yhteyttä psykologiseen irrottautumiseen, unen laatuun ja palautumisen kokemukseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulupsykologien viikonlopun aikainen psykologinen työstä irrottautuminen on tärkeää viikonlopun unen laadun ja erityisesti palautumisen kokemuksen kannalta.
|